Army of Two

thumbnail

Mijn weekend begon, zoals bij ieder mens, op de vrijdag. Een doodnormale dag zou je zeggen, totdat Army of Two binnenkwam. Doordat ik al veel gelezen en gezien heb van deze titel wist ik dat mijn weekend naar de knoppen zou gaan, vandaag (zondag) kan ik jullie vertellen dat dit inderdaad het geval was. Ik speelde hem op de Playstation 3 en laat jullie in deze review alles weten over de current-gen shooter Army of Two.

SSC

Hier in Nederland hebben we behoefte aan veiligheid, geheime diensten en het leger waarborgen dit. In Amerika is dit ook zo, het leger zorgt voor de staatsveiligheid en de CIA voert geheime operaties uit. In Army of Two gaan ze nog een stapje verder, ook de SSC is een grote organisatie die strijdt voor de wereldvrede. De SSC heeft mensen in dienst die opdrachten voor hun uitvoeren, het zijn allemaal freelancers en werken vaak alléén of met zijn tweeën. Deze mannen hebben geen vast contract en zitten dus ook niet op kantoor, wél moeten ze overgaan in actie zodra ze een telefoontje krijgen. Het gaat altijd via een vast schema, de mannen worden opgehaald en vliegen naar hun bestemming. Onderweg horen ze wat hun “objectives” zijn, deze verschillen van het vinden van een laptop tot het doden van een belangrijk persoon. Door deze “objectives” te volbrengen krijg je elke keer geld op je rekening, dus vindt je de laptop dan krijg je meteen $10.000 overgemaakt. Daarnaast heb je ook nog “sub-objectives”, deze hoeven niet persé voltooid te worden maar leveren wel een aardige bonus op. Ook de sub-objectives verschillen ontzettend, zo moet je bodyguards doden, belangrijke bestanden vinden of een kopstuk doden.

Je speelt deze game met de kameraden Rios en Salem, twee huurlingen die gehard zijn door hun oorlogservaring (opgedaan in het leger). Rios is de ietwat bredere kerel, en Salem de knappe jongen. Voordat je het spel begint moet je dan ook kiezen tussen deze twee heren. Ze zijn allebei uitgerust met een kogelvrij vest, een masker (tegen kogels) en natuurlijk een geweer. Je personage is op deze vlakken dan ook geheel aanpasbaar, zo kun je je harnas kiezen of juist je masker een ander kleurtje geven. Last but not least is er ook een mogelijkheid om je geweer aan te passen, plaats er een shotgun, geluidsdemper of schild op om je shooting skills op te pompen. Een leuke toevoeging vindt ik zelf, zo krijg je toch het gevoel dat je echt met een personage speelt die van “jou” is. Zoals je kunt verwachten speel je met deze twee heren tegelijk en vorm je een Army of Two, hoe dat werkt lees je hieronder.

Een wel heel klein leger

Je speelt dus met Rios en Salem tegelijk, je vraagt je dan ook meteen af hoe dit moet. Het antwoord is simpel: je speelt zelf met een personage en de anders vecht mee, wel moet je hem zo nu en dan aanwijzingen geven of juist vragen om support fire. Dit alles gaat met een paar simpele tikjes op de pijltoetsen en werkt perfect. EA heeft dit zo verschrikkelijk goed aangepakt, de medestander luistert echt en “denkt” ook mee. Zo pakt hij soms zijn sniper geweer om iemand van veraf neer te schieten of gooit hij juist een granaat om dingen een beetje sneller te laten gaan. Ook de tegenstander is slim, zo proberen ze je te flanken, roepen ze elkaar als er een granaat valt en geven ze covering-fire. De ai van zowel je tegenstander als je buddy is voor mij dan ook iets om mijn petje af te nemen, zoiets heb ik nog nooit gezien. Om even van het ai verhaal af te stappen, deze game werkt met een Aggro systeem. Dit zal je waarschijnlijk niet bekend in de oren klinken, daarom leg ik het even uit: Door veel te schieten, granaten te gooien en een chaos te creëren richt je de aandacht op je eigen personage, hierdoor heeft de tegenstander bijna geen oog meer voor je maat en kan hij mooi flanken. Zodra je Aggro meter helemaal vol is kun je op X drukken en vertraagt de tijd, vijanden zijn makkelijk aan te vallen, kogels zijn ontwijkbaar en ook flanken is geen probleem. In het echt zal dit natuurlijk allemaal wat minder zijn, maar het is een game en dus mag het overdreven worden. Zoals je zeggen in het instructiefilmpje, “Als je geen Aggro gebruikt heeft strijden geen zin”.

Belangrijk: Speel samen!

Coöp speelt een belangrijke rol in deze game, zowel in de singleplayer als in de multiplayer. In de singleplayer doe je dit voornamelijk met Aggro en back-to-back gevechten (rug tegen rug, alles gaat in slowmotion red.). Op het multiplayer vlak kun je via een privé wedstrijd een vriend vragen om met je mee te spelen, deze moet uiteraard wel Army of Two tot zijn beschikking hebben. Ook is er een mogelijkheid om het via split-screen te doen, hierdoor kun je met bijv. een vriend samenspelen. Heb je geen vrienden online om tegen te spelen én niemand die thuis met je wil spelen is er ook nog de optie om samen met een willekeurig iemand de missies online te volbrengen. Je zegt simpelweg welk level je wil spelen en de computer gaat zoeken naar andere mensen, iets wat goed in elkaar zit. Dit alles zorgt voor een langere levensduur van het spel, al mogen we de multiplayer absoluut niet vergeten.

Dit gevoel draagt de multiplayer ook met zich mee, daar waar spelers tegenstanders uit kunnen dagen in één van de 4 maps en drie verschillende modi : Extraction, Bounties en Warzones. Extraction zorgt voor random VIPs or POWs in de kaart, jouw taak is dan om hen naar een veilige locatie te dragen. In “Bounties” moet je mensen doden of schakelaars omzetten. In de modus “Warzone” combineer je deze twee, zo moet je verschillende doelen bewaken of juist aanvallen. Door deze doelen te verdedigen of vernietigen verdien je geld, de speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint. Natuurlijk kan je meer doen met dit geld, ben je je oude wapens zat? Dan koop je simpelweg nieuwe. In deze online wereld kom je niet alleen echte mensen tegen maar ook de computer, dit zorgt voor een uitdagendere combinatie.

Soms overdrijven ze vreselijk, zoals de slowmotion in back-to-back en het “verdwijnen” tijden Aggro. Toch ben ik nog steeds van mening dat je in een game mag overdrijven, het blijft immers entertainment. Ik had geen ommekeer in mijn leven verwacht, maar wel iets meer dan dit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben laaiend over deze game maar ben van mening dat er veel meer uit te halen viel. Op het grafische vlak hapert het soms, toch is het een mooie game. Wil je een aantal uurtjes bruut plezier? Ga dan voor Army of Two!


  • Auteur: Pim de Brock | Genre: Strategie en Actie | Release: 10-03-2008 | Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: EA Montreal
    Graphics: 7.8 | Geluid: 7.2 | Gameplay: 8.4 | Besturing: 7.8 | Replay: 6.9
    7.6

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx