Concord

thumbnail

We hebben al eerder een blik kunnen werpen op de beta van Concord. In deze beta viel direct op dat Concord veel leent van eerdere hero shooters zoals Overwatch en Destiny, zonder daarin echt iets nieuws te brengen. De beta bood twee speelmodi: Trophy Hunt en Rivalry. De helden, genaamd Freegunners, voelden echter te generiek aan, met weinig onderscheidende vaardigheden of aansprekende designs. De progressie en beloningen lieten ook te wensen over, met saaie opdrachten en beperkte cosmetische items om door te willen spelen. Nu is de volledige game een paar dagen uit en zijn we zeer benieuwd of er iets is verbeterd na de beta.

Geen eigen smoel

Concord is de nieuwste hero shooter van Firewalk Studios, die probeert een plaats te veroveren in een al druk bezet genre dat gedomineerd wordt door titels als Overwatch en Valorant. Met een futuristische sci-fi setting en kleurrijke personages wil de game een soort Guardian of the Galaxy neerzetten waarbij je meeleeft met deze personages. Maar ondanks deze opzet voelt het alsof Concord nog worstelt om een eigen identiteit te vinden, waardoor de game zich niet genoeg onderscheidt van zijn concurrenten.

Wanneer je voor het eerst in Concord duikt, voelt alles vertrouwd aan. Fans van hero shooters zullen zich meteen thuis voelen dankzij de bekende opzet: tactische schietactie, strategische keuzes en meerdere spelmodi. Maar juist die vertrouwdheid is ook waar het grote probleem ligt: Concord voegt weinig nieuws toe aan een genre dat toe is aan flink wat vernieuwing.

Concord biedt een aantal modi die je verwacht van een hero shooter. Er zijn zes modi beschikbaar, waaronder klassiekers zoals team deathmatch (Takedown) en domination (Area Control), maar ook meer strategische opties zoals Cargo Hunt, waarin je geen respawns heb en na elke dood moet wachten op het volgende potje. Helaas is geen enkele modi onderscheidend genoeg of creatief te noemen. Na een uur of twee heb je eigenlijk al het gevoel dat je alles gezien hebt en dat is natuurlijk een doodsteek voor een live-service game.

Een interessant element is de focus op strategische planning door de verschillende fases van een potje heen. Je moet zorgvuldig bepalen welke personages je op welk moment inzet, wat een laagje diepgang toevoegt. Toch wordt dit aspect niet voldoende uitgelegd, wat een groot deel van de spelers waarschijnlijk niet eens zal opmerken. In Concord zijn er namelijk verschillende varianten op personages, ook wel Variants genoemd, die zorgen voor variatie binnen de gameplay. Elke Freegunner, in totaal 17, kan aangepast worden met specifieke varianten die hun vaardigheden subtiel veranderen. Deze varianten zijn meer dan cosmetisch; ze beïnvloeden hoe je het personage speelt en kunnen een rol spelen in het kiezen van de juiste strategie. Het geeft je wat ruimte om de perfecte crew samen te stellen, maar echt impact maakt het nauwelijks.

Ook op het gebied van customization laat Concord te wensen over. De beloningen die je vrijspeelt, voelen niet boeiend en de manier waarop je ze ontgrendelt is weinig motiverend. Als je de cosmetische items per Freegunner bekijkt dan zie je dat letterlijk bijna elke unlock waar je voor speelt hetzelfde wapen of armor is, maar dan met een ander kleurtje. Alleen de zeldzaamste beloning geeft jouw wapen of armor een iets ander uiterlijk. Dit is ontzettend lui van de ontwikkelaar en daar schieten ze zichzelf ook mee in de voet. Niemand blijft geboeid om te blijven spelen voor hetzelfde wapen maar dan in een ander kleurtje. Hoewel je je personages kunt blijven levelen en je reputatie kunt verhogen, is de motivatie om door te blijven spelen minimaal.

Visueel een plaatje

Visueel gezien doet Concord veel goed. De werelden zijn kleurrijk, sfeervol en duidelijk ontworpen met oog voor detail. De sciencefiction-setting is aantrekkelijk, maar overtuigt eigenlijk nergens. De stijl is herkenbaar, maar Concord mist een eigen identiteit om echt te overtuigen. Hoewel de game probeert diepte toe te voegen met verhalende elementen zoals cutscenes blijven deze oppervlakkig en weten ze niet echt te boeien.

Op technisch vlak presteert Concord prima. De gunplay is strak en de game draait soepel, zelfs tijdens drukkere gevechten. De animaties van de Freegunners zijn eigenlijk wel één van de betere die we afgelopen tijd hebben gezien, zelfs de voice-acting past er perfect bij. Dit is vooral tijdens de cutscenes goed te merken. Het is alleen vreemd dat eigenlijk een van de betere onderdelen van Concord niet past bij het live-service idee, en ook niet onderdeel is van de gameplay.

Concord heeft een aantal dingen goed voor elkaar, maar heeft ook een aantal grote problemen. De progressie is ronduit saai, nieuwe gear vrijspelen is totaal de moeite niet waard omdat het 9 van de 10 keer gaat om alleen een ander kleurtje, en de game modi onderscheiden zich nergens. Met de verschillende varianten van de Freegunners probeert de ontwikkelaar nog wat diepte te creëren in de gameplay maar dit is verre van genoeg om van Concord een succes te gaan maken. Het allergrootste probleem is de prijs van Concord, met maar liefst €40 een bijna full price aankoop voor een zeer middelmatig spel. Een grote fout, vooral omdat er nu zoveel meer en betere alternatieve zijn die goedkoper of zelfs gratis zijn.

Voor liefhebbers van hero shooters kan Concord zeker wel voor wat vermaak zorgen, maar de vraag blijft of dat genoeg is om spelers op de lange termijn vast te houden. Het is nu al te merken op Playstation dat het zoeken van een potje al vrij lang duurt, zo kort na release. Op de PC is de piek op steam nog geen 700 spelers. Firewalk Studios zal heel erg hard moeten werken om zo snel mogelijk goede content toe te gaan voegen anders lijkt het erop dat de enige manier om spelers te lokken is om free-to-play te gaan, en dat zal bij de betalende spelers er niet goed in gaan. Voor nu blijft Concord echter hangen in de middenmoot, visueel aantrekkelijk maar met geen diepgang en weinig reden om voor langere tijd te blijven spelen.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Hero shooter | Release: 23-08-2024 | Uitgever: Sony Interactieve Entertainment | Ontwikkelaar: Firewalk Studios
    Graphics: 8.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 6.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 4.0
    5.0
    + Mooie graphics
    + Gunplay is prima
    +
    - Te weinig en saaie modi
    - Progressie is heel karig
    - Veel te duur

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    22 dagen geleden

    Deze live service spellen vragen zo veel investering van gamers.Heb het meeste gestoken in Destiny 2 en ze wisten daarbij wel op een gegeven moment met leuke dingen voor te komen.Zie hier niet de zelfde potentie in en ga er zeker niet op wachten.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx