Wanted: Weapons of Fate

thumbnail

2008 was een goed jaar voor de filmbiz. Vooral aan het einde van het jaar kwamen een paar echte topfilms uit. Nu zijn er daarvan twee films die mij zeer goed bij zijn gebleven, namelijk The Dark Knight en Wanted. Nu is dit geen preview over een Batman game (alhoewel die er ook aan zit te komen) maar over de game Wanted: Weapons of Fate, dus laat ik het bij die tweede film houden.

In de film Wanted draait alles om the Fraternity. Deze organisatie heeft zichzelf benoemd tot “Weapons of Fate” en neemt het recht dus in eigen hand. Wat ze doen is heel logisch: mensen vermoorden waarvan een weefgetouw zegt dat ze dood moeten. Naja, je begrijpt het dus wel, de film moest het niet hebben van realisme. Zo’n beetje iedereen in the Fraternity is in staat om de gekste trucjes uit te halen met z’n blaffers, en de meest in het oog springende acties waren toch wel de curved bullets. Het is eigenlijk het best te vergelijken met een vrije trap van menig voetballer: je jast de kogel uit z’n huisje en hij maakt een mooie draai om een object heen.

Curved Bullets

Deze curved bullets zijn dus ook aanwezig in het spel, en hoe! Als speler kun je doormiddel van een lijntje dat je met de rechter stick kunt verbuigen het traject van de kogel aanpassen, om vervolgens de trekker over te halen en de pleuris uit te laten breken. Dit lijkt allemaal heel simpel te gaan en zorgt voor een prachtig schouwspel. Wat dacht je bijvoorbeeld van een level in een vliegtuig, waarbij je eerst een kogel door iemand zijn hoofd schiet, vervolgens door het raam naar buiten, weer naar binnen en dan door het hoofd van een tweede persoon? Het enige nadeel is dat je niet zomaar zo’n vrije trap kunt nemen. Je moet eerst genoeg adrenaline hebben voordat je op deze manier huis kunt houden.

Adrenaline verzamel je door… eh… mensen af te matten. Zodra je genoeg adrenaline hebt verzamelt kun je een van je assassins powers loslaten op de vijand. Door deze acties weer succesvol af te ronden krijg je nog meer adrenaline en kun je zo de ketting door laten gaan. Nu is de curved bullet niet het enige dat adrenaline gebruikt. De assassins gebruiken ook andere trucjes, zoals razendsnel rondrennen en zelfs een zogeheten “assassins time“ (wat gewoon een verkapte bullet time is). Wat ik persoonlijk heel interessant vindt is de mogelijkheid om razendsnel van cover te wisselen. Wanneer jij dan al lang achter de baddies staat, staan zij nog rustig op je eerste positie te schieten, waarop jij ze genadeloos afmaakt.

Close combat mayhem

Als je dan toe komt aan een close combat aanval is er nog iets waarmee Wanted leuk uit de hoek kan komen. De close combat aanvallen zijn namelijk nogal verschillend, en doen het meest denken aan wat je in The Bourne Conspiracy (de game dan…) gezien hebt. Het hangt dus af van de hoek, waar je staat en wat er zich om je heen bevindt. Het beste is misschien wel dat je je mes door iemand z’n klokkenspel heen kunt jassen.

Zoals je hierboven hebt gelezen speelt cover ook een grote rol in het spel. Het cover systeem in Wanted werkt ongeveer gelijk aan dat van Gears of War. Je kunt bovendien nog vaker heen en weer swappen tussen cover. Ook zijn er momenten waarop je cover kunt verplaatsen, bijvoorbeeld een voedselkarretje verrijden in een vliegtuig terwijl je er zelf achter schuilt. Het grootste deel van de combat speelt zich sowieso achter cover af, aangezien je daar bijvoorbeeld al je curved bullets vandaan zult schieten, of het zult gebruiken om de vijand te misleiden.

Fransozen afschieten

Het verhaal van de game is bedoelt om een brug te vormen tussen de film, en de comic serie (waarop overigens ook de film is gebaseerd). De hoofdpersoon (Wesley Cross) is na het vernietigen van de Amerikaanse tak van the Fraternity op weg gegaan om het leven van zijn Franse broeders zuur te maken. Hiervoor reist hij dus af naar Frankrijk om zo de boel daar, inclusief het alwetende weefgetouw, om zeep te helpen. Wesley Cross is overigens de enige persoon uit de cast van de film die je zult zien terugkeren, omdat de rest allemaal vermoord is.

Nu hebben filmgames een niet al te goede naam, het lijkt erop dat de game industrie de laatste tijd bezig is die te zuiveren, en Wanted weer eens een van de weinige goede filmgames kan gaan worden. Natuurlijk moeten we dat nog maar zien, maar de vooruitzichten zijn goed, en kunnen we Wanted hopelijk dus plaatsen tussen namen als Golden Eye, Riddick, King Kong en the Bourne Conspiracy.


  • Auteur: Joost Verplak | Genre: Action | Release: 01-04-2009 | Uitgever: Warner Bros Games | Ontwikkelaar: Grin
    Graphics: 6.5 | Geluid: 6.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.9 | Replay: 5.0
    7.1
    + Geweldige shootouts
    + Oldskool vibe
    + Achtbaanrit zonder tussenpauze
    - Veel te kort
    - Graphics die soms teleurstellen
    - Cheesie voice acting

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx