Destiny 2: Beyond Light

thumbnail

Ter informatie, deze review heeft grotendeels betrekking op de nieuwe content van Beyond Light die op het moment van schrijven (14-11-2020) beschikbaar is.

Ik heb nogal een haat liefde verhouding met de uitbreidingen van Destiny en Destiny 2. De grotere uitbreidingen zoals The Taking King en Forsaken zijn fantastisch. Alles er tussen in waren wat mij betreft door de schare hoeveelheid nieuwe content niet de moeite waard. Althans, niet voor de volledige prijs. Beyond Light zou in het straatje moeten vallen van de grotere uitbreidingen. Mijn interesse was direct gewekt, want de gunplay van beide delen kan zich nog steeds meten met de beste. Helaas is Beyond Light niet die grote uitbreiding die het zou moeten zijn. Het voelt niet claustrofobisch klein aan, maar het komt wel in de buurt. Al helemaal omdat PVP nu, uhm, tja, onspeelbaar is.

Laat ik eerst maar eens naar die gigantische olifant in de kamer zwaaien en adresseren wat Beyond Light nou precies is. Voor het eerst wordt er een grote hoeveelheid aan content de digitale vrieskist ingegooid. Volledige planeten, met alle strikes die daar plaats vonden, zijn verdwenen inclusief het verhaal van Destiny 2 vanilla. Ergens was dit ook wel nodig, want de game begon een beetje groot te worden, imposant groot zelfs. Om niet te veel in details te treden, de campaign van Forsaken is er nog en de Cosmodrone van de eerste Destiny is terug. In zijn totaliteit is er echter meer verdwenen dan dat er bij is gekomen. Dit is overigens niet alleen onderdeel van de uitbreiding zelf. Het geldt voor iedereen. Het is dus tegelijkertijd het ideale moment om weer in te stappen als het moment om weer eens te kijken of de nieuwe content voldoende is.

Op snowboard vakantie

Centraal in Beyond Light staat Europa. De maan van Jupiter die sommigen wellicht kennen uit de serie Watchmen. Europa in Destiny 2 is alleen niet die prachtige groene planeet met een kasteel en honderd keer dezelfde personages. Nou ja, wat personages betreft misschien wel. Europa in Destiny 2 is een ijzige vlakte met dynamische sneeuwstormen, die behoorlijk irritant kunnen zijn, en een berg aan Vex en Fallen. Zoals het traditie is in de vorige delen heeft Europa prachtige omgevingen, voldoende hoekjes en gaten om te ontdekken, meer om op te schieten dan dat je zou wensen en nieuwe activiteiten om uit te voeren. Omgevingen bedolven onder ijs zijn wat mij betreft in een science fiction setting altijd de mooiste en Europa is er één die zich toe mag voegen onder de meest sfeervolle. De eerste keer dat je één van de uitgestrekte vlaktes betreed geeft een gevoel dat je niet veel vaker zal krijgen. Het is indrukwekkend te noemen.

Met de uitbreiding komt er natuurlijk een nieuw stukje verhaal in de toch al uitgebreide lore van Destiny. Vanaf het allereerste deel wordt er al geroepen dat de duisternis terug zal keren. Wat de duisternis dan exact is zijn we nooit echt te weten gekomen. In Beyond Light is het dan zo ver. In het middelpunt staan nieuwe en terugkerende personages. De Exo-Stranger heeft eindelijk wel tijd om zaken uit te leggen, Variks is uit zijn bunker gekomen en Eramis. Eramis is niet direct een nieuw personage, maar wel één die alleen genoemd werd in de lore. Dat is nu wel anders. De campaign zelf is een welkome verassing met veel aandacht aan het opbouwen van de betrokken personages. Variks en Eramis kennen elkaar, dus er spelen tijdens verscheidene missies verschillende belangen waarbij je de ambities van beide ergens wel begrijpt. Dat geldt tevens voor de Exo-Stranger en je ghost. Nieuw in Beyond Light is de stasis klasse die direct verbonden staat met de duisternis. Het manifesteert zich als ijs wat vooral effectief is om vijanden te bevriezen of te vertragen. Iets wat jij als guardian graag wilt hanteren in je strijd om sterker te worden. Het is de eerste keer sinds The Taken King dat er echt een nieuwe klasse wordt toegevoegd en dat is te merken. Tijdens de campaign zijn er meerdere momenten waar je kort gebruik mag maken van stasis om complete chaos te veroorzaken. Die missies zijn een leuk voorgerecht van wat er zal komen.

Het enige wat de campaign in de weg staat is de bizarre balans met betrekking tot de light / power levels. Er zijn overduidelijk missies die zo een grote verhoging in level verwachten dat je alleen maar achter je oren kan krabben en met lichte tegenzin één van de patrol zones in duikt om gear te grinden. Doe je dat niet dan voelt de baas van die missie aan alsof je een gat probeert te graven met een dessertlepel terwijl die baas jou met een sloopkogel te lijf gaat. Zo hoort een campaign niet te zijn en het ruikt naar rekken. Iets wat in Beyond Light lastig gemaakt wordt door het hele model van deze uitbreiding.

Waar is de nieuwe loot?

Er is namelijk zo weinig nieuwe loot toegevoegd dat ik me al snel afvroeg waar je het allemaal voor doet. De hoofdattractie van een looter shooter is de, uhm, loot. Als je na een paar activiteiten al tegen duplicaten zit te kijken die zelfs uit Forsaken kunnen komen, begin je je af te vragen of het nog wel de moeite waard is. De raid is nog niet online en daar zal de nieuwe loot waarschijnlijk grotendeels te vinden zijn. De loot pool van de patrol zones is echter zo karig dat het al snel een depressieve bedoeling is. Tel daarbij op dat er maar één nieuwe strike is terwijl er een berg in een doos zijn verstopt en je hebt een recept voor herhaling. De PVE grind wordt simpelweg al te snel saai door de gebrekkige hoeveelheid variatie in content.

Dan maar naar de crucible? Succes, er zijn geen nieuwe maps bijgekomen en de stasis klasse maakt het praktisch onspeelbaar. De balans is nu ergens diep in de Amazone te vinden. Mocht je het vinden dan hoor ik het graag, want het is nu alleen maar frustrerend. Stasis kan je zelfs met een beetje pech zonder enige moeite dwars door muren doden. Counteren met een super? Nope, middenin je super sta je naar een blok ijs te staren. Dan doe je het zelf toch ook? Klopt, dat is een oplossing. Het enige nadeel daarvan is dat het na een paar matches saai begint te worden.

Stasis is daarentegen wel een erg leuke toevoeging voor de PVE. Je kan nu op iedere plek een ijsmuur bouwen voor extra dekking of met een super van een chokepoint een ijstornado maken, zodat alle vijanden als het ware veranderen in een ijslolly die je alleen nog hoeft kapot te maken. Stasis gebruikt ook een totaal nieuwe manier van je klasse aanpassen. Je kiest niet direct een volledige set aan vaardigheden. Stasis gebruikt een systeem waarbij je iedere individuele vaardigheid kan aanpassen naar je eigen speelstijl. Je dient deze optie uiteraard wel vrij te spelen en daar begint de grind weer door de gebrekkige hoeveelheid nieuwe activiteiten.

Beyond Light is een bizarre uitbreiding. Het verwijderen van zo veel content is een actie die ideaal is voor nieuwe spelers. Het zorgt echter direct voor het grootste probleem wat Destiny in het begin al had. De hoeveelheid loot en activiteiten is voor terugkerende spelers of mensen die zijn gebleven gewoon niet voldoende. De campaign redt het nog net door de fantastische dialogen en epische missies. Het is te hopen dat het met de komst van de raid op 21 november anders wordt, maar voor nu is de grind gewoon te herhalend. Wil je alleen maar meer Destiny? Misschien dat de nieuwe klasse voor jou dan voldoende is, want aan de geweldige gunplay is niets veranderd.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Shooting | Release: 10-11-2020 | Uitgever: Bungie | Ontwikkelaar: Bungie
    Graphics: 8.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.8 | Besturing: 8.4 | Replay: 4.2
    6.2
    + Stasis klasse in PVE is een uitstekende toevoeging
    + Gunplay nog steeds één van de beste
    + Europa is een geweldige patrol zone
    - Waar is de nieuwe loot?
    - Waar zijn de nieuwe activiteiten?
    - Waarom is de PVP nu praktisch onspeelbaar?

    4 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Mwoah, kan beter, maar echt vernieuwend is het al lang niet meer.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx