Borderlands: The Pre-Sequel

thumbnail

Wil je graag weten hoe Handsome Jack de kwaadaardige genius is geworden die je in Borderlands 2 hebt mogen bevechten? Dan zit je goed met Borderlands: The Pre-Sequel. 2K Australia heeft met dit tussendeel enkele verrassende nieuwtjes geïntroduceerd, maar is bovenal trouw gebleven aan het fundament waar Borderlands groot mee is geworden. Dit deel speelt zich hoofdzakelijk af op de maan van Pandora, Elpis. Als een van de vier speelbare karakters: assassin Athena, Nisha “The Lawbringer”, Enforcer Wilhelm en rasidioot CL4P-TP, oftewel Claptrap, help je de (in beginsel) “goedaardige” Handsome Jack om de maanbasis op Elpis te veroveren. Gedurende het verhaal verandert hij gestaag in een psychopaat. De bovengenoemde speelbare karakters zijn we in andere delen van Borderlands al eens tegengekomen. Athena werkt voor de Atlas Corporation en werd geïntroduceerd in de uitbreiding ‘The Secret Armory of General Knoxx’. Haar speciale kracht is haar schild, die ze tevens als wapen in zal leren zetten. Nisha herken je misschien uit Borderlands 2, waar ze sheriff van het stadje Lynchwood was. Zij kan vooral steeds sneller en harder knallen en dual-wielding aanleren. Wilhelm kennen we als een van de grootste vijanden in het tweede deel. In het begin is Wilhelm nog niet zo krachtig, maar langzamerhand transformeert hij in de gigantische cyborg die je kent. Hij kan twee drones de lucht in sturen, de een zal je healen, de ander valt aan. Claptrap kennen we natuurlijk allemaal. Een uniek karakter in de game. Zijn speciale kracht is VaultHunter.exe. Benieuwd wat het is?

Prettig gestoorde roestbak

Op Claptrap na zijn de karakters qua skills en skilltrees enigszins te vergelijken met die uit voorgaande delen. Ze hebben allemaal een ietwat andere special, maar de opbouw is vergelijkbaar. Spelers die van Sirens houden komen van een koude kermis thuis, er zit geen speelbare Siren in deze game. Claptrap is de grootste verrassing. Iedereen die Borderlands gaaf vindt, zal ook zeker weleens een natte droom over een speelbare variant van de grof gemanierde roestbak hebben gehad. Nu kun je het ervaren en hij zal je zeker niet teleur stellen. Zijn grote bek maakt het natuurlijk al de moeite waard, maar hij wijkt op andere punten ook af van de overige karakters. Ten eerste is hij erg klein, wat een leuk perspectief geeft. Daarnaast hoeft hij geen zuurstofmasker te dragen zoals de andere karakters. Elpis is een maan en kent eigenlijk dezelfde omstandigheden als de onze. Dit betekent dat zelfstandig ademhalen voor iedereen, behalve robots, onmogelijk is. Zuurstofmaskers zorgen ervoor dat je een bepaalde tijd kunt rondrennen, maar je zult moeten opladen bij bepaalde zuurstofbronnen. Wees gerust, het is even wennen, maar absoluut geen uitdaging. Er zijn in de game voldoende bronnen aanwezig, sterker nog, ook vijanden droppen zuurstofbronnen. De meeste vijanden hebben namelijk ook een zuurstofmasker op. Leuke bijkomstigheid is dat je ze kapot kunt schieten, waardoor ze zelf ook langzaam sterven. Het derde en belangrijkste punt is Claptrap zijn speciale kracht. Dit kan vanalles zijn en wordt bepaald door de omstandigheden waarin Claptrap zich bevindt (bijv. soort vijanden en hoeveelheid health je nog hebt). Hij kan verschillende acties inzetten die zowel hemzelf als ook teamgenoten kunnen helpen. De ene keer bounce je op een rubber eendje en worden kogels afgeketst, de andere keer geef je highfives en buff je alle bevriende spelers in de buurt. De moves van Claptrap zullen, net als in andere delen, zeker worden gewaardeerd!

