Carmack vergelijkt de next-gen consoles met de PC

thumbnail

In een gesprek met PC Gamer UK heeft John Carmack (topman bij ID Software) de nodige interessante onderwerpen besproken. Zo heeft hij het over de huidige oorlog tussen de PC en de console. Hij begint echter met het praten over de nieuwe rendering engine. ‘For the last year Ive been working on new rendering technologies. It comes in fits and starts. Our internal project thatll incorporate it hasnt been publicly announced. Were doing simultaneous development on Xbox 360 and PC, and we intend to release on PlayStation 3 simultaneously as well, but its not a mature enough platform right now for us to be doing much work on.’ Hij zegt dus al lange tijd bezig te zijn met nieuwe rendering technologiën. Daarnaast wordt aangegeven dat ID vooralsnog vooral bezig is met de ontwikkeling van Xbox 360 games en PC games. De PlayStation 3 komt zeker aan bod maar op dit moment wordt er nog niet zo gekeken naar de mogelijkheden vab de next-gen console van Sony.

De vergelijking tussen de console en de PC is tegenwoordig vrijwel niet realiseerbaar. De meerdere cpu’s die tegenwoordig aanwezig zijn in een console maken de games qua performance wel gelijkwaardig met die van de PC maar dit maakt ook het ontwikkelen wat moeilijker. Als je echter straightforward developement processes uitvoert blijkt een high-end pc duidelijk sneller te zijn. De graphics van de next-gen consoles noemt hij verder een grootse vooruitgang. ‘…The graphics systems are much better than that, though. Graphics have an inherent natural parallelism. The capabilities of the Xbox 360 and PS3 are really good on the graphics side — although, not head or shoulders above any PC stuff that you can buy at a higher price-point.’ De graphics van een PC zijn over het algemeen nog net iets beter dan die van de huidige next-gen games al komt het natuurlijk steeds dichter bij elkaar te liggen.

Als laatste praat Carmack ook nog even over het ontwikkelen van de next-gen games. Hij prefereert hierin de Xbox 360 console welke waarschijnlijk ook het meest gebruikt zal gaan worden voor het produceren van games voor de console. Echte diepgang over bepaalde games en genres is echter niet te vinden in het betreffende artikel dat op 7 februari in het PC Game UK blad te lezen zal zijn.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx