WildStar

thumbnail

Wildstar is een creatie van Carbine Studios, een studio met veel ervaring op het gebied van MMORPG. Zo hebben ze meegewerkt aan World of Warcraft, Everquest, Warhammer en Starcraft, maar ook andere games als Fallout en Metroid Prime. Deze ervaring willen ze naar eigen zeggen gebruiken om de volgende grote MMO te creëren. Mission accomplished?

Op het internet las ik berichten over volle servers en lange wachttijden. Hier heb ik tot noch toe geen problemen mee gehad. Ik ben dan ook mogelijk wat later van start gegaan met de game na de release. Dit betekent waarschijnlijk dat Carbine intussen flinke verbeteringen wat betreft de servers heeft doorgevoerd. Wildstar is een MMO-RPG die de speler naar een cartooneske humoristische buitenaardse wereld brengt. Je gaat een rol spelen in het conflict tussen twee facties: The Exile, een groep verworpelingen en huurlingen, en The Dominion, een machtig rijk die The Exile van hun planeten heeft verdreven. Beide partijen strijden om een nieuw ontdekte planeet, Nexus. The Exile wil zich de planeet toe-eigenen om zich er te vestigen. The Dominion daarentegen zijn verbonden met de oorspronkelijke bewoners van Nexus, The Eldan. Het is daarom dat zij aanspraak maken op de planeet. Ze willen zich de eeuwenoude technologie van de voorouderen eigen maken. Dit is de context, veel dieper is het verhaal tot noch toe niet gegaan. De speler komt wel meer te weten over de geschiedenis achter de facties en de exacte verhoudingen. Verder zal de speler vooral verhalen van regio’s waarin hij aan het questen en vechten is meepikken. Er is in de game dan ook een verdeling gemaakt tussen missies die impact hebben op geheel Nexus, op een zone op de planeet of een bepaalde regio.

Een game met karakter

Beide facties kennen vier rassen. The Exile kent Human, Granok, Aurin en Mordesh. The Dominion kent Cassian, Mechari, Draken en Chua. Het betreft twee menselijke rassen (aan weerszijde één) en verder een leuke, verfrissende variëteit aan andere rassen. Geen standaard als humans, orcs, elfs in deze game. Ieder ras heeft natuurlijk speciale looks, krachten en een specifieke historie. Naast het ras kan de speler zes klassen kiezen. Dit bepaalt voor een belangrijk deel de speelwijze. Wil je een Warrior, Spellslinger, Esper, Engineer, Stalker of Medic zijn? Gedurende de game zul je merken dat rassen meerdere eigenschappen bezitten. Zo zou een ras niet enkel aanvallende, maar ook helende skills kunnen leren. De heilige drie-eenheid van Tank, DPS, Healer wordt daarmee (deels) doorbroken. Naast de klassen kun je ook nog een Path kiezen. Je kunt hiermee op een unieke wijze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de game. Je kunt kiezen voor Explorer, Soldier, Settler en Scientist. Zo ga je als Explorers geheime plekken en schatten zoeken, creëer je als Soldier geavanceerde wapens e.d. en kun je als Settler gebouwen e.d. bouwen die een positieve invloed hebben op ook andere spelers. Iedere Path brengt ook een grote hoeveelheid quests met zich mee. Je enkel toespitsen op je Path gaat je helaas niet levend door de game helpen. Je zult quests moeten blijven combineren met het afslachten van vijanden in dungeons e.d.. De game houdt zich goed aan de fundamenten in de huidige MMO-RPG-wereld, maar heeft het op sommige vlakken ietwat getweakt en/of verder uitgebouwd. Veel modi binnen een MMO kennen jullie wel. Ze zijn ook allemaal terug te vinden in Wildstar. Zo moet je flink questen, kent de game dungeons, raids, PvP, arena’s, mounts enzovoorts. Daarnaast bezit je in de game ook een stukje grond waar je een huis op kunt bouwen en uitbreiden. In al je avonturen kun je dingen vinden waarmee je het huis kunt aankleden. Een grappige toevoeging.

De speler start met de keuze in factie, ras en dergelijke. Hij kan vervolgens de looks van het karakter helemaal tweaken. Als dit is gebeurd start de game in het moederschip van de desbetreffende factie. Het start met een soort tutorial waarin je de basis van de game leert kennen. De speler kan in de game max. het level 50 behalen. Dit met name door het doen van quests en het doden van zoveel mogelijk monsters. Quests zijn redelijk eenvoudig opgezet. De speler moet vooral veel moorden (aangegeven met percentage, geen exacte aantallen. Sterkere beesten vermoorden = sneller volbrengen van de missie), dingen wegbrengen, ergens iets activeren o.i.d. De samenhang met de verhaallijn is daarin vaak ver te zoeken. Een grote variëteit in quests is er niet, hoewel er af en toe erg grappige missies voorbij schieten. Positief is wel dat quests op afstand via je communicatiesysteem kunnen worden ingeleverd, je hoeft dus niet iedere keer op en neer te rennen.

Wat maakt de game dan vooral interessant? Dat is onder andere de actiemodus / combatsystem. Hiermee breken ze deels met het systeem van veel andere MMO’s. Aanvallen zijn daarbij niet meer één-op-één. Als een speler een aanval doet verschijnt er een blauw vlak (telegraph) voor het karakter. Als een vijand zich in dit vlak bevindt, dan zal je hem schade toebrengen. Andersom werkt dit ook zo bij je vijanden. Als je rode vlakken ziet verschijnen, moet je maken dat je wegkomt. Groene vlakken verschijnen bij healing spells. In de individuele modus is dit allemaal nog niet zo spannend. Als je echter in groepen tegen elkaar gaat strijden, dan zorgt dit voor een mooie en uitdagende dimensie in een game (en soms ook voor onoverzichtelijkheid). Tegenstanders worden steeds sterker en geavanceerder. Ook aanvallen zullen interessanter worden en de aanvalspatronen van vijanden zullen zich ontwikkelen en steeds meer gaan variëren. De speler zal steeds op een andere manier moeten anticiperen op de aanvallen. Wat start met een simpel rood vlakje, eindigt met aanvallen waarbij je meer zult moeten doen dan enkel een stap opzij zetten. Aanvallen doen kan als bij Diablo deels met de muis en deels met de nummeringen op je toetsenbord. Er zijn standaard aanvallen en aanvallen waarvoor je zogenaamde Psi Points moet hebben opgebouwd. Deze karakterspecifieke aanvallen kunnen erg interessant zijn!

Het nieuwe combatsysteem is goed verwerkt in de besturing. Het beweegt lekker. Alle opties in de game maken de besturing in beginsel natuurlijk wat ingewikkeld, maar over het algemeen is de inrichting overzichtelijk.

Het is en blijft een RPG. Dat betekent natuurlijk dat je ook wapens, armor e.d. kunt sparen en bij het levellen je karakter bepaalde eigenschappen kunt toebedelen. Ik zal hier verder niet op in gaan, dit moet je vooral zelf ervaren! Ook zit er een handelsysteem in de game en kun je eigen voorwerpen smeden. Hier zijn twee “professions” voor: ‘circuitboard’ en ‘coordinate’. In veel games spelen professions niet zo een grote rol. Heb er zelf nog niet echt veel ervaring mee gehad, maar lees online dat dit bij Wildstar beter zou zijn ingericht dan bij vele andere MMO’s.

Kleurrijke sferen

De speler start zoals gezegd in het moederschip van de factie. Qua looks is dit gedeelte nog niet zo spectaculair. Vanaf het moment dat je Nexus betreedt verandert dat. Er is zeer veel aandacht aan detail in de omgeving besteed. Ook al is alles cartoonesk, het is tot in de puntjes uitgewerkt. Overal in de kleurrijke en fantasievolle omgevingen gebeuren dingen. Al is het maar gras dat door de wind wordt gestreeld of een kudde dieren die door het scherm raast. De omgeving doet iets met de speler, het is vaak indrukwekkend om naar te kijken. Er is een grote variëteit in de enorme omgevingen. Dit alles geeft een extra dimensie in de game-ervaring. Ook doelloos rondrennen wordt hierdoor ineens aantrekkelijk. Daarnaast zijn veel karakters gaaf uitgewerkt. Ik heb het dan niet enkel over de karakters waarmee speler rondrennen. Wat naast de looks aantrekkelijk is aan de karakters, is de humor die bij interactie wordt gebruikt. Het werkt goed bij het type game en geeft het toch net wat meer schwung. Ook de karakteristische trekjes van de karakters waarmee gespeeld kan worden heeft zeker een toegevoegde waarde. De een is toch net wat boosaardiger dan de ander. Stemtechnisch zit de game dus wel goed in elkaar. Daarnaast zijn er veel bombastische geluiden te horen bij multi-kills en bij een level-up. Over de kwaliteit van de sound kan ik niet klagen, het voegt waarde toe aan de game.

Leren van het verleden

Met al een bestaande berg aan MMO-RPG’s is het lastig om iets vernieuwends te brengen. Iets wat toch weer een nieuwe, liefst grote, groep gamers aan zal trekken. In verschillende opzichten is het Carbine wel gelukt om te verrassen, in sommige opzichten echter niet. Het is de vraag of het slim is of niet dat zij zich aan enkele tradities van de MMO hebben vastgeklampt. De praktijk laat echter zien dat met dit fundament nog altijd grof geld wordt verdiend. In enkele opzichten zorgt Wildstar voor vernieuwing. Met name de toenemende bewegelijkheid in combatmodus is interessant. Daarnaast is de RPG-opbouw ietwat vernieuwend en zeer zeker interessant. De verschillende karakters en mogelijkheden van characterbuilding maken de replayability aantrekkelijker. Het gebrek aan diepgang in quests zal hier echter niet debet aan zijn. Wildstar toont weldegelijk karakter en zet daarmee een sterke naam neer. De prachtige cartooneske wereld doet zijn werk en de gameplay zorgt vooralsnog voor voldoende enerverende uitdagingen in de game. Carbine heeft veel ervaring op MMO-RPG gebied, ze hebben de mogelijkheid gehad om goed te leren van de successen en fouten in andere games. Wat mij betreft is dit, tot zover ik in de game ben gekomen, grotendeels gelukt!


  • Erik Janssen / MMORPG / 12-06-2014 / NCSOFT / Carbine Studios
    Graphics: 9.0 Audio: 8.0 Gameplay: 8.5 Controls: 8.0 Replay: 8.5
    8.2
    + Overweldigende omgevingen
    + Levendiger door betere actiemodus
    + Leuke karakters/rassen en built
    - Verhaal niet erg diepgaand
    - Quests over algemeen erg eentonig, doel (vaak) niet gekoppel
    - Als je er last van krijgt, de wachttijd bij inloggen

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx