EA ziet voorlopig niets in een nieuwe Dead Space

thumbnail

Dead Space-maker Glen Schofield heeft bevestigd dat Electronic Arts zijn voorstel voor een vierde deel in de survival-horrorgameserie heeft afgewezen. In een interview op het YouTube-kanaal van Dan Allen Gaming gaven Schofield en zijn mede-ontwikkelaars Christopher Stone en Bret Robbins een diepgaande blik op de ontwikkeling van het origineel uit 2008.

Ze vertelden ook hoe ze eerder dit jaar Dead Space 4 aan EA hadden gepitcht. Om dit te doen, ontmoetten ze vertegenwoordigers van EA om de mogelijkheid te bespreken om samen te werken aan Dead Space 4. Vertegenwoordigers van EA zeiden echter dat ze op dit moment geen interesse hadden in een vierde deel. Voorlopig zal een vervolg in de franchise dan ook niet verschijnen.

De Dead Space-franchise is een populaire reeks survival-horrorgames die bekendstaat om zijn intense sfeer, ijzingwekkende spanning en groteske vijanden. De serie begon in 2008 met het eerste deel, ontwikkeld door Visceral Games en uitgegeven door Electronic Arts. Spelers kruipen in de huid van Isaac Clarke, een ingenieur die terechtkomt op het gigantische ruimtestation USG Ishimura, waar een mysterieuze buitenaardse plaag de bemanning heeft veranderd in bloeddorstige mutanten, bekend als Necromorphs. De game combineert claustrofobische omgevingen, beperkte middelen en een meeslepend verhaal om een gevoel van constante dreiging en isolatie te creëren. Het innovatieve “strategic dismemberment”-systeem, waarbij spelers vijanden moeten uitschakelen door ledematen af te snijden in plaats van simpelweg te schieten, gaf de gameplay een uniek karakter.

De franchise breidde zich uit met twee grote vervolgen, Dead Space 2 (2011) en Dead Space 3 (2013), evenals spin-offs zoals Dead Space: Extraction en stripboeken, romans en animatiefilms die het universum verder verdiepen. Dead Space 2 wordt vaak geprezen om zijn sterke balans tussen actie en horror, terwijl Dead Space 3 kritiek kreeg vanwege de verschuiving naar meer actie-georiënteerde gameplay en microtransacties. Ondanks het succes van de franchise werd Visceral Games in 2017 gesloten, wat de toekomst van Dead Space onzeker maakte. In 2023 werd echter een remake van het originele spel uitgebracht, die zowel door fans als critici enthousiast werd ontvangen, waardoor de franchise nieuw leven werd ingeblazen en opnieuw liet zien waarom Dead Space zo’n iconische plek heeft in het horrorgenre.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx