Het verhaal van Beyond Good & Evil 2 is er eentje die bijna elke gamer wel kent. Al sinds 2008 werd de opvolger van de cultklassieker, Beyond Good & Evil, al aangekondigd maar sindsdien is het angstvallig stil. In 2017 kregen we een korte trailer waar het erop begon te lijken dat het dan echt ging gebeuren. Intussen is het 2024 en hebben we alleen bevestiging gekregen van Ubisoft dat deel 2 nog altijd in ontwikkeling is. Als verrassing komt Ubisoft opeens na hun gameshow bijna direct met de 20th Anniverary Edition van het eerste deel, met zelfs wat extra’s om deel 2 in te leiden. Gaan de fans dan eindelijk binnenkort iets tastbaars zien van Beyond Good & Evil 2? Het lijkt er met deze remaster van het origineel in ieder geval heel sterk op.
Een echte cultklassieker
Voordat Ubisoft eingelijk alleen bestond uit franchises zoals Assassin’s Creed en Far Cry hadden ze een aardig aantal leuke en populaire titels onder hun hoede. Eén daarvan was Beyond Good & Evil. Een goed ontvangen titel die helaas niet de hoeveelheid geld in het laatje bracht wat het wel verdiende. Toch was er een behoorlijke fanbase opgebuwd die het spel tot cultstatus verhief. De remaster uit 2011 voor PS3 en Xbox 360 deed het veel beter. In 2024 is het dus opnieuw tijd voor een opgepoetste versie van deze culthit. Maar het is 20 jaar geleden, heeft deze remaster nog wel bestaansrecht?
In Beyond Good & Evil speel je als Jade, een jonge fotojournalist die op de planeet Hillys woont. Hillys wordt regelmatig aangevallen door de buitenaardse DomZ, wat de planeet de nodig chaos en paniek brengt. Jade runt een weeshuis samen met haar oom Pey’j, een varken die kan spreken en lopen. Om Hillys te redden sluit Jade zich aan bij de verzetsgroep IRIS. Door middel van infiltratie en samenwerking met haar bondgenoten probeert Jade erachter te komen wat er nou precies aan de hand is.
Lekker basic
Beyond Good & Evil staat bekend om een mix van gameplay-elementen, en deze remaster behoudt die mix terwijl het enkele verbeteringen doorvoert. De kern van de gameplay draait nog steeds om verkennen, fotograferen en vechten, met Jade als hoofdpersoon. Het is wel snel te merken dat de game inderdaad al 20 jaar oud is. Het vechten en verkennen is namelijk heel erg basic. Jade maakt gebruik van een soort stok waar ze een normale aanval mee kan doen en een sterke ‘ultieme’ aanval. Dit houdt echter niet meer in dan de aanval opladen en loslaten. Later krijgt ze nog wel toegang tot een afstandswapen waar je disks mee afschiet, maar daar blijft het dan wel bij.
Een groot deel van de gameplay is het fotograferen van allerlei zaken. Tijdens missies moet je bijvoorbeeld foto’s maken van fabrieken waar het nodige zich afspeelt. Maar ook kan je optioneel foto’s maken van alle wezens en bewoners van Hillys om zo wat extra geld te verdienen. Naast het geld verdien je daarmee ook grote parels waar je vervolgens weer je hovercraft en ruimteschip mee kan upgraden. Hiermee kan je je voortbewegen door de wereld maar ook gevechten aangaan. In de remaster is de besturing wat aangepast zodat het besturen van deze voertuigen prettig aanvoelt.
Een ander groot deel van de gameplay bestaat uit puzzels en platformen. De puzzels en platformsecties zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Voor fans is dit nostalgisch, maar sommige puzzels voelen gedateerd aan. Vooral de secties waarbij je moet rondsluipen om niet gezien te worden zijn niet goed oud geworden. Regelmatig word je plots gezien door iemand die erg ver weg staat en de andere keer loopt er een bewaker bijna tegen je aan en gebeurt er niks. Het helpt dan ook niet dat de camera soms onverklaarbare dingen doet. Die blijft ergens achter steken zodat je Jade niet meer kan zien of het is plots onmogelijk om de camera op een bepaald punt even te draaien zodat je soms van een platform af dondert. Het zijn de problemen van een 20 jaar oud spel die helaas niet allemaal goed opgelost zijn in de 20th Anniversary Edition.
In alle opzichten verbeterd
De 20th Anniversary Edition is zowel grafisch als qua performance flink verbeterd. Met 4K bij 60 frames per seconde en verbeterde textures wordt Beyond Good & Evil wat meer naar de huidige standaard gelift. Hoewel de meeste visuele verbeteringen goed zijn, blijven sommige elementen inconsistent; menselijke personages hebben nog steeds wat matige textures terwijl dieren zoals Pey’j zeer gedetailleerd zijn. Ubisoft is er wel in geslaagd om de sfeer van het origineel te bewaren en daar verdienen ze complimenten voor.
De technische verbeteringen zijn over het algemeen goed. Laadtijden zijn korter en de framerate is stabieler, wat de speelervaring soepeler maakt. Dit is vooral merkbaar tijdens hectische gevechten. Toch zijn er enkele technische problemen. Incidentele bugs en glitches komen nog voor, hoewel ze meestal niet game-breaking zijn. Maar een aantal keer is de game volledig blijven hangen of loopt de audio niet meer gelijk. Met een simpele restart zijn de problemen opgelost maar het is toch wel jammer dat dit soort foutjes erin zijn geslopen.
De soundtrack verdient ook nog een aparte benoeming. De muziek van Christophe Héral is opnieuw gemasterd en klinkt beter dan ooit. De muziek versterkt de emotionele momenten in het verhaal en blijft lang in je hoofd hangen. Vooral de deuntjes in de bar en garage zal je niet snel meer vergeten. De stemacteurs leveren nog steeds sterke prestaties, met Jade’s stem die direct pakt.
Met de 20th Anniversary Edition heeft Ubisoft overduidelijk wat meer moeite erin gestopt dan alleen een grafische update. Er zijn wat nieuwe missies toegevoegd om het verleden van Jade te ontrafelen, dit allemaal als inleiding voor Beyond Good & Evil 2. Ook is er een speed-run mode toegevoegd om het hele pakket nog wat completer te maken. Ondanks zijn leeftijd blijft Beyond Good & Evil een ervaring die de moeite waard is in 2024. Jade is nog steeds een geweldige protagonist en de wereld van Hillys is uniek om te verkennen. Het spel richt zich meer op onderzoek dan op gevechten. Design, muziek en goede schrijfwerk zorgen samen voor een sfeervolle ervaring waar het niet heel veel uitmaakt dat de rest verouderd aanvoelt. Voor zowel nieuwe als oude spelers is deze remaster van Beyond Good & Evil een absolute aanrader. Het is ook wel eens verfrissend om een spel te spelen waarbij de gameplay veel meer rechttoe rechtaan is in plaats van allerlei vage battlepasses, microtransacties en moeilijke systemen. Voor een slordige €20 haal je deze cultklassieker in huis voor moderne systemen, wat ons betreft een no-brainer. Laten we snel hopen dat meer informatie volgt over de opvolger.
Ik ben redelijk van de oude stempel maar heb dit spel nooit gespeeld. Ziet er leuk uit in ieder geval.
Dacht bij Immortals Fenyx Rising dat ze meer van zulk soort spellen zouden maken.Dit was echt een leuke periode van Ubisoft.Wacht totdat ze weer leven blazen in franchisers zoals deze en Rayman.