Call of Duty: Modern Warfare 2

thumbnail

Call of Duty: Modern Warfare was eind 2007 de klapper van het jaar. De game blies alle concurrentie weg en is nog steeds éen van de, zo niet de meest gespeelde shooter van het moment. Alles wat de eerste Modern Warfare speciaal maakte is wederom ook weer aanwezig in het nieuwe deel, en het heeft er ook alle schijn van dat Modern Warfare 2 een topgame gaat worden.

Makarov aan de macht

Laat ik maar beginnen met de singleplayer. Deze speelt zich af na het einde van Modern Warfare 1. Dit is overigens ook waar al dat gedoe met die naam van de game vandaan kwam. De makers wilden de game namelijk niet met Call of Duty betitelen omdat de game verder ging waar Modern Warfare ophield, en dat is iets dat voorheen nog nooit gebeurd was in de serie. Na de dood van Imran Zakhaev in Modern Warfare neemt zijn zakenpartner, Vladimir Makarov, de boel over. Deze beunhaas is nou niet bepaald een schatje, en al snel breekt weer de pleuris uit.

In de inmiddels welbekende trailer waarin we twee van de hoofdpersonen, Roach en Soap (ik vraag me af wat voor andere namen Infinity Ward in petto heeft als ik deze twee hoor…), een ijswand beklimmen om een vijandige basis te infiltreren laat echter zien dat de singleplayer niet meer alleen uit lomp knalwerk bestaat, en je zo nu en dan ook moet sneaken en wat andere dingen moet doen. Zo zul je ook met een sneeuwscooter een berg af raggen, terwijl je ondertussen je vijanden nog onder vuur moet nemen. Wees echter niet bang dat alles anders zal zijn, het grote (weliswaar scripted) spektakel is nog altijd van de partij en zal ook zeker voor de nodige oehs en aahs gaan zorgen.

Spec Ops

Een geheel nieuwe modus in Modern Warfare 2 echter, is de Special Ops mode. Dit betreft een co-op modus die je zowel in splitscreen als online met een vriend kunt spelen. De modus is grotendeels ontstaan door het extra level “Miles High Club” uit Call of Duty 4. Deze missie was niet direct verbonden aan het eigenlijke verhaal uit de singleplayer maar was toch erg goed ontvangen vanwege de intensiteit en de uitdaging die het level bood. De missies uit de Special Ops modus zullen ook niet verbonden zijn met het singleplayer verhaal en zijn dan ook allemaal verschillend. Ook heeft Infinity Ward hiervoor een speciaal sterrensysteem geïntroduceerd.

Het aantal sterren dat je haalt is geheel afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het level uitspeelt. De moeilijkheidsgraden zijn Regular, Hardened en Veteran. Voor Regular krijg je 1 ster, Hardened 2 en Veteran (surprise surprise) 3. In totaal zijn er 69 sterren te behalen, waaruit we dus met een simpel rekensommetje kunnen opmaken dat er 23 missies te spelen zullen zijn. Voor het halen van een bepaald aantal sterren zul je overigens nieuwe extra’s kunnen unlocken (die nog niet bekend zijn).

Kleine veranderingen

De grote aantrekkingskracht van Modern Warfare 2 zal echter weer de multiplayer zijn, en deze lijkt weer een toppertje te gaan worden. De basis van de multiplayer blijft hetzelfde: Je hebt de mogelijkheid je eigen klasse te maken en deze door middel van Perks en wapens in te richten zoals je het zelf graag wilt. Je unlockt nieuwe perks en wapens door te levelen, wat weer gebeurt vijanden een kopje kleiner te maken of objectives te halen. Zoals je ziet, is de basis van de multiplayer niet veel veranderd, maar dat betekent niet dat er niets nieuws onder de zon is.

Wat het eerste in het oog springt zijn de call signs en Emblems. Dit zijn simpelweg kleine, zelf te kiezen, symbooltjes en afkortingen die je aan je naam koppelt en je zo dus weer iets unieker maken. Je unlockt nieuwe Emblems door veel als een bepaalde klasse te spelen. Speel je bijvoorbeeld veel met het Riot Shield, dan krijg je allerlei Emblems van een Riot Shield. De call signs zijn wat globaler en zijn eigenlijk gewoon afkortingen die voor bepaalde (meestal onbekende) zinnetjes staan. Zo heb je bijvoorbeeld FNG en SSDD, waarvan ik eerlijk gezegd geen idee heb waar ze voor kunnen staan.

Ook nieuw zijn de Accolades. Dit zijn kleine tekst beloningen die je krijgt voor het uitvoeren van bepaalde acties. Zo heb je “Buzzkill!” als je iemand zijn killstreak eindigt of “Crowd Control!” als je veel kogels vangt met je riot shield. Het behalen van deze Accolades gaat meestal gepaard met een nieuwe Emblem, en vormen dan ook een leuke beloning voor het doen van wat minder speciale dingen. Als je ook niet al te handig bent met het halen van Accolades, dan kun je je altijd nog verheugen op zogenaamde Death Streaks. Wat dit inhoud is simpelweg dat als je meerdere keren achter elkaar het loodje legt, je een kleine beloning krijgt (ongeveer zoals de killstreaks, maar dan zonder de grote impact). Denk hierbij aan dingen als copycat, wat je in staat stelt met dezelfde wapens als je tegenstander te spawnen, of painkiller, wat je meer hp geeft.

Nieuwe perks, guns en kill streak rewards

Maar waar het natuurlijk allemaal om draait zijn de nieuwe guns, perks en kill streak rewards. Zo heb je nu de mogelijkheid om twee machine geweren te dragen, maar bijvoorbeeld ook een perk om twee attachments op je guns te plakken (Bling). Het meest in het oog springend zijn echter de nieuwe kill streak rewards. De rewards bestaan nu uit UAV, Counter-UAV, Care Package, Sentry Gun, Predator Missile, Precision Airstrike, Attack Helicopter, Pave Low en de AC130. Zoals je ziet zitten hier flink wat nieuwe gezichten tussen, maar zijn het er in totaal ook een stuk meer dan voorheen. Dit komt nu ook omdat je de kill streak rewards die je krijgt nu ook zelf kunt beïnvloeden, door de volgorde waarin ze verschijnen aan te passen. De rewards die nieuw zijn, zijn de Counter-UAV, wat simpelweg een radar disruptor is, de Care Package, dit is een groot krat dat uit de lucht valt en van alles kan bevatten. Let wel op dat de enemy hem niet eerst te pakken krijgt, want die kunnen hem natuurlijk ook openen. De Sentry Gun lijkt eigenlijk gewoon heel veel op dat ding uit Team Fortress 2 en zorgt voor cover fire en de Pave Low is een opgepimpte Heli. Als laatste is er de AC130, dit is een vliegtuig waaruit je je vijanden onder vuur kunt nemen en dus grote chaos mee zult zaaien.

Er is eigenlijk geen twijfel over mogelijk dat Modern Warfare 2 een topspel en een gigantische hit gaat worden dit najaar. De basis is onveranderd gebleven en de toevoeging van de Special Ops modus gaat voor wat welkome afwisseling zorgen. De multiplayer lijkt weer te staan als een huis en de singleplayer zal voor groot spektakel gaan zorgen. Houd deze game dus in de gaten als je niet vies bent van een potje knallen en graag multiplayer speelt, want dit wordt echt een topper!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: FPS | Release: 12-11-2009 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Infinity Ward
    Graphics: 9.0 | Geluid: 10 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 8.5 | Replay: 9.0
    9.1
    + Perfecte geluidseffecten en soundtracks
    + Uitermate uitgebreide game
    + Gameplay toevoegingen/verbeteringen
    - Campagne mode erg compleet maar iets te kort
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx