Soms heb je van die discussies, clickbaites, nieuwsberichten, waarvan je denkt: Is het echt zo? Of wordt de hype-train nu gewoon opgevoerd? Zo’n idee heb ik momenteel met de Nintendo Switch. Je leest overal dat de console een groot succes is, en dat zelfs het succes van de Nintendo Wii bijna wordt geëvenaard. Ja, de console ziet er strak uit, de hardware is eindelijk een beetje van deze tijd en de resolutie is ook acceptabeler dan met de Wii U het geval was. Maar is de Switch ook echt zo’n geweldige console?
Die vraag betwijfel ik echter te beantwoorden met ‘Ja’. Want waar draait het nu eigenlijk vooral om? Third party support, en is die nu echt verbeterd na het debacle van de Nintendo Wii U? Qua concept is de Nintendo Switch natuurlijk een geweldige console. Een console die je ook draagbaar kunt gebruiken overtreft natuurlijk alle verwachtingen. Stiekem is dit dan ook een beetje de opvolger van de 3DS en de Wii U in één, daar waar stand-alone handhelds eigenlijk verleden tijd zijn geworden. Maar de grote kritiek zat hem in de third party support van de Wii U, en die was teleurstellend.
Even op een rijtje, naast alle geweldige first party titels van de Switch… Wat hebben we nu allemaal voor ‘populaire franchise’ op de Switch gekregen? Skyrim, Sonic Mania, Just Dance, L.A. Noire, NBA 2K18, Mario + Rabbids, FIFA 18, DOOM, Minecraft, Resident Evil, Skylanders, LEGO games en daarmee houdt het eigenlijk wel zo’n beetje op. Aan wat heeft de console haar succes precies te danken? Het is iets wat ik me al een tijdje afvraag…
Het was eigenlijk het grote kritiekpunt van de Wii U, een console die ik in bezit heb gehad, en waar ik bijster weinig op heb gespeeld. Maar is dit grootste kritiekpunt nu ineens opgelost? Wat mij betreft niet. De Switch moet namelijk bijna net zoveel missen als de Wii U, daar waar de Wii U het eerste jaar ook nog best wel wat ports kreeg van EA en Ubisoft. Far Cry 5, Red Dead Redemption 2, Anthem, Metro Exodus, Kingdom Come, Vampyr, The Crew 2, Metal Gear Survive, Code Vein, Ace Combat 7, Life is Strange 2, Ni No Kuni het zijn luttele voorbeelden van games die waarschijnlijk niet naar de Switch zullen gaan komen. Nintendo lijkt dit gebrek dan ook te kunnen maskeren door gewoon meer dan goede first party games uit te brengen, iets wat voorheen eigenlijk het gebrek niet kon verbergen op de Wii U.
Het is nog even afwachten hoe het gaat lopen met de nieuwste hardware van Nintendo. Qua design, qua hardware en qua innovatie is het weer een console van formaat, maar het verkoopsucces kan ik persoonlijk nog niet echt verklaren. Het is misschien wel een lancering op het juiste moment geweest, voor een juiste prijs. Of de combi handheld/console spreekt gewoon veel mensen aan, terwijl Sony op de proppen komt met een flink duurdere PS4 Pro en Xbox One X. Of de third party support verder zal aantrekken is tevens ook afwachten. Als ze nog meer publishers aan zich kunnen binden, maar belangrijker, voor langere tijd kunnen behouden, dan is de kans zeker reëel dat Nintendo haar portfolio aan games fors kan uitbreiden. Anders vrees ik echter toch voor een zelfde scenario als de Wii U… Iets wat zich wat mij betreft eigenlijk al langzaam aan het ontwikkelen is.