Vreemde vogel
Als je de gameplay van 30 Birds moet omschrijven, dan is dat aan de ene kant lastig, aan de andere kant eenvoudig; Je beweegt simpelweg door een driedimensionale wereld die aanvoelt alsof je over een kubus loopt die horizontaal weet om te draaien. De wereld kent zowaar vier kanten en wanneer je de zijkant van het oppervlak raakt, draait de wereld soort van waarmee je op het volgende vlak loopt. Het is een ontzettend uniek concept dat mij erg aanspreekt en grafisch ook best wel wat indruk maakt. Daarmee lijkt de wereld een soort van extra dimensie te krijgen. Je volgt missies waarbij je kleine puzzels oplost. Zo moet je bijvoorbeeld iets naschilderen, moet je een melodie met de muis naspelen of moet je bepaalde minipuzzels oplossen. Deze puzzels zijn klein en minimalistisch, maar soms best wel breinbrekertjes. Elke puzzel voelt als een nieuwe minigame, waarmee je dus constant nieuwe dingen aan het ontdekken bent. Daarnaast moet je missies volgen door te zoeken naar bepaalde karakters/NPC’s. Maar onderweg zul je merken dat je weer nieuwe missies tegenkomt, waardoor je niet constant aan het zoeken bent. Zo moet je bijvoorbeeld een naakte vogel weer warm krijgen door z’n veren te vinden, of moet je bijvoorbeeld een poort openen door het vuur, door bepaalde bloemen oranje te kleuren, terwijl iemand dat probeert te verstoren. Het zijn tal van leuke mini-puzzeltjes die kinderlijk aanvoelen, maar toch volwassen zijn tijdens het spelen.
Verder stelt het spel je in staat om dialogen aan te gaan waarbij je diverse keuzemogelijkheden krijgt. De dialogen zijn vooral in het begin een beetje ”odd”, waarbij de conversaties gelukkig wel enigszins to-the-point zijn. Je kunt je telefoon erbij pakken om bepaalde inventory te bekijken, om verschillende chapters in te zien of om bijvoorbeeld gevonden vogels te spotten. Wanneer je de weg in de vier werelden een beetje kwijt bent, kun je altijd terug keren naar een chapter/missie via je telefoon. Hiermee voorkom je lang zoeken en kun je dus in bepaalde gebieden snel terug keren.
2D maar toch ook 3D
Waar dit spel misschien wel in uitblinkt is het creatieve punt. De graphics van de game zijn zo innovatief en mooi uitgewerkt en het 3D-aspect van de vlakken waar je overheen loopt en welke draaien zijn geweldig. De illustratieve beelden zien er een beetje pixelated uit, maar zijn doch erg scherp uitgewerkt. Het is een beetje een combinatie van retro met kleurrijke, slordige illustraties, wat een apart gevoel weet op te wekken. Het lopen verloopt een beetje platjes, waarmee het spel dus zowel 2D als 3D oogt. Het is een geweldige mix die er gewoon uniek uitziet. Verder is de muziek rustgevend waardoor het spel echt een ontspannen gevoel geeft, zonder al te veel druk te geven op de speler qua intensiteit. Het is echt een relaxte game om te spelen. Leuk bijkomen is dat het spel de Nederlandse taal ondersteunt en qua controls zeer toegankelijk is. Met WASD, de spatiebalk en de P kun je al aardig vooruit, ondanks dat men een controller aanraadt. Ik vond het spel echter prima speelbaar met de muis en keyboard, dus wat dat betreft geen minpunt.
De toegankelijke puzzels, het zoeken naar oplossingen en het ontdekken maken dit spel een prima game die illustratief uitstekend oogt. Het creatieve aspect spat ervan af en dat maakt het spel in het begin misschien een beetje ‘apart’ en ‘weird’, maar al snel erg leuk om te spelen. Het wordt nooit heel moeilijk, het wordt nooit heel uitdagend en het wordt ook nooit heel verslavend, maar toch had ik het idee dat ik mij in die paar uurtjes prima kon vermaken. De vier werelden die je ontdekt en waar je naar toe kunt reizen zijn stuk-voor-stuk amusant en goed uitgewerkt en de 2D-platforming in combinatie met de 3D-kantelingen zijn een geweldig concept dat goed werkt. Het is niet dat 30 Birds echt topkwaliteit uitstraalt of echt diepe indruk maakt, maar het is wel zo dat dit weer ‘net wat anders’ weet te brengen dan we gewend zijn.