Tien jaar geleden lanceerde men een game, waarvan men niet had gedacht dat die vandaag de dag nog door miljoenen gespeeld zou worden. World of Warcraft is een fenomeen geworden, een begrip onder miljoenen spelers, oud spelers en niet spelers. Bijna iedereen heeft er wel over gehoord en bijna iedereen heeft er wel een mening over. World of Warcraft is dan ook een MMORPG, inmiddels zo groots dat je er de eerste 1.000 uur nog niet klaar mee bent. Ja, er is veel herhaling, ja, er is veel kritiek, en Blizzard heeft bij de laatste twee uitbreidingen redelijk tot goed geluisterd naar de wensen van de massa. In de vorige uitbreiding, Mists of Pandaria, was er al een krankzinnig mooie vormgeving, maar had men hier en daar veel kritiek op de spelelementen. Voor mij persoonlijk vooral een paar in game beroepen en hoe je die moest levelen.
Inmiddels zijn we alweer aanbeland bij de vijfde uitbreiding van World of Warcraft, vlak na de uitgave van een nu al legendarische cinematic trailer van de uitbreiding. In deze uitbreiding is een heleboel op de schop gegaan, veel en veel te veel om in deze review onder de aandacht te brengen. Een willekeurig persoon op de websites van Blizzard verwoordde het mooi, nadat de details in een grote lijst online waren gezet: ‘’They wrote a book.’ ‘’Ze hebben een boek geschreven.’’ Zolang was de lijst met details en veranderingen en in onderstaande wil ik jullie dan ook meenemen naar de belangrijkste veranderingen die deze fantastische, jaja, uitbreiding te bieden heeft.
Omdat deze uitbreiding het hoogste level nu naar 100 brengt, was er één fundamentele verandering nodig. Alle cijfers, en de hoogte ervan, van o.a. je health, je damage, de vijanden, de medespelers etc, zijn allemaal naar een niveau gebracht waarop ze beter aanpassen op de levels 1 tot en met 100. Hierdoor gaat het levelen van je personage in het begin een stuk sneller, zeker met de zogeheten heirlooms. Dit is uitrusting met een bonus in ervaring. Een andere reden waarom dit gedaan is, is omdat het verschil tussen bepaalde levels te ver uit balans raakte. Hierdoor werd het voor veel spelers een behoorlijke opgave, vooral qua tijd, om het hoogste level te bereiken. Deze kritiek stamt al sinds de derde uitbreiding van de game, Cataclysm. Het is een heel aangenaam gevoel om niet gelijk een kleine eeuwigheid bezig te zijn met het verslaan van vijanden. Nou wil het niet zeggen dat ze makkelijker zijn geworden, integendeel; je moet nog steeds zo opletten als bij elke andere uitbreiding die is verschenen. Wanneer je Warlords of Draenor speelt, of WOD voor de meeste spelers, dan zal je merken dat dit een heel aangename verandering is die Blizzard heeft aangebracht in de game.
Minder fijn…!?
Minder fijn zijn dan weer de ellenlange wachttijden om in de game te komen. Ik heb de afgelopen week dan ook wel een paar keer in een wachtrij van anderhalf uur gestaan. Ik speel overigens op een dunbevolkte server, dus anderhalf uur stelt niets voor. Ik hoor links en rechts berichten dat er mensen zijn die van één uur in de middag, tot zeven in de avond in de wacht hebben gestaan. Op dat moment moet je niet vergeten snel je avondeten te nuttigen als je wilt spelen, want het spel logt je uit wanneer je te lang afwezig bent. Dit is één van de grootste kritieken die de spelers, van de lancering in 2004, tot de meeste recentere spelers, hebben op Blizzard. Inmiddels is op de meeste servers de storm wel een beetje overgewaaid op dit punt, maar er zijn nog wel drukke servers waar men rond een uur of acht nog een paar uur moet wachten. Ze hebben dit deels opgelost door de populatie omhoog te gooien, en dat blijft voorlopig zo aangezien Blizzard nog niet van plan is nieuwe servers te bouwen voor de spelers. Servers die vooral stabieler moeten zijn en de speelervaring moeten verbeteren. Dit brengt mij dan ook gelijk bij het volgende punt.
Bugs, lag en andere ongein.
Er zitten in deze uitbreiding veel bugs en er wordt ook veel lag en andere ongein gemeld. Sommige spelers roepen al dat dit de ergste lancering van een World of Warcraft uitbreiding ooit is. Ga nu niet gelijk denken dat dit ook een slechte uitbreiding is, want ik ben nog lang niet bij de echt positieve dingen aanbeland. Blizzard is namelijk ook al druk bezig geweest om het nodige te repareren en afgelopen zaterdag is de game dan ook een x aantal uren in de nacht offline gehaald voor onderhoud en reparatie. Het is vrij historisch voor Blizzard zijnde, want meestal doen ze onderhoud en reparatie alleen op woensdagnacht. Het laat wel zien dat Blizzard het serieus meent en de klachten en problemen ook echt wil aanpakken. Dan lijkt het me nu wel tijd voor vrolijker nieuws.