Veel guns, veel loot en veel gestoorden!

Zojuist zijn we ingegaan op de zuurstofloze omgeving op Elpis. Naast dit effect kent de maanachtige planeet ook een bepaalde mate van gewichteloosheid. Het geeft de game een ietwat nieuwe dimensie. Je zult bij het zoeken naar bepaalde voorwerpen (ja, de sidequests zijn vergelijkbaar met vorige delen) meer je jump-krachten moeten gebruiken. En reken maar dat jouw vijanden in gevechten ook vaak het luchtruim zullen kiezen! Belangrijkste in de game is echter nog altijd het afvuren van buitensporig veel kogels uit ontelbaar veel guns. Ook op Elpis is veel loot te vinden en je kunt jezelf met behulp van challenges en level-ups sterker maken. Vijanden zijn vergelijkbaar met vorige delen en je komt geregeld gestoorde mini-bosses tegen.

Als op Pandora leer je op de maanomgeving ook enkele karakters kennen. Ze zijn echter niet zo gedenkwaardig als de personages uit voorgaande delen. Maar misschien dat ik al te gewend ben geraakt aan de prettige mate van gestoordheid van de karakters op Pandora. Overigens komen ook vaulthaunters uit voorgaande delen terug in deze game, waardoor de link tussen de delen extra wordt benadrukt.

De besturing in de game is zoals je gewend bent. Je zult alleen op moeten letten dat je iets langer in de lucht blijft zweven. Ook multiplayer is erg vergelijkbaar met voorgaande delen. Positieve en negatieve punten lijken gekopieerd. Splitscreen heeft niet altijd soepel gewerkt en dat doet het nog steeds niet. Het is ook nog altijd af te raden om met iemand te spelen die een veel hoger level heeft. Grafisch gezien is er ook niet veel veranderd. Anders is natuurlijk wel de omgeving. Je ziet nu Pandora op de achtergrond en je vecht de gehele tijd op maanachtige landschappen en in maanbasissen. De sfeer is ietwat minder dan op Pandora, maar dat mag de moordende pret niet drukken. Qua geluid hoor je veel platte humor, schreeuwende en scheldende karakters, maar vooral eindeloos knallende geweren en stervende vijanden.

De hoop op succes!

Elpis is in de mythologie een personificatie van hoop en het laatste voorwerp gevonden in de doos van pandora. 2K leunt op de fundamenten van Borderlands en hoopt met deze Pre-Sequel op Elpis dezelfde succesformule te kunnen doorzetten. De vraag is natuurlijk ze de fans kunnen blijven boeien met de verhaallijn en de inbreng van Claptrap en wat zweefeffecten.

Ik verwacht van wel! Echte fans zullen blij zijn met weer een nieuwe editie (hoewel misschien niet iedereen meteen staat te springen om te gaan zweven). Het is gaaf om veel karakters weer voorbij te zien komen en zelfs met sommige vijanden uit vorige delen te kunnen spelen. Het is ook een genot om Jack te zien veranderen in de gestoorde maniak die we kennen. Maar vooral Claptrap zal opnieuw veel harten veroveren. Het belangrijkste is echter dat het vooral knallen is zoals je gewend bent, met extreem veel wapens, loot, gekke karakters en platte humor! Ik denk echter wel dat het verstandig was geweest om enkele verbeteringen in met name de multiplayer modus door te voeren.

Maar…

Stilletjes hoopt menigeen ook op grote vernieuwingen in Borderlands. Laten we hopen dat dit niet het laatste deel is wat uit de doos van 2K is verschenen!


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: FPS | Release: 21-10-2014 | Uitgever: 2K Games | Ontwikkelaar: Gearbox Software
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 6.5 | Replay: 7.0
    7.1
    + Claptrap is awesome!
    + Goede humor, leuke verhaallijn
    + Guns, guns, guns en een beetje gewichteloosheid
    - Verbeterpotentie vorige delen niet opgepikt
    - Maanomgeving minder boeiend
    - Karakters op Elpis minder gedenkwaardig

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx