Ancient Wars: Sparta (hands on)

thumbnail

Afgelopen week ontving ik een envelop van PlayLogic met daarin een previewversie van Ancient Wars: Sparta. Deze RTS is ontwikkeld door World Forge, onder leiding van Torsten Hess, die onder meer de leiding had over het team van The Settlers. In Ancient Wars: Sparta krijg je de mogelijkheid om aan het hoofd te staan van 3 volken die leefden rond 500 v. Chr., de Spartanen, Egyptenaren en de Perzen. Evilgamerz legde de zweep eens over deze previewversie en het resultaat kun je lezen in deze hands-on.

Niet weer die oude meuk…

Na het lezen van deze intro zullen veel mensen denken: “O nee he, weer een oudheid-RTS”. Dit dacht ik ook toen ik voor het eerst over deze game las. Diverse RTS-games rond dit thema hebben inderdaad veel overeenkomsten, maar volgens de makers zal Ancient Wars: Sparta een aantal nieuwe dingen bevatten die het verschil moeten gaan maken. Zo draait de game op de nieuwe Ancient Wars Engine, in combinatie met een speciaal ontwikkelde physics engine. Een ander speerpunt is het ‘customizen’ van units. Hierbij kun uitkiezen welke uitrusting je toewijst aan een basisunits. Je hebt de keuze uit diverse primaire en secundaire wapens en – afhankelijk van de gekozen wapens – een aantal schilden. De gekozen combinatie kun je vervolgens laten verschijnen in je trainingsmenu, waarna je de desbetreffende unit de strijd in kunt sturen.

Als laatste beloven de makers dat de omstandigheden, zoals de wind, in de game actief zullen meewerken aan wat als speler doet. Zo zullen je schepen moeten vertrouwen op hun roeiers als de wind verkeerd staat en zullen boogschutters meer moeite hebben om hun doel te raken bij harde wind. Voor zover ik weet is de eerste functie in vrijwel geen enkele RTS verwerkt. De volledige versie van de game is voor zo’n 86% af. Alle missies zijn voorzien van inhoud en 92% van de geplande features zijn ingebouwd. De opnames voor geluid zijn nog in volle gang, 4 van de 20 nummers zijn op dit moment klaar, het opnemen van de uiteindelijke stemmen zou ook in volle gang moeten zijn.

Dan nu het antwoord op de vraag waarvoor je deze hands-on eigenlijk aan het lezen bent: Hot or not? 1 van de speerpunten van Ancient Wars: Sparta is het systeem waarmee je elke eenheid afzonderlijk kunt uitrusten met diverse wapens. Wat mij betreft voegt dit systeem zeker iets toe aan het RTS-genre. Het zorgt ervoor dat je strategischer met je units om kunt gaan doordat je zelf, op basis van het strijdverloop, kunt bepalen met welke wapens en bepantsering je de vijand te lijf gaat. Je kunt de benodigde wapens, naast via een smederij, ook verkrijgen door één van je ‘medewerkers’ het slagveld te laten afstruinen naar gebruikte wapens. Deze beperkte voorraad kun je vervolgens gebruiken of verkopen. Het samenstellen van de diverse uitrustingen ging in deze previewversie zonder al te veel moeite.

Een andere mogelijkheid in deze game is het stelen van voertuigen, paarden en belegeringswapens van de vijand. Je kunt bijvoorbeeld een paard stelen door de berijder om zeep te helpen en er één van je eigen eenheden op te plaatsen. Verder is de basis van de gameplay van Ancient Wars: Sparta grotendeels zoals in elke gemiddelde RTS. De verhaallijn was nog niet in de previewversie verwerkt, het ging slechts om 3 missies. Een echt oordeel kan ik hierover dus nog niet geven.

De makers beloofden ook dat onder meer schepen realistisch zouden reageren op de windkracht en –richting. In de aanwezige missie met de Perzen leverde het behoorlijk veel frustraties voordat mijn schepen in de juiste richting gingen. De meter voor de windrichting draait wat onrealistisch hard rond, waardoor schepen (automatisch) constant hun zeilen hijsen en weer neerhalen. Verder hadden de schepen onderling wat problemen om elkaar niet in de weg te zitten. De prestaties van de game waren nog niet echt denderend: van tijd tot tijd vertoonde het spel wat haperingen, maar de makers hebben van tevoren al beloofd dat de retailversie nog getuned zal worden. Grafisch zit Ancient Wars: Sparta in de middenmoot, de game ziet er globaal genomen gewoon goed uit.

Conclusie

De gameplay van Ancient Wars: Sparta heeft een aantal leuke, vernieuwende functies, zoals het individueel uitrusten van eenheden en het innemen van vijandig materieel. De previewversie was nog niet optimaal qua prestaties, maar deze gaf wel een goed voorlopig beeld van hoe deze game gaat worden. Voor een eindoordeel met cijfer zul je nog even moeten wachten tot we de retailversie in handen hebben, maar mijn voorlopige conclusie is dat Ancient Wars: Sparta een prima game gaat worden…


  • Vincent Baas / RTS / 22-09-2006 / PlayLogic / World Forge

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx