Dragon Bore
Er komt wel eens een game uit waarvan je kan denken wat het denkproces precies was toen ze met het concept op de proppen kwamen. Dragon Ball: The Breakers is er zo één. Je hebt een wereld met aliens, vliegende mensen en de gemiddelde persoon die martial arts kent kan op zijn minst een gigantische laser uit zijn of haar handen schieten. Wat voor een game maak je dan? Eentje waarbij je speelt als zwakke normale mensen die moeten vluchten voor die oersterke vliegende laserschietende aliens. Uhh, oké dan. Het concept is natuurlijk niet nieuw, want Dead by Daylight bestaat al een aantal jaar.
Dragon Ball: The Breakers is een asymmetrische multiplayer game waarmee je als een generieke overlever of één van drie bekende antagonisten (in de game worden ze raiders genoemd) van Dragon Ball speelt. Een tutorial hangt hier een flinterdun verhaal aan met tijdreizen, tijdelijke scheuren in de tijd en tijdlijnen die door elkaar heen beginnen te lopen. Denk ik, misschien, waarschijnlijk, Trunks kon het me niet echt heel goed uitleggen. Goku, Vegeta of Piccolo bellen heeft geen nut, want die hebben het te druk met dienen als gacha element. Iedere overlever kan namelijk met een bepaalde mechaniek heel tijdelijk de krachten overnemen van één van de bekende helden om een paar vuurballen te schieten die Frieza, Cell of Buu zullen kietelen. Is je transformatiebalkje leeg dan kan je nog raketwerpers gebruiken die vrijwel geen schade doen, maar ze wel tijdelijk stunnen. Ik gebruik het woord tutorial overigens extreem losjes. Het is namelijk meer een proloog. Meer dan “doe iets met tijdmachines” en “druk op deze knop om te vechten” gaat het niet.
Fight or fright
Nou ja, om even een beeld te tekenen van hoe een gemiddeld potje gaat als overlever wanneer je net begint. Je wordt in één van de drie maps gegooid, de raider vind je en je wordt direct gedood, omdat ze gemaakt zijn van karton en je geen idee hebt wat je moet doen. Op den duur kom je erachter dat je vijf sleutels moet vinden om een tijdmachine te starten. Tussendoor verzamel je allerlei spullen om je sterker te maken. Dat doe je vooral door je level te verhogen, zodat je transformatie sterker wordt waarmee je weer meer weerstand kan bieden en de raider af kan leiden wanneer je de tijdmachine kan starten. Je verstoppen tijdens het zoeken kan namelijk nog wel, al hebben sommige raiders een soort radar waarmee ze je kunnen vinden, de tijdmachine staat echter op een vaste plek en dan zal je de confrontatie toch echt aan moeten. Wat je als overlever nog kan doen om dit een beetje tegen te gaan is het bevrijden van burgers. Deze kan de raider gebruiken om sterker te worden, maar dat ga je dan dus juist tegen. De andere optie om te winnen is door simpelweg de raider te verslaan. Tegen een goede raider is dat alleen bijna niet te doen. Tenzij je met ze allen goed afstemt en achter elkaar aanvalt. Doe dit wel goed, want twee keer geraakt worden en het is voorbij.
Staan alle planeten op een rij en mag je een keer als raider spelen dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat de tijdmachine niet gestart wordt. Dat doe je uiteraard door iedere overlever te verslaan. Hier heb je vuurballen voor of je kan ze een simpele mep verkopen. Je zal echter vooral bezig zijn met zoeken naar NPC’s om sterker te worden. De raiders levelen en transformeren namelijk door te moorden. Zo gaat Frieza door alle transformaties heen om uiteindelijk bij de meeste bekende witte vorm te komen. Als raider kan je volledige gebieden van de kaart vegen en je bent oprecht overpowered. Wat logisch is, want jij bent een superkracht en de rest maar simpele burgers. Een goed georganiseerd team kan nog wel weerstand bieden. Over het algemeen zal de raider echter, zodra de tijdmachine start, alles en iedereen van de kaart vegen.
Is dit leuk?
De game heeft meer elementen, maar in de essentie is de gameplay gewoon niet leuk. Een levelsysteem is aanwezig en zorgt ervoor dat alles nog meer een bepaalde kant opgaat. Raiders met een hoog level hebben meer opties en zijn krachtiger. Daar nu nog tussenkomen is al bijna niet meer mogelijk tenzij je vele uren in de game steekt. Het levelen van je eigen raider gaat daarbij ook nog eens tergend traag, omdat je niet zo maar kan spelen als een raider. Daar zit een heel prioriteitssysteem achter die de balans volledig scheef trekt. Dan heb je de hele opzet met het gachasysteem nog waarmee je als overlever een sterkere transformatie kan proberen te kopen. Dit systeem is uiteraard redelijk willekeurig ondanks dat de kans van iets fatsoenlijks “winnen” zichtbaar is. Deze praktijken horen niet thuis in een game waar je geld voor betaald. Ook niet als die prijs maar €20 is.
Mocht het niet duidelijk zijn, ik kan deze game alleen maar aanraden als je echt een enorme fan bent van Dragon Ball. Balans is ver te zoeken, er is extreem weinig content beschikbaar (die later waarschijnlijk wel wordt uitgebreid) en het gachasysteem hoort hier niet thuis. Veel Dragon Ball games hebben nog wel ergens iets waar je plezier mee kan beleven. The Breakers daarentegen, gewoon, nee.
Als laatste domper, de Xbox versie lijkt ook nog eens moeite te hebben met de matchmaking, want het kost constant extreem veel tijd om in een game te komen. Dat of iedereen is nu al gestopt met spelen. Het zal de game goed doen om op zijn minst crossplay te implementeren, zodat de game niet al meteen ten dode is opgeschreven.
Is het hun dan toch gelukt om de slechtste Dragon Ball game te maken.Met traag levelen en zo een gok systeem laat ik me deze voorbij gaan.Zelfs als fan wacht ik toch liever op een wat betere spel.