Shuhei Yoshida heeft verklaard waarom de PlayStation Vita nooit echt van de grond kwam zoals de PlayStation Portable wel deed. Via de VGC geeft de voormalig topman bij Sony zijn verklaring. De Vita lanceerde in 2011 als opvolger van de PlayStation Portable. Er werden 15 miljoen units verkocht, 65 miljoen minder dan van zijn voorganger. Een opvolger na de Vita kwam er niet meer als zijnde een stand-alone gaming handheld.
Er waren meerdere redenen dat de PS Vita niet het succes werd dat we wilden. Er waren technische keuzes die niet werkten zoals we wilden, waaronder de dedicated memory cards. Je moest een memory card kopen en data was een fout van ons. Mensen wilden niet geld aan zoiets besteden. Daarnaast hadden we een overbodig back touchpad. Het zag er bij de prototypes allemaal geweldig uit maar het verhoogde de kosten van de hardware. Maar de grootste reden dat de Vita niet succesvol bleek, was dat onze resources verdeeld werden over twee verschillende platformen. We hadden toen niet de resources om dat juist te doen. Studio’s moesten kiezen of ze voor de PS4 of voor de Vita werkten. We hadden niet het aantal talenten om twee verschillende platformen te ondersteunen. We moesten gewoon veel projecten stopzetten omdat men aan de PlayStation 4 moest werken.
De ps vita wist voor mij de psp niet te overtreffen.Had een gekraakte versie van de psp gekocht waar veel playstation 1 spellen op stonden via memory kaarten.Was er denk ik niet de tijd voor.Een nieuwe Sony handheld zal het nu misschien wat beter doen.
Vond het een leuk concept maar helaas te weinig mee gedaan vanuit Sony waardoor ik het ook niet aangeschaft heb. De psp was een grote + bij mij, veel games op gespeeld en makkelijk meeneem baar. Wat ik ook tof vond is dat je er films op kon kijken.
Ik geloof dat mobile games ook in opkomst waren. Angry birds op android en iphones was echt een hype en die fruit slicer game ook. En het is stukken goedkoper om als ouder even je iphone of android phone uit te lenen voor zulke games onderweg.