Volatile ziet veel voordelen in de PlayStation 3

thumbnail

Onlangs liet Guerilla nog doorschemeren dat de ontwikkeling van games voor de PlayStation 3 een eitje was. Nu laat ook Volatile dit weten. Keith Stuart, gamejournalist die onder andere voor Edge actief is heeft dit laten weten. In een interview met Possession, ontwikkelaar van Volatile, kwam hij achter het een en ander. De PlayStation 3 gebruikt Open GL voor de graphics API. Open GL lijkt inmiddels in de PC-wereld al verouderd en opgevolgd te zijn door de Direct3D maar de PS3 zal gebruik gaan maken van een wat simpelere versie van het programma: Open GL ES.

‘ES