Betere vormgeving dan Mists of Pandaria
WOD kent een grandioze vormgeving, ook één van de grootste pluspunten van de vorige uitbreiding; Mists of Pandaria. Alles gaat soepel en makkelijk in elkaar over. Natuurlijk kunnen we het dan op een grafisch verhaaltje gooien, maar we weten allemaal wel dat het spel grafisch al een hele tijd achter loopt, ondanks de hoge gameplay en replay waarde die deze uitbreiding van mij zal gaan krijgen. Vormgeving is echt een talent geworden van Blizzard medewerkers, want het is een waar genot om hier met speels gemak door heen te wandelen en te genieten van alles om je heen. Je kunt helaas nog niet vliegen, ook niet als je al level 100 hebt gehaald en genoeg gold hebt om je licentie te kopen. Naar wat ik begrepen heb komt dit op zijn vroegst ook pas bij de eerste grote content patch en die hoef je niet eerder dan eind januari te verwachten, aangezien er nog een hoop te leren valt van deze lancering en bovendien omdat het ook niet direct nodig is. De vliegroutes die je kunt nemen, betaal je met in game gold en worden je bijna voorgeschoteld. De afstand tussen twee routes is kleiner geworden, hoewel de wereld groter is dan je nu denkt. Ook weer één van die dingen die ik als speler nu gewoon als prettig ervaar. Voorheen vond ik het nog wel eens jammer, maar dat kwam omdat je standaard overal moeite voor moest doen. Gemak dient te mens, en dat kan met een zodanig grote en tijdrovende game geen kwaad.
Ingewikkelde verhaalsituatie
De situatie in het verhaal, voor zover die er echt is, is een stuk ingewikkelder geworden. Voor degene die het einde van de vorige uitbreiding gezien hebben, die weten dat het belangrijkste personage ontsnapt is uit zijn gevangenis en een manier heeft gevonden om terug te reizen in de tijd. Terug naar Houtland, of Draenor zoals het terug in de tijd nog heet. Dit is allemaal voordat Draenor Outland word, wat het gebied is van de eerste WoW uitbreiding. Het speelt zich allemaal ongeveer 35 jaar terug in de tijd af, maar ik heb bij deze review een screenshot bijgevoegd die het één en ander uitlegt. Hierdoor zal je ongetwijfeld meer snappen, maar let wel op de kleine lettertjes. Ik kon deze screenshot helaas niet groter vinden. Verder ga ik natuurlijk niet van alles verpesten met betrekking tot de verhalen die in deze hele grote en krankzinnige uitbreiding zitten, maar dat het meer verhalend is geworden, noem ik het grootste pluspunt van deze uitbreiding sinds Wrath of the Lich King, wat de tweede uitbreiding van de game was.
Grandioze gameplay!
De gameplay is ook sterk gewijzigd met betrekking tot loot, tot de uitrusting en vrijwel alles wat je kunt doen en ondernemen. Zo vind je steeds meer waardevolle loot in Warlords of Draenor door gewoon vijanden te verslaan, zelfs als je niet met een quest bezig bent. Deze loot kun je in sommige gevallen weer gebruiken voor je Garrison, je eigen persoonlijke fort in het spel. Dit fort is op moment nog behoorlijk onder invloed van bugs, maar er wordt aan gewerkt. Het fort zelf is de grootste verandering die het spel in jaren gekend heeft en je word zelfs door de in game personages met commander aangesproken. Prettig en zeker als je bedenkt dat je nu je eigen kleine Stormwind City of Orgrimmar kan bouwen en daar ook kan bepalen wat je er wilt doen. Je kunt hier zo honderden uren mee zoet zijn en als je er ook nog bij gaat questen krijg je er de nodige beloningen voor terug. Er zijn ook een bizarre hoeveelheid achievements bijgekomen om te halen en nu heb je ook de mogelijkheid om één keer per maand kosteloos een verwijderd poppetje terug te zetten op de server waarop je die verwijderd hebt. Je moet er wel om denken dat je de naam zou moeten wijzigen, maar ook dat is kosteloos iedere maand.
Verder zijn vooral een hoop kleinere dingen veranderd. De manier waarop je mounts koopt is veranderd, nu voornamelijk alleen met goud, de manier waarop je je beroepen levelt, het startschot daarvoor komt middels met loot en de manier waarop je quest is veranderd. Deze heeft een meer verhalende indruk en zorgt ervoor dat je je veel minder gaat irriteren aan die gehate series verzamelquests. Verzamel 20 van deze, dood 15 van dat, dat word je op een gegeven moment goed zat. Gelukkig heeft Blizzard dit allemaal sterk gedaan.
Dit is nog niet het einde!
Zoals ik eerder al zei is het allemaal teveel om op te noemen, maar alle veranderingen die ik heb kunnen constateren, zijn allemaal ten goede gekomen aan de game. Ik wil deze uitbreiding dan ook de beste noemen sinds Wrath of the Lich King en daar zal de beoordeling dan ook naar zijn. Hoewel er nog de nodige fouten in het spel zitten, wil ik dat niet direct aan Blizzard wijten, want als wij allemaal tegelijk online komen kun je problemen verwachten. Ik heb er vertrouwen in dat Blizzard dit oplost, maar ik wil ze graag adviseren wereldwijd wel nieuwe servers aan te schaffen. Blizzard wil nog langer door met uitbreiden, wat ik ze zeker gun, maar dan moet er wel nog het nodige veranderen. Nu wil ik heel graag weer verder spelen en jullie ook heel veel speelplezier wensen. Hopelijk tot over twee jaar bij een mogelijk volgende uitbreiding. Ciao!