Bij het opstarten van een game weet je vaak al binnen een paar minuten of je te maken hebt met iets speciaals. Alles klopt dan gewoon, de graphics, het geluid en de hele sfeer ademt gewoon kwaliteit. Je weet dan ook wanneer je hiermee aan de slag gaat dat je nog heel wat uurtjes gaat genieten. Bovenstaande beschrijving kon je vroeger bijna op elk Blizzard spel toepassen. Bij Diablo 3 ging Blizzard genadeloos in de fout met een slechte launch waarbij de servers het overdonderende aantal spelers niet aan kon. Om het nog erger te maken werd het veelbesproken veilinghuis, waar je met echt geld gear kon kopen om beter te worden, terecht met veel negativiteit ontvangen. Maar de jaren erna liet Blizzard zien naar de fans te luisteren en van Diablo 3 toch een prachtige game te maken, en toch nog iets van de oude magie te hebben.
Leren van het verleden
De verwachtingen zijn dan wederom van ongekende hoogte toen Diablo IV werd aangekondigd. Tegelijkertijd zijn de fans ook bang dat dezelfde fouten gemaakt worden en dat nog een geliefd spel voor veel teleurstelling gaat zorgen. Laat ik deze zorgen maar direct wegnemen. Diablo IV is zo’n speciaal spel waarbij de liefde en kwaliteit van je scherm afknalt. De ontwikkelaar heeft overduidelijk geleerd van het verleden en is anders te werk gegaan tijdens het ontwikkelen van het nieuwe deel. Elk kwartaal werden de fans op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen door middel van zeer uitgebreide blogs. Door middel van feedback op deze ontwikkelingen werden er aanpassingen gedaan zodat er een spel zou ontstaan waar de fans al jarenlang naar uitkijken.
Maar laten we beginnen bij het begin, het verhaal. De eeuwige oorlog tussen de Hemel en de Hel is nog steeds in volle gang en Sanctuary, de speelwereld, zit er precies tussenin. De lore van Diablo leert je dat verrassend genoeg dat de Demoon Lilith en Engel Inarius verantwoordelijk waren voor het creëren van Sanctuary. Zij waren de oorlog zat en wilden een plek maken waar vrede was, bewoond door “mensen” genaamd Nephalem. Dit was uiteraard gedaan in het diepste geheim omdat het tegen alle regels in ging, en een samenwerking tussen een Demoon en Engel ondenkbaar was. Na het creëren van Sanctuary ontstonden er al snel zorgen over de krachten van deze Nephalem. Er ontstonden groepen Engelen en Demonen die de Nephalem graag wilde uitroeien. Toen Lilith dit te weten kwam werd ze gek van woede en vermoordde elke Engel en Demoon die haar kinderen wilde uitroeien. Inarius verbande Lilith hierdoor van Sanctuary om haar te straffen voor deze gruwelen.
In Diablo IV is de terugkeer van Lilith naar Sanctuary het startsein voor het verhaal. Door middel van een werkelijk fantastisch intro filmpje zie je hoe zij wordt vrijgelaten uit haar gevangenis en terugkeert naar haar zelfgemaakte wereld. We willen weinig tot niks van het verhaal weggeven, maar de manier waarop het voorgeschoteld wordt is af en toe om je vingers bij af te likken. Natuurlijk blijft het belangrijkste in Diablo het verzamelen van loot en zoveel mogelijk vijanden terug naar de Hel slaan, maar het is erg prettig dat er zoveel moeite wordt gedaan om het verhaal te vertellen.
Voordat je aan de slag kan in Sanctuary is het de bedoeling dat je je eigen personage aanmaakt. In dit nieuwe deel heb je de keuze uit de volgende classes: Sorcerer, Barbarian, Rogue, Necromancer of Druid. Voor Diablo zijn dit geen nieuwe classes maar wel zeer populaire. Wij gingen aan de slag met laatsgenoemde, de Druid. Deze class kan je op meerdere manieren spelen en daar is direct al één van de sterkste punten van Diablo IV. De Druid kan je gebruiken als caster waarbij je gebruikt maakt van bliksem en wind om je tegenstanders een kopje kleiner maakt. Maar de Druid heeft ook de mogelijkheid om tijdelijk in een dier te veranderen om aanvallen te doen. Of het nou een gigantische beer is of een bloeddorstige weerwolf, ze spelen allemaal op een andere manier. Je krijgt dus alle vrijheid om per klasse uit te zoeken welke speelstijl het beste bij je past en daarop te focussen. Dit doe je in eerste instantie door skill punten te gebruiken welke je krijgt zodra je een level omhoog gaat. Maar hoe verder je in het spel komt hoe meer manieren je krijgen om je personage nóg verder te perfectioneren voor jouw speelstijl. De belangrijkste (en leukste) manier is het vergaren van nieuwe gear. In het begin krijg je vrij simpele gear met alleen wat betere statistieken, maar op een gegeven moment begint er Legendary gear op de grond te vallen. Buiten het feit dat de statistieken hiervan erg goed zijn, hebben deze ook speciale krachten waardoor aanvallen van jouw personage opeens veel beter worden. De Druid heeft bijvoorbeeld de aanval om tornado’s op te roepen en je te laten volgen en tegenstanders schade toe te dienen die geraakt worden. Op een gegeven moment vind je een Legendary die de kracht heeft om ervoor te zorgen dat deze tornado’s niet willekeurig over het beeld bewegen maar daadwerkelijk gericht op tegenstanders afgaan. De hoeveelheid schade die zo’n tornado doet wordt vele malen hoger en maakt jouw leven een stukje gemakkelijker. De mogelijkheden zijn eindeloos en je blijft continu op zoek naar manieren om je personage nóg sterker te maken, helemaal op de manier zoals jij wil.
De grafische hemel
Het vorige deel van Diablo werd verweten dat het te kleurrijk was en dat fans de rauwe horror van deel 2 terug willen. Ontwikkelaar Blizzard heeft hier overduidelijk naar geluisterd want dit nieuwe deel is duister en rauw. Grafisch gezien ziet het er fenomenaal uit maar de artstyle is minstens zo indrukwekkend. De omgevingen hebben elk hun eigen thema en zitten vol kleine details. Steden zijn met veel liefde gemaakt en op een gegeven moment beginnen deze zelfs bijna als thuis te voelen. Ook de effecten van de aanvallen van je personage spatten van je scherm af. De tornado’s en bliksem van mijn Druid zien er angstaanjagend mooi uit en worden nooit saai. De gezichten van NPC’s zien er soms wat van lage kwaliteit uit in sommige filmpjes, waar je eigen personage dan wel weer vol met detail zit. In de kleine dingen zijn er soms wel wat inconsistenties in de grafische kwaliteit, maar over het algemeen genomen is het echt een grafisch wondertje. Op de Playstation 5 loopt Diablo IV op 4k en 60fps en heeft het alleen zeer zelden moeite om die framerate te behouden.
Qua perfomance zit het dus wel snor, maar hoe zit het met de servers? Blizzard heeft er namelijk voor gekozen om van deel 4 ook een online spel te maken, een soort van MMO. Dat is gewaagd want de launch van Diablo 3 was zo’n enorm fiasco omdat de servers het niet aankonden. Veel spelers konden op die dag niet eens spelen omdat alles eruit lag, en dat is echt een no-go. Om dit probleem te voorkomen zijn er afgelopen maanden een aantal beta’s geweest om hun servers te testen. De laatste beta noemde zij zelfs een “server slam” om deze zoveel mogelijk te belasten. Hoewel bij de eerste beta de wachtrijen best lang konden zijn bleven de servers wel overeind staan. Bij de server slam waren er vervolgens geen wachtrijen meer en was er zelfs zelden lag. Afgelopen vrijdag gingen de servers open voor de mensen die de Deluxe of Ultimate Edition hadden besteld en ook daar was er geen enkel probleem met de verbinding. Morgen gaan de servers open voor iedereen met de normale versie en zullen de servers weer getest worden, maar er is geen enkele reden om te denken dat het misgaat. Blizzard lijkt zijn zaakjes ook hier uitstekend voor elkaar te hebben.
Of de keuze voor een online spel de juiste is geweest blijft een beetje de vraag. Aan de ene kant is het tof om andere spelers rond te zien lopen in steden en elkaars gear te bekijken. In de spelwereld zul je deze andere spelers een stuk minder tegenkomen. Er zijn wel een hoop spontane events waarbij je samen kan werken om te voltooien voor leuke beloningen, maar nodig is het niet. Je kan prima het hele verhaal doorlopen zonder ook maar iemand tegen te komen. Aan de andere kant is er natuurlijk niks leukers dan samen met je vrienden spelen. Tot maximaal 4 personen kan je op pad om nieuwe loot te zoeken en alles kort en klein te slaan. Het is te begrijpen waarom Blizzard deze keuze heeft gemaakt, maar het was ook prima geweest om het een singleplayer ervaring te maken.
En dan komen we bij de grootste reden waarom deze keuze is gemaakt, de battle pass. Net zoals Call of Duty heeft Diablo nu een battle pass waar je speciale items kan verdienen. Blizzard heeft aangegeven dat dit slechts cosmetische items zijn en geen items om betere van te worden dan andere spelers. Dit zou namelijk betekenen dat je weer geld kan betalen om beter te worden dan mensen die de aanschafkosten van Diablo al hoog genoeg vinden. Er is wel een gratis versie van de battle pass maar wil je meer items verdienen in dat seizoen dan dien je geld te betalen voor de “betere”. We weten helaas nog niet wat deze battle passes inhouden maar laten we hopen dat Blizzard zijn woord houdt en niet voor vervelende situaties gaat zorgen bij de spelers.
Het pakket is gigantisch en onmogelijk om in zijn geheel te bespreken. Dit nieuwe deel is zo’n spel geworden wat je direct vastpakt en niet meer loslaat. De mogelijkheid om je personage op tig manieren te personaliseren is niks minder dan fantastisch, en het verhaal wordt op een onderhoudende manier verteld. Het belangrijkste van Diablo is het vergaren van loot, en zodra de eerste loot uit een kistje valt begint de loot-koorts op te spelen en wil je niks anders meer. Dit alles is vormgegeven in één van de mooiste spellen van dit moment, vol met detail en oogstrelende omgevingen. Het is nog even afwachten op het uitkomen van de battle pass en of de ontwikkelaar zich aan zijn woord houdt. Maar laten we daar op dit moment nog geen zorgen over maken, dat zou zonde zijn van de ongekende kwaliteit van de rest. Met Diablo IV is er een nieuwe klassieker geboren en laat Blizzard zien dat het nog altijd de absolute koning is van het ARPG genre.
Wat een score. Blizzard is weer terug. Ik kan wel even wachten maar wellicht dat ik ‘m toch een keer ga proberen.
Zonde, maar wel begrijpelijk. Hele toffe game, die houdt je elke dag wel even bezig. Terechte score, maar dat had ik wel verwacht na mijn ervaringen met de beta’s en server slam. 😉
GOTY, nu al!
Heerlijk spel hoor, zoveel te doen dat je gewoon helemaal sidetracked kan raken van de main storyline
Enthousiast natuurlijk omdat het Diablo is, maar kijk het nog even aan. Voorlopig nog erg zoet met Path of Exile. Iemand die beide gespeeld heeft en mij de verbeter- / veranderpunten van Diablo IV kan uitlichten?