The Return
De 1e Black&White(B&W) game was de 1e game van Lionhead. Lionhead was net nieuw opgericht door de bijzonder bekende Peter Molyneux. Molyneux had deze ontwikkelstudio net opgericht nadat hij bij het legendarische Bullfrog was weggegaan. Samen met andere talenten ging hij aan de slag met B&W, een spel dat qua orginaliteit en AI een mijlpaal moest worden in de game-industrie. Helaas vonden dat vele gamers niet, waaronder ik. Eén van de problemen was dat je meer tijd besteedde aan het in het leven houden van je dorpbewoners in plaats van het opvoeden van je wezen. Na alle kritiek zijn ze met een vervolg begonnen, met de logische naam B&W2. Jij als God bent terug en moet het Griekse volk helpen met opbouwen na een verwoestende aanval van de Azteken! Hebben ze goed naar alle kritiek geluisterd en nu wel een game hebben gemaakt die een mijlpaal word, of is het een gewoon vervolg met nog steeds veel slechte punten?
Godly Beautiful!
Nadat je een kleine inleiding hebt gehad met de game, kun je ervoor kiezen om wel of niet de tutorial te doen. Klein pluspunt in B&W2 is dat je nu dus wel kunt kiezen om hem wel of niet te doen, wat dus niet in het origineel kon als je opnieuw wilde beginnen,en je dus steeds opnieuw die vervelende tutorial moest doen terwijl je alles al kende. Omdat ik B&W al vele malen had gespeeld dacht ik wel dat ik alles kende en ging ik dus gelijk door naar het verhaal. Geen verkeerde keuze omdat de tutorial zo goed als hetzelfde is als in het origineel. Na een kleine uitleg laten de 2 figuranten van Good en Evil, deze zijn een oud mannetje op een wolkje met een halo boven zijn hoofd(Good) en een duivel met een grote mond(Evil), je een dier kiezen. In het origineel had je de keuze tussen een Aap, Tijger en een Koe. In deel 2 heb je 4 wezens, namelijk een Aap, een Wolf, een Leeuw en een Koe. Ikzelf koos de Wolf omdat ik Evil wilde zijn en een Wolf staat nou niet bekend als een lief troeteldiertje. Maar dat maakt je wezen niet meer Evil dan een Koe of een Aap.
Nadat ik eindelijk mijn dier had gekozen krijg je gelijk het hele overzicht van het 1e eiland en wat is B&W2 een prachtige game! Water heb ik zelden zo mooi gezien en de bomen wiegen heen en weer door de wind. Als je compleet uitzoomt zie je de wolken en zie je de hele planeet waar het eiland op ligt. Als je helemaal inzoomt kan je bijna letterlijk de mieren zien lopen. Je dorpbewoners hebben nu tenminste normale lichaamsdelen,wat in B&W wel anders was, en zijn ontzettend gedetailleerd. Ook de overgang van dag en nacht is mooi gedaan en eenmaal het nacht is zie je heel sfeervol alle lichtjes aangaan in de dorpjes. B&W was in zijn tijd al een meesterwerkje, daar doet B&W2 nog een schep bovenop. Een van de mooiste RTS games van nu. Als je later in de game bent en je de kant hebt gekozen tussen Good of Evil zie je daar ook effecten van. Als je bijvoorbeeld net als ik heel Evil bent zie je allemaal scheurtjes in de grond met lava eronder en als je Good bent dan krijg je een hele mooi omgeving met vlinders en alles derop en deraan. Je wezen veranderd ook naarmate je meer Evil of Good word.
Good or Evil?
Natuurlijk is het leuk als een game mooie graphics heeft, maar hoe zit het nu met de gameplay? Waar B&W faalde om een topgame te worden kan ik zeggen dat B&W2 er wél in slaagt om een topgame te zijn. Je geweten(de mannetjes van Good en Evil) komen nu wat vaker helpen en hebben nu meer invloed op de game. Je hoeft nu veel minder op je volgelingen te letten en kan een hoop tijd besteden aan je beest. In B&W2 betekend het nu ook veel meer of je Good of Evil bent. Hoe Good of Evil word ligt aan jouw handelingen. Nadat je de 2 inleidende eilanden hebt gehad begin je aan het echte werk. Je hebt een beginnende basis en hebt verschillende objectives. 1 van deze objectives is om het hele eiland over te nemen. Op het eiland liggen verschillende dorpjes en die kun je op 2 manieren innemen. Op de Good manier, namelijk een werkelijk geweldig mooie en goede stad te maken zodat de mensen uit de omliggende dorpjes naar jouw stad emigreren of je kan het op de Evil manier doen, en dat is een leger bouwen en gewoon met brute kracht de stadjes overnemen.
Dat is ook 1 van de vele vernieuwingen van B&W2. Een leger. In B&W2 draait het om oorlog voeren, of je nou Good of Evil bent, om een stevig gevecht met je leger en wezen kan je niet heen. Je hebt de keuze tussen gewone warriors en archers. Als je stad of dorpje redelijk tevreden is en er zijn voldoende volgelingen dan kun je een Armory of Ranged Armory bouwen zodat de mannen zich kunnen aanmelden voor jouw leger. Eenmaal er mensen zich hebben aangemeld kun je verschillende platoons maken. Uit hoeveel man 1 platoon bestaat kan jij zelf kiezen. Als je eenmaal een platoon hebt kan je deze heel makkelijk besturen d.m.v. de platoon vlag te pakken en deze bijvoorbeeld neer te zetten op een vijandelijke platoon, waarbij het bordje “Attack” komt te staan. Je platoon sprint dan naar de tegenstander toe en de rest volgt vanzelf. Geen moeilijk gedoe, gewoon heel simpel en arcade. Gelukkig maar, want anders was je lange tijd bezig om aan te vallen. Natuurlijk hoeft je leger dit niet allemaal in hun eentje te doen en kan je je machtige beest meesturen. Deze doet ontzettend veel schade en is dus bijzonder handig in een grote strijd.
Een andere vernieuwing in B&W2 is de Tribute. Tribute is eigenlijk geld, dat je kan verdienen door de verschillende objectives goed uit te voeren. Met deze tribute kan je nieuwe gebouwen unlocken of Miracles kopen voor jou of je dier. Ikzelf heb vooral Miracles voor mijn dier gekocht die hij goed kan gebruiken in een gevecht. Ik heb bijvoorbeeld een Fireball Miracle gekocht, waarbij hij logischerwijs een vuurbal creëert en die kan afvuren op een platoon van soldaten. Ook heb ik nog een Lightening Miracle gekocht een Heal Miracle, waarbij hij zichzelf kan healen in de strijd, bijzonder handig die Miracles dus!
Still the same
Eén van de minpunten van B&W was dat je volgelingen bijna niks zelf konden. Helaas is dat niet verholpen in B&W2 en moet je nog steeds aangeven of een volgeling een Farmer, Forester,Miner of Breeder word. Ook al als je dat aangeeft gebeurd er nog steeds niet echt veel en ben jij of je wezen nog steeds bezig om de Towncenter een beetje vol te gooien met de verschillende resources. En dat lijkt me niet echt de bedoeling als God, want zij zijn de slaven en niet jij. Wel verbeterd is de Towncenter. De Towncenter is nu gewoon een simpel gebouwtje waarop je kunt zien hoe Good of Evil je bent, wat je mensen nodig hebben en hoe het gaat in je stadje. Heel makkelijk en direct dus.
Ook hetzelfde is gebleven, maar dat is niet negatief, is het opvoeden van je dier. Aan het begin is het nog een redelijk klein wezentje die heel nieuwsgierig is. Als hij iets doet wat je niet aanstaat kan je hem een paar klappen geven of als hij iets doet wat wel goed is kan je hem belonen met wat aaitjes. Dat nieuwsgierige en klein kan al snel veranderen. Je kan hem een behulpzaam dier laten worden die meehelpt de stad op te bouwen of je kunt het een oorlogs-machine maken. Je hebt 5 riemen voor je beest, dat zijn; Free Will, Builder, Soldier, Gatherer, Entertainer. Al die riemen spreken vanzelf en zijn bijzonder handig in gebruik. Let er wel op dat je niet constant de Builder of Soldier riem om hebt want dan gaat de Free Will van je wezen drastisch omlaag en dan maak je meer een machine van het wezen in plaats van een dier. Daarom is het ook aan te raden om na een taak de Free Will riem weer om te doen zodat het wezen zelf kan kiezen wat hij wilt doen.
Objective completed
En zo kan ik wel 50 pagina’s volschrijven over deze game. Maar de rest zul je toch echt zelf moeten ontdekken. B&W2 is een game geworden die vele malen beter is dan het origineel. Op enkele minpunten na heeft Lionhead toch een geweldig goeie game weten te maken die je blijft vermaken. Met de komst van het leger, de nieuwe gebouwen, de nieuwe dieren en de geweldige graphics is B&W2 een game die niet aan je game collectie mag ontbreken. Een grote pluim voor het Lionhead team!