Battlefield V

thumbnail

In september gingen we al een de slag met de beta van Battlefield 5. Ondanks het positieve gevoel dat overbleef na het spelen van die beta waren er zeker ook punten om te verbeteren voor ontwikkelaar DICE. Het was al duidelijk dat DICE hier hetzelfde over dacht want de game werd uitgesteld om de puntjes op de i te zetten. En dat heeft gewerkt.

We gaan weer terug naar de Tweede Wereldoorlog en dat is een persoonlijke favoriet van me. Het wapentuig, de omgevingen en simpelweg de hele oorlogvoering is enorm interessant in dit tijdperk. De vorige game van Battlefield ging over de Eerste Wereldoorlog en werd dan ook goed ontvangen door de fans. Het was een kleine stap om de Eerste naar de Tweede wereldoorlog te gaan en dat gevoel bekruipt je ook wel een beetje tijdens het spelen van Battlefield 5. Het is overduidelijk dat Battlefield 1 de basis is van het nieuwste deel.

Dit is in eerste instantie te merken aan de multiplayermodi in dit deel. Het klassieke Conquest staat uiteraard voorop, waarin je met 64 spelers een grootschalige oorlog voert. Daarachter komen onder andere Frontlines, Team Deathmatch en Domination. Een modi die er uitspringt is Grand Operations. Hierin moet je de strijd aangaan met de tegenpartij in diverse missies verdeeld over meerdere dagen. Het is een combinatie van bestaande modi allemaal in één. Wanneer je een dag (ronde) wint wordt dat beloont met extra bonussen en meer respawns. De partij met de meest gewonnen rondes aan het einde wint. De potjes zijn lang en intens waardoor dit duidelijk de belangrijkste modus is in Battelfield 5, tot Firestorm zijn opwachting maakt. Maar hier later meer over.

Unieke klasses

In de beta werd al duidelijk dat DICE zich in dit deel meer richt op je Squad. In je Squad kan iedereen elkaar opnieuw tot leven wekken en dus niet alleen de Medic wat het belangrijk maakt om samen te werken met je Squad. Om de klasses (Assault, Medic, Support en Scout) wat gevarieerder te maken zijn er Combat Roles toegevoegd. Stel je neemt de Assault klasse, dan begin je met de “Light Infantry” Combat Role. Dit is eigenlijk een standaard Role, waarbij je munitie op de grond kan vinden en meer energie hebt dan andere. Wanneer je echter de Combat Role “Tank Buster” vrij speelt ben je beter gewapend tegen vijandige tanks. Het is op deze manier ontzettend interessant om zo met je Squad het perfecte team samen te stellen.

Prachtige oorlogvoering

Dit alles wordt prachtig weergegeven door de Frostbite 3 engine. Het is werkelijk een genot om door de maps te rennen met vliegende kogels, gigantische explosies en heerlijke geluidseffecten. Het gevoel wanneer je bovenin een gebouw staat en een tank de gehele voorkant van dat gebouw wegblaast is een kick. Helaas heb ik wel wat problemen gehad met de performance op sommige momenten, iets waar Battlefield 1 ook last van had. Maar aangezien na een paar patches dat opgelost was heb ik goede hoop dat het bij dit deel ook zo is. Nogmaals wil ik de map van Nijmegen benoemen, de kleine straatjes, kraters en kapotgeschoten huizen geven echt het gevoel van een gigantische strijd en is veruit de beste map in een shooter van de afgelopen jaren.

Snel vergeetbare verhalen

Battlefield 5 is duidelijk gericht op de multiplayer waardoor ik nu pas bij de singleplayer aan kom in deze review. Net als het vorige deel bestaat de singeplayer uit korte verhalen in de vorm van War Story’s. Je krijgt meer vrijheid dan ooit in de grote maps, waardoor je zelf kan bepalen welke doelstellingen je eerst wilt voltooien en op welke manier, ga je een kamp in sluipen of Rambo stijl iedereen omver maaien. Dit zorgt er eigenlijk voor dat de insteek van de singleplayer haaks op die van de multiplayer staat. Met de verbeterde Squad elementen in de multiplayer wilt DICE je juist samen laten werken, maar in de War Story’s voelt het juist alsof je een one-man army bent. Bovendien zijn de missies weinig indrukwekkend en is de A.I. van de tegenstanders belabberd.

Daarom is het nu wachten op de release van het eerdergenoemde Firestorm voor meer content. Het valt niet te ontkennen door het succes van Fortnite en Blackout van Call of Duty dat een Battle Royale-modus een toevoeging is. Firestorm werd groots aangekondigd en het is dan ook enorm jammer dat deze modus pas in 2019 komt. Ik hoop dan ook niet dat dit te laat is om een echte toevoeging te zijn voor Battlefield. Buiten Firestorm mist er duidelijk nog meer content, zo worden er nog allerlei uitbreidingen toegevoegd in de vorm van Tides of War. Tides of War moet je zien als de vervanger voor de Season Pass, alleen het grote voordeel is dat alle updates nu gratis uitgebracht worden. Denk hierbij aan nieuwe wapens, speciale events en voertuigen. Hopelijk komen deze uitbreidingen snel genoeg om Battlefield 5 interessant te houden.

Hoewel overduidelijk is verder geborduurd op de basis van Battlefield 1 heeft dit deel toch genoeg veranderingen om niet te voelen als een kopie met een WW2 skin. De multiplayer content is nog aan de magere kant, maar wát erin zit is erg goed. De singleplayer is voor de liefhebbers een aardige toevoeging maar het draait uiteindelijk allemaal om de multiplayer. Met de komst van Firestorm en Tides of War in de komende maanden kan DICE ervoor zorgen dat Battlefield 5 nog lange tijd relevant blijft.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: FPS | Release: 26-11-2018 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: DICE
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
    8.4
    + Prachtig vormgegeven
    + Gratis updates in de toekomst
    + Verbeterde squads
    - Singleplayer niet geweldig
    - Relatief weinig content
    - Weinig variatie in multiplayer

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx