Deep Black Reloaded

thumbnail

Het gebeurt nog wel eens dat benamingen van games verwarrend kunnen zijn. Zo hebben we de verschillende nummeringen van de Final Fantasy games, doordat sommige games in Europa niet zijn uitgekomen. Ook de geweldige vervolgen op een Final Fantasy 10 en 13, genaamd Final Fantasy 10-2 en 13-2 maken het niet makkelijker. Deep Black Reloaded is een vervolg op de PSN en XBLA versie van de game, Deep Black. Deze game moet nog uitkomen, waarmee de verwarring compleet is. Een game van een onbekende Russische ontwikkelaar die veel belooft, maar helaas weinig waarmaakt. De game probeert wanhopig de grote games te benaderen, maar faalt al bij de basis en zeker bij een downloadable game moet deze staan als een huis.

Sci-fi maar dan onderwater

Aan het begin van de game krijg je een korte introductie, maar er zal weinig van blijven hangen. Het komt er kort op neer dat jij als soldaat diverse basissen moet infiltreren om de vijand uit te schakelen. Je krijgt gedurende de game constant korte opdrachten die je moet voltooien in zes verschillende omgevingen. Elke omgeving bevat een flinke dosis aan gameplay uren, in totaal zul je er namelijk ongeveer 8 uur in moeten steken. De eerste indrukken laten toch al meteen zien dat de game van mindere kwaliteit is. In de introductie wordt afgewisseld met comic-achtige beelden (geen idee waarom) en de dialogen zijn van erg slechte kwaliteit. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de voice acting in de game. De hoofdpersonages zijn voorzien van een degelijke stem, maar ze redden het niet om de game serieus over te laten komen. Teksten over in plaats van butterflies, butterknives in je buik werken eerder op de lachspieren dan dat het een band creëert met de personages. Ook het gezeur van het hoofdpersonage waarom hij elke keer die opdrachten moet voltooien en ze uiteindelijk toch maar doet, komt uiteindelijk je neusgaten uit.

De game doet een belofte dat de game zich voornamelijk onderwater zal afspelen en heel af en toe ook bovenwater. Dit blijkt uiteindelijk eerder andersom te zijn, want zeker twee derde van de game speelt zich op het droge af. Dit is een grote fout geweest, want juist die onderwater gameplay zorgt ervoor dat de game zich onderscheidt van andere standaard shooters. Het hoofdpersonage heeft een speciaal pak aan waarmee hij zich onderwater kan voortbewegen en je alle kanten op kan. Het knallen onderwater werkt degelijk maar inconsistenties zorgen ervoor dat je regelmatig het loodje legt. Het schuilen en plakken tegen muren kan alleen maar op plekken die uitgekozen zijn door de ontwikkelaar, waardoor je regelmatig probeert te schuilen achter plekken waar het niet kan. Je hebt naast een aantal geweren ook een harpoon die je kunt gebruiken om vijanden in het water te sleuren, knoppen om te zetten en robots te herprogrammeren. Dit laatste is wederom alleen mogelijk wanneer de ontwikkelaar het wilt en dit zorgt wederom voor een aantal game over schermen. De onderwater gedeeltes zijn ondanks de fouten vermakelijk, maar wanneer je eenmaal op het land terecht komt gaat het bergafwaarts.

Geweldige sterfgeluiden

De diversiteit aan vijanden is erg klein en gedurende de game kom je dezelfde vijanden tegen met de meest hilarische sterfgeluiden die ik in een lange tijd gehoord heb. De omgevingen zijn allemaal erg gangetje gangetje en heel veel game clichés komen voorbij. De game staat werkelijk bomvol met rode tonnen en andere gekleurde tonnen die ontploffen als je erop schiet. De vijanden spawnen voor je neus, spontaan achter je en komen zomaar aanrennen. Je zult enorme ladingen lood in de vijanden moeten pompen om ze om te leggen, maar als een vijand naast jou komt te staan resulteert dit in een instant game over scherm. Ook het geraakt worden, gebeurt de ene keer erg langzaam, maar de andere keer ben je meteen dood. Het meest verwarrende is de logica in bepaalde levels. Een goed voorbeeld was een grote hangar waar ik kon kiezen tussen rechts en links. Als je links ging kwam je terecht in een doodlopend stuk en als je rechts ging kwam je uit bij een schakelaar waar een grote turret naast stond. Maar als je dan terug ging van beide kanten werd er een enorme lading vijanden geactiveerd. Je kunt het al raden links betekent opnieuw starten bij een checkpoint en rechts fluitend de vijanden verslaan met de turret. De singleplayer is dus een enorme teleurstelling, maar je zou zeggen dat mogelijk de multiplayer de game zou kunnen redden. Op het moment van reviewen, was er geen één speler te bekennen in het online gedeelte van de game en kunnen we niks zeggen over dit onderdeel. Maar als de singleplayer een indicatie is, weten we genoeg.

Deep Black Reloaded is een game die je beter kunt laten liggen in deze periode. Met de toppers die uitkomen is er geen rede om deze titel aan te schaffen op de pc. De game zou het nog redelijk kunnen doen op de console als er tijd wordt gestoken in het verbeteren van enkele punten. De game logica is regelmatig verwarrend, het knallen werkt niet lekker en je zult heel vaak doodgaan zonder dat je weet wat je nou fout deed. De game is acht uur lang, maar velen zullen dit niet afmaken. Het is alleen een aanrader als je de lachwekkende dialogen wilt horen en de hilarische sterfgeluiden van de vijanden zowel bovenwater als onderwater.


  • Christiaan Ribbens / Third Person Shooter / 03-03-2012 / 505 Games / Biart
    Graphics: 7.5 Audio: 4.0 Gameplay: 5.0 Controls: 5.0 Replay: 4.0
    5.0
    + Hilarische sterfgeluiden
    +
    +
    - Te weinig onderwater levels
    - Slechte logica in gameplay
    - Weinig diversiteit

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx