Black

thumbnail

Zwartkijken…

Ik en consolegames reviewen, dat is een combinatie die zelden of nooit voorkomt. Toch moest het er ooit eens van komen. Als je naar een beurs van Electronic Arts gaat en je krijgt een keer de kans om met een echte developer te praten, dan grijp je die kans ook met beide handen aan. Vincent en ik waren namelijk aanwezig bij een soort van tentoonstelling die werd gehouden rondom de game ‘Black’. Black moet het shootergenre weer terug brengen naar het verleden, de tijd dat een shooter nog een shooter was. Ik citeer even globaal de woorden van de medewerker (ik geloof dat het een lead-designer was maar dat ontschoot me even) van Criterion die hard mee zou werken aan de game. Hij zegt namelijk niet op de proppen te komen met een tactical shooter, niks geen team-based shooter, een echte shooter! Een non-based shooter is tegenwoordig zeldzaam, vooral een met ’n storyline. Black heeft beide aspecten gecombineerd in deze game waar ik nu op ga terug blikken, of moet ik vooruitblikken zeggen?

De presentatie zei in principe al genoeg, de opvallende aspecten van de game kwamen duidelijk naar voren en werden met open monden dan ook bekeken. Helaas was er geen mogelijkheid ook daadwerkelijk pics te maken van de game, alles werd achter gesloten deuren bekeken en besproken onder het luide gejoel van spelende mensen die beneden zaten te gamen op een dergelijke console.

Black-Ops

In Black ben je lid van een van de beste squad van de wereld, de Black-Ops. Door het gebruik van de meest geavanceerde wapens ter wereld trek je ten strijde.
Veel bekend over de storyline is er niet en er werd dan ook vrij weinig ingegaan op het gehele verhaal dat achter de game schuilt. In feite is het een soort Tactical Ops concept dat op elk front erg opgepoetst is en dat voor de console dient.

Wat moet deze game dan onderscheiden van andere shooters op de PS2/Xbox? Met de release van games als Battlefield: Modern Combat lijkt er concurrentie genoeg voor developer Criterion maar zij willen de game laten kenmerken in verscheidene andere opzichten.
Een daarvan zijn de physics die de game bezit. Alles om je heen kan kapot geschoten worden. Gooi een granaat door een ruit heen en kapotte stoelen en bureau’s vliegen door andere ramen naar buiten. Buitenmuren van etages vliegen door je scherm heen en ook grote brokken steen vallen van de muur als je ook maar ’n paar kogels in de rondte jast. Alles om je heen kan gebruikt worden als schild maar kan ook nadelige gebeurtenissen tot gevolg hebben.
Het opwaaiende stof en de rond zwevende rook brengen ook nog een extra mooie ambiance naar boven.

Grafisch nu al briljant!

Waar minder op in werd gegaan waren de graphics. Er werd dan ook al snel gespeeld en niet al te veel bullshit rondom de game verteld. Nuttige informatie was kort maar krachtig, dat geld niet voor de ingame graphics. Er werd in een tijd van een kleine 10 minuten heel wat in de rondte geschoten. Door het gebruik van de 2 analoge sticks op de PlayStation 2 (waar gebruik van werd gemaakt) werd er genavigeerd en gericht. Dat leek allemaal vrij gemakkelijk en snel te gaan. Soms werd ook een echte bevestiging gegeven van de goede physics in de game. Zo liet hij zijn geweer los op een toren waarvan brokken steen af vielen en werden er heel wat granaten in gebouwen gegooid die daarna bijna tot de grond gelijk gemaakt werden.
Maar waar het om ging… Grafisch is het gewoon te mooi voor woorden. Eigenlijk moet je zoiets zelf kunnen zien, dan weet je het zelf. Je zou bijna zeggen dat we hier spreken van een Xbox 360/PS3 game die over enkele jaren uit zal gaan komen. De geweren zijn van een schitterende kwaliteit en karteltjes zijn dan ook amper te ontdekken. Vergeet de AK-47 uit CSS want in Black is alles nog gedetailleerder in beeld gebracht. Niet alleen de wapens zijn van een subliem niveau, ook de hulzen die uit de geweren vliegen zien er fotografischachtig uit. Hetzelfde kunnen we zeggen over de vijanden, gebouwen en explosies.

Om een realistische game te kunnen realiseren is ook het nodige onderzoek nodig werd verteld. De makers van Black hebben dan ook een compact team samengesteld die zorgde voor informatie over wapens. Door veel inspanningen werden reload animations en houdingen van wapens zo echt mogelijk na gemaakt en in de game verwerkt. Ook is het mogelijk om bouncing-shots af te vuren, afketsende kogels die via een stalen buis het hoofd van een tegenstander doorboren zijn dus mogelijk.

Evilgamerz zou Evilgamerz niet zijn als we niet het uiterste uit de kan wilden halen bij een meeting met de maker van een game. Nu kregen we dan eindelijk de gelegenheid om vragen te stellen, dan moeten we er ook gebruik van maken. Aangezien de meeste andere bezoekers (web admins) ook een eigen review hebben weten te maken van deze backdoor belevenissen wilde wij nog enkele kleine dingen weten. Pen en papier neer. Wat schiet op zo’n moment je hoofd binnen? Baas en ik hadden beide een vraagje klaar en die werden dan ook met alle plezier beantwoord. Vincent begon zijn vraag en vroeg of ook dergelijke gebouwen helemaal tot de grond gelijk gemaakt konden worden. Helaas bleek het antwoord hierop ‘nee’ te zijn. Duidelijk werd tijdens het spelen dat gebouwen gedeeltelijk wel stuk geschoten kunnen worden, maar niet in zijn geheel.
Dit vertelde hij dan ook vriendelijk aan ons. Zelf had ik ook nog een kort vraagje die ook kort en duidelijk beantwoord kon worden. “Komt Black ook op het PC platform in de toekomst?” Deze vraag werd beantwoord met een kort en bondig vertaalde verklaring: “Nee, wij maken op dit moment enkel consolegames, een pc versie staat dus niet in onze voorlopige planning”. Jammer maar helaas dus.

Een uit de toekomst gegrepen game.

Conclusies trekken is nooit makkelijk in een preview. Ik heb in ieder geval een indruk gekregen die boven verwachtingen was, het was misschien nog wel indrukwekkender te noemen dan de speelbare Xbox 360 consoles die op de EA-beurs aanwezig waren. Het spel komt in februari 2006 uit voor de Xbox en de PlayStation 2 en wordt gepubliceerd door Electronic Arts. Niks volgende generatie consoles, Black laat zien dat nog lang niet het uiterste uit de huidige generatie consoles getrokken is.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Shooter | Release: 20-10-2005 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Criterion
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx