Concord was qua ontwikkeling duur, maar welke games hadden ook een extreem budget?

thumbnail

Na het mislukte project van Sony met Concord is het de vraag hoeveel geld er in het putje is gegaan, want of de game nog ooit uitgebracht zal worden als free-to-play is vooralsnog onduidelijk. Het zou wel eens totaal verspild geld geweest kunnen zijn als de titel nooit meer terug online zal gaan komen, en die kans is zeer aannemelijk. Er zijn echter nog meer games met een dergelijk budget van, wat geschat wordt zo’n 400 miljoen dat Concord gekost heeft. Wij hebben wat games voor je op een rij gezet die ook heel wat honderden miljoenen als budget hadden (qua ontwikkeling, exclusief alle marketing). Hier zal ongetwijfeld Grand Theft Auto V nog bij gaan komen in de toekomst!

Star Citizen
Budget: Ongeveer $500 miljoen
Star Citizen is een van de meest ambitieuze projecten in de geschiedenis van gaming. Ontwikkeld door Cloud Imperium Games, het is een ruimte-simulatie die een enorme open wereld biedt waarin spelers kunnen handelen, verkennen, vechten en samenwerken. Het project is al in ontwikkeling sinds 2011 en wordt grotendeels gefinancierd via crowdfunding. Ondanks dat het nog niet volledig is uitgebracht, heeft het al honderden miljoenen dollars opgehaald, waardoor het het duurste spelproject ooit is.

Concord
Budget: Tussen de $300 – 400 miljoen
Concord speelt zich af in een kleurrijke, futuristische setting waarin spelers samen strijden in dynamische PvP-omgevingen. De nadruk ligt op samenwerking, sociale interactie en het opbouwen van gemeenschappen binnen het spel. De game werd door Sony gezien als een “live-service” titel voor de toekomst, wat betekent dat het spel regelmatig zou worden bijgewerkt met nieuwe content en evenementen om de ervaring fris en boeiend te houden. Het spel is ontwikkeld door Firewalk Studios en uitgegeven door Sony Interactive Entertainment. De titel kwam kort uit maar werd daarna wegens het lage aantal spelers alweer na enkele dagen offline gehaald.

Cyberpunk 2077
Budget: Ongeveer $175 miljoen
Ontwikkeld door CD Projekt Red, Cyberpunk 2077 was een van de meest gehypte spellen van de afgelopen jaren. Gebaseerd op de populaire tabletop-RPG, speelt het spel zich af in de dystopische toekomst van Night City. Het spel had een uitdagende lancering, met veel technische problemen, maar is sindsdien aanzienlijk verbeterd met patches en updates. De ontwikkeling duurde bijna een decennium en het project kreeg een enorme marketingcampagne.

Grand Theft Auto V
Budget: Ongeveer $150 miljoen
Rockstar Games staat bekend om het creëren van blockbuster-games, en Grand Theft Auto V is daar geen uitzondering op. Het spel werd in 2013 gelanceerd en was een instant succes. GTA V speelt zich af in de open wereld van Los Santos, waar spelers verschillende verhaallijnen kunnen volgen en vrij kunnen rondzwerven. Het spel heeft miljoenen exemplaren verkocht en blijft populair door de voortdurende updates aan GTA Online.

Destiny
Budget: Ongeveer $140 miljoen
Destiny, ontwikkeld door Bungie, was een van de eerste grote “games-as-a-service”-modellen. Het spel is een combinatie van first-person shooter en MMORPG, met veel content die werd uitgebracht na de eerste lancering. Destiny’s budget was voornamelijk gericht op de infrastructuur voor een voortdurende online wereld en updates die jarenlang moesten meegaan. De opvolger, Destiny 2, bouwde voort op dit succes en trok miljoenen spelers aan.

The Last of Us Part II
Budget: Ongeveer $220 miljoen
The Last of Us Part II is een actie-avonturenspel dat zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld en volgt het verhaal van Ellie, vijf jaar na de gebeurtenissen van de eerste game. Ontwikkeld door Naughty Dog, biedt het een diepe emotionele verhaallijn die draait om wraak, verlies en morele ambiguïteit. De game plaatst spelers in een wereld vol geïnfecteerden en gewelddadige facties, terwijl Ellie op een destructieve tocht gaat om de dood van een geliefde te wreken. Het spel staat bekend om zijn rauwe en grimmige toon, verbluffende graphics, intense gevechtsmechanica en complexe personages die worstelen met schuld en verlossing.

Horizon Forbidden West
Budget: Ongeveer $210 miljoen
Horizon Forbidden West is een actie-RPG ontwikkeld door Guerrilla Games en is het vervolg op Horizon Zero Dawn. Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waarin de mensheid teruggevallen is op primitieve levenswijzen, terwijl geavanceerde technologieën uit het verleden blijven voortbestaan in de vorm van gigantische, robotachtige dieren. De speler volgt opnieuw de avonturen van Aloy, een jonge jager die op zoek gaat naar antwoorden om de mensheid te redden van een mysterieuze plaag die het land dreigt te verwoesten. Haar zoektocht brengt haar naar het “Verboden Westen”, een uitgestrekt, gevaarlijk gebied dat gevuld is met nieuwe vijanden, indrukwekkende machines en ruïnes van oude beschavingen. Het spel biedt een open-wereldervaring vol met variërende landschappen, van tropische stranden en bossen tot woestijnen en besneeuwde bergen, waarbij elk gebied rijk is aan geheimen en uitdagingen.

Red Dead Redemption 2
Budget: Ongeveer $170 miljoen
Nog een epische game van Rockstar Games, Red Dead Redemption 2, is een western-avontuur dat bekend staat om zijn realisme en uitgebreide open wereld. Spelers nemen de rol aan van Arthur Morgan in een fictieve versie van het Wilde Westen, waar ze verschillende missies kunnen voltooien en hun eigen pad kunnen kiezen. De game heeft enorm veel lof gekregen voor zijn verhaal, graphics en detailniveau, en het budget weerspiegelt de enorme productie- en marketinginspanningen.

Star Wars: The Old Republic
Budget: Ongeveer $200 miljoen
Star Wars: The Old Republic, een MMORPG ontwikkeld door BioWare, was een van de duurste games op het moment van de release in 2011. Met een gigantische wereld en uitgebreide verhaallijnen die zich afspelen in het Star Wars-universum, had het spel een lange ontwikkelingsperiode en een enorme hoeveelheid content. Hoewel het niet zo succesvol was als gehoopt, heeft het nog steeds een trouwe spelersbasis en blijft het nieuwe updates ontvangen.

  • 5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    2 maanden geleden

    Het word steeds duurder om een triple A game te kunnen maken,En dan zijn de risico’s natuurlijk ook veel hoger.

    Laatst aangepast: 2 maanden geleden door Griever

    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx