De Xbox Series X en PlayStation 5 hebben beide een krachtige grafische processor (GPU), maar de Xbox Series X weet er net iets meer teraflops uit te persen dan de PS5. Echter maakt het verschil van 12 tegenover 10.28 niet zoveel uit volgens DIRT 5 developer Mike Moreton. Via de Gamingbolt laat de man weten dat de impact klein is. DIRT 5 van Codemasters verschijnt volgende maand voor diverse platformen, waaronder ook voor de next-gen consoles.
Vanuit een developer en gameplay perspectief heeft het niet zoveel impact. Wanneer het tot tuning, tweaking en optimalisaties komt, heeft het misschien wel consequenties. Het kost je net wat minder werk op het ene platform dan op het andere platform. Daarnaast moeten developers ook rekening houden met de Xbox Series S, waarvan de GPU een flinke stap terug is ten opzichte van de PS5 en Xbox Series X. Het verschil tussen de PS5 en Xbox Series X wordt hierdoor zo goed als irrelevant.
Heeft het ooit wat uitgemaakt? Xbox 360 en PS3 games waren ook zo goed als hetzelfde, PS4 en Xbox One games zien er ook hetzelfde uit. Alleen exclusives maken helemaal gebruik van de kracht van de console, maar multiplatform games blijven toch nagenoeg hetzelfde op alle platformen imo.