Call of Duty: Black Ops 3

thumbnail

Jeukende handen

Je kan er de klok bijna op gelijk zetten. Terwijl het grootste deel van de bevolking baalt dat het zonnetje definitief plaats heeft gemaakt voor regen, wind en bewolking, beginnen de handen van veel gamers te jeuken. Call of Duty zit er weer aan te komen. Op alle fora lijkt iedereen het met elkaar eens. ‘Weinig vernieuwing’, ‘melkkoe’, ‘gedateerde engine’, zomaar een paar begrippen die je om de oren vliegen. De kritiek is vaak niet mals. Is dit wel helemaal terecht? Jaar na jaar worden verkooprecords verbroken. Ook dit jaar vliegen de exemplaren als warme broodjes over de toonbank.

Zal ik het dan maar toegeven? Ik doe er ook aan mee. Elk jaar roep ik weer dat CoD weinig nieuws brengt en dat ik deel naast me links laat liggen. Toch wordt bijna elk jaar mijn gamecollectie weer uitgebreid met de nieuwste CoD. Waarom? Ondanks dat de game jaar na jaar weinig nieuws brengt, blijft het simpelweg een hele dikke shooter die uren, weken, maanden lang bezig houdt. De zon heeft inmiddels het land definitief verlaten en we hebben de eerste herfststorm achter de rug. Tijd voor Call of Duty Black Ops III !

Campaign

Sinds de release van de eerste CoD in 2003 is er in de basis vrij weinig aan de campaign mode veranderd. Een achtbaanrit waar je u tegen zegt. Het verhaal is vaak niet ijzersterk en een beetje voorspelbaar, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de hordes vijanden die je geen moment rust gunnen, de explosies en de chaos terwijl je je een weg vecht richting je laatste checkpoint. Black Ops 3 speelt zich af in 2065 en draait om thema’s die nu ook al relevant zijn zoals privacy en het monopolie dat China heeft op veel zeldzame grondstoffen. Soldaten zijn voorzien van een DNI-chip (Direct Neural Interface). Met deze DNI kan je op afstand computers en apparaten bedienen, maar ook de gedachten van mensen uitlezen. Daarnaast ben uit uitgerust met Cybercores en Cyberrigs. De Cyberrigs maken het mogelijk om boostedjumps, wallruns en powerslides te maken. De Cybercore maakt een aantal specifieke aanvallen of mogelijkheden mogelijk, afhankelijk van welke core je kiest.

Treyarch heeft een hoop tijd gestoken in de campaign mode gestoken, en dat is wel eens anders geweest. Waar je normaal de campaign mode met een uur of 4 á 5 wel doorheen bent geknald, ben je met Black Ops 3 veel langer zoet. Je bent rustig een uur of tien bezig de campaign. De campaign is niet alleen langer, maar er is ook veel tijd gestoken in het verhaal. Het is lastig om dit te onderbouwen zonder het verhaal prijs te geven, dus dit moet je maar van me aannemen. Het is goed opgebouwd, complex en zit vol actie, mindfucks en plot twists.

Goed nieuws zou je zeggen. Ja en nee. Tuurlijk is een goed verhaal een pluspunt, maar op een of andere manier voelt het alsof het niet helemaal bijCoD past. Waar ik in de voorgaande delen de tussenfilmpjes vaak gebruikte als korte break om voor mijzelf een kop koffie te zetten, laat dit verhaal je dat niet toen. Het is zo complex dat je eigenlijk geen tussenfilmpje of dialoog kan missen zonder dat je het verhaal kwijt raakt. Voor mij persoonlijk is deze aanpak dan ook niet zo’n succes. Ik (en ik denk de meeste gamers met mij) speel de campaign vooral voor de doldwaze actie. Die zit er uiteraard gewoon nog in, maar het was voor mij persoonlijk prima geweest als deze actie aan een iets minder complex verhaal was gehangen. Ik moest dan ook meermaals de neiging onderdrukken om niet gewoon de tussenfilmpjes over te slaan.

Maar waar het echt om gaat…

Tenzij je de afgelopen tien jaar onder een steen hebt geleefd, hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen dat CoD eigenlijk gewoon om de multiplayer draait. De Cybercores en Cyberrigs uit de singleplayer hebben hun weg gevonden naar de multiplayer en dit brengt leuke mogelijkheden met zich mee. Je bent niet langer een soldaat die alleen zijn loadout kan aanpassen. Door de invoering van Specialists (Cybercore) krijgt elke speler zijn eigen specifieke speciale aanval, wapen of ability. Hierbij moet je denken aan een pijl en boog met exploderende pijlen, de mogelijkheid om kort je vijanden door muren heen te spotten of een aanval waarmee je met een flinke klap op de grond al je vijanden in de buurt het hiernamaals in stuurt. Deze special abilities kan je uiteraard niet constant gebruiken, maar elk potje minimaal een keer of twee. Goed nadenken over hoe en wanneer je deze abilities inzet is dus een must. Doordat je deze ability maar een beperkt aantal keer kan gebruiken blijft de balans in de games goed. Natuurlijk krijg je af en toe wel eens een exploderende pijl je kant op geschoten en ben je volledig kansloos, maar het wordt nooit frustrerend.

Ook de Cyberrigs hebben hun weg gevonden naar de multiplayer. Hier beschikt elke speler over. Deze cyberrig maakt het mogelijk om boostedjumps, wallruns en powerslides te maken. Toen ik dit van te voren hoorde was ik bang dat dit voor totale chaos zou zorgen. Tegenstanders die overal vandaan kunnen komen waardoor je constant in je rug wordt geschoten. Mede doordat goed is nagedacht over het ontwerp van de maps is dit absoluut niet het geval. De maps zijn overzichtelijk en redelijk recht toe recht aan. De nieuwe mogelijkheden die de cyberrigs met zich meebrengen zijn hierdoor wel vernieuwend en verfrissend, maar niet dominant in de gameplay. De gevechten vinden zich over het algemeen voor je neus en op de grond af.

Ondanks deze vernieuwingen blijft Black Ops III aanvoelen als een echte Call of Duty. Alle basis ingrediënten zijn dan ook gewoon nog aanwezig. De killstreaks en de manier waarop je ze verdient is onveranderd. Tuurlijk zijn er wat nieuwe killstreaks als de hellstorm raketten toegevoegd. Ook de manier waarop je levelt en nieuwe gear vrijspeelt is grotendeels ongewijzigd. Wat wel opvalt is het gebrek aan nieuwe speelmodi. Elk jaar worden er wel één of meerdere nieuwe speelmodi toegevoegd aan CoD. Dit jaar niet. Is dit erg? Om eerlijk te zijn niet. Nieuwe speelmodi zijn vaak eventjes grappig, maar uiteindelijk draait het voor de mensen om modi als TDM, Search andDestroy en Domination. Die zitten er uiteraard gewoon allemaal in.

Zombies

De zombies zijn natuurlijk ook weer aanwezig en dit is weer een positief punt. De zombies mode bevat een verhaal en multiplayer mode waarvan beide een nieuw XP-progressiesysteem bezitten. Shadow of Evil focust zich hierbij op een groep van karakters die zich bevinden in Morg City. Het gaat om 4 karakters die te maken krijgen met een overload aan zombies, en je raadt het wel weer, de hordes overleven is het doel. Het tweede verhaal, The Giant, draait om ook weer 4 karakters en gaat verder waar Origins eindigde. Het gaat om een poging om de timelines historie te herschrijven. De zombies mode werd door veel gamers weer als positief ontvangen bij de aankondiging en is absoluut weer een vette mode in de game. Vooral voor de liefhebbers is de verhalende zombie mode een goede toevoeging aan de standaard gameplay van het spel.

Eeuwig kritiekpunt

Het grootste kritiekpunt op CoD blijft de engine waar de game op draait. Al jaren wordt dezelfde engine gebruikt en deze begint nu wel heel gedateerd te raken. De graphics raken achter bij concurrenten. De game ziet er zeker niet slecht uit en draait heel soepel zonder framedrops of dat soort rare dingen, maar het begint nu wel allemaal heel gedateerd te raken. Op grafisch gebied blijft deze game gewoon achter op zijn concurrenten. Ook het feit dat alles is gemaakt van volledig 100% bulletproof materiaal versterkt dit gevoel. Laten we eerlijk zijn. Een handgranaat naast een tuinhekje, zou bij de meeste games een hoop splinters opleveren. Niet bij CoD. Het hekje zal in al zijn glorie deze explosies overleven zonder ook maar een krasje op te lopen. Dat is echt niet meer van deze tijd. Qua audio doet de game het als vanouds wel weer prima. De bombastische en vaak geweldige geluiden van de geweren klinken ook nu weer lekker in de oren en ook de soundtrack(s) zijn lekker sfeervol.

Black Ops 3 is weer een echt CoD. De multiplayer zal je weer uren van je tijd opslokken. De vernieuwingen zoals de Specialists en het gebruik van Wallruns en powerslides zijn verfrissend, zonder afbreuk te doen aan het echte CoD gevoel. De campaign mode vind ik lastig om daar een oordeel over te vellen. De actie en chaos is nog steeds de rode draad hier in en het feit dat je hier dik twee keer langer mee bezig bent ten opzichte van eerdere CoD games is goed. Het complexe verhaal hierbij is voor mij iets te veel van het goede en voor mij iets te dominant. Het gaat mij persoonlijk hier om de achtbaanrit vol met lompe actie. Ten slotte wordt het nu wel echt tijd voor een nieuwe engine. De game ziet er nog wel okay uit, maar de concurrenten hebben het gewoon beter voor elkaar. Kortom, het is weer een echte traditionele Call of Duty. Een geniale multiplayergame op een verouderde engine. Of dit positief of negatief is mag je lekker zelf uitmaken.


  • Auteur: Mats Kwakernaak | Genre: FPS | Release: 18-11-2015 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Treyarch
    Graphics: 6.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.5
    8.0
    + Langere campaign mode
    + Vernieuwingen als Cybercores en Cyberrigs werken verrassend
    + Ouderwets chaotisch en snel
    - Nog steeds die $%*@& engine
    - Ontbreken van echt nieuwe spelmodi
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx