Met alle ellende in de wereld op dit moment is gamen een perfecte manier om even de realiteit te ontsnappen. En hoewel het zeker fijn kan zijn om de hoogste score te halen in Call of Duty of wanneer je een vriend of vriendin volledig hebt ingemaakt met FIFA komt daar toch altijd een bepaalde druk en stress bij. Een citybuilder zoals SimCity kan rustgevend zijn maar met alle rampen, criminaliteit en branden kan het met een paar minuten afgelopen zijn met jouw stad. Je ziet urenlang werk soms letterlijk in rook op gaan en dat is zeker niet bevorderlijk voor jouw stresslevel. Ontwikkelaar Balancing Monkey Games had blijkbaar dezelfde gedachte want in 2020 kwamen zij met de game Before We Leave, waarbij het ook de bedoeling is om je eigen stad te bouwen maar dan zonder het gevaar van oorlog of andere rampen. Toen Before we Leave uitkwam was deze alleen te spelen op PC en even later op de Xbox en Playstation. Sinds deze maand is het nu ook mogelijk om deze op de Switch te spelen. Een stressvrije city builder die overal te spelen is, in theorie natuurlijk een perfecte combinatie.
Heropbouw
Met Before You Leave begin je op een compleet lege planeet, door een grote ramp is alles vernietigd op aarde en aan jou de taak om de mensheid weer opnieuw op te bouwen. Dit beperkt zich echter niet alleen op onze eigen planeet maar je dient ook op een geven moment uit te breiden naar andere planeten in het sterrenstelsel. Om te beginnen komen er een aantal mensen uit de schuilkelder om de wederopbouw te beginnen. Zoals je gewend bent met dit soort spellen is het van belang om te beginnen met het bouwen van huizen, vergaren van bouwmaterialen zoals hout en steen en het produceren van jouw eigen voedsel. Wat direct opvalt is de manier waarop het speelveld is verdeeld. Alles is namelijk verdeeld in hexagons waardoor je dus beperkt bent in het neerzetten van gebouwen en wegen. Het pluspunt hiervan is dat het wel overzichtelijk blijft waar je zaken kan neerzetten en dat helpt zeker zodra je op het kleine scherm speelt van de Switch. Vanaf het moment dat je de standaard gebouwen hebt neergezet kan je beginnen met het uitbreiden van jouw kolonie. Door middel van de bibliotheek kan je onderzoek doen naar nieuwe technologieën zodat je nieuwe bouwopties kan vrijspelen.
To space!
Zodra je zover bent om schepen te kunnen bouwen begint het echte uitbreiden pas. Met een schip kan je de huidige planeet via het water gaan verkennen en op zoek gaan naar een eiland waar overblijfselen zijn van een ruimteschip. Zodra je deze gevonden hebt kan je beginnen met het koloniseren van het nieuwe eiland en verder uit te bouwen tot het moment dat je genoeg grondstoffen hebt om het ruimteschip te repareren. Als het lukt om het ruimteschip te repareren kan je met een aantal kolonisten vliegen naar een nieuwe planeet om daar verder te bouwen. Wanneer je op dat punt komt heb je er al wel een aantal uurtjes in zitten en begin je je af te vragen waar je eigenlijk naartoe aan het werken bent. Omdat de ontwikkelaar ervoor gekozen heeft om alle dreigingen weg te laten is het dus bijna onmogelijk om te falen en mis je soms ook de uitdaging wel. Natuurlijk kan het frustrerend zijn wanneer jouw halve stad is weggevaagd bij SimCity maar het zorgt er wel voor dat, zodra je dit overwonnen hebt, wel kan beginnen met de wederopbouw. Bij Before You leave mis je dat eigenlijk wel. Door nieuwe technologieën vrij te spelen zijn er op een gegeven moment wel grondstoffen nodig die niet op elke planeet te vinden zijn. Dit zorgt wel voor enige variatie in het koloniseren van een nieuwe planeet of eiland maar de rest blijft grotendeels hetzelfde. Elke keer begint hetzelfde riedeltje en dat heb je op een gegeven moment wel gezien. Het beginnen van een nieuw spel is dus eigenlijk nutteloos aangezien dit voor 90% hetzelfde gaat zijn als de eerste playthrough.
Waar je vooral het plezier uit kan halen is het blijven upgraden van jouw steden en het aanleggen van de handelroutes tussen deze steden zodat je op elke plek genoeg grondstoffen hebt om verder te bouwen. Het upgraden van bijvoorbeeld huizen gaat met een druk op de knop en zal al snel het aanzien van de stad veranderen. Grafisch gezien ziet het spel er dan ook prima uit. De omgevingen zijn kleurrijk en de gebouwen gedetailleerd. Dat de mensen in jouw steden eruitzien als mens-erger-je-niet poppetjes is jammer maar niet storend. Je bent op een gegeven moment zoveel aan het managen tussen jouw planeten en steden dat dit niet eens meer opvalt. De interface had overigens wel wat extra werk kunnen gebruiken. Je merkt dat dit spel eerst op PC is uitgekomen want de menu’s zijn soms zo groot en onoverzichtelijk dat je deze al snel links laat op de handheld modus van de Switch, en dat is zonde. De muziek is net als de rest van het spel rustgevend en past er dus prima bij. Met Before You Leave kan je zonder problemen een tiental uren jezelf verliezen in het creëren en uitbreiden van jouw kolonie maar op een gegeven moment komt toch het moment dat je de uitdaging gaat missen. Doordat het speelveld is verdeeld in hexagons haal je later de meeste uitdaging uit het zoeken van plekken om een nieuwe fabriek of huizen neer te zetten. Concluderend is een spel zonder gevaar zoals Before You Leave leuk voor een aantal uren, maar door het gebrek aan variatie en uitdaging is het niet meer dan dat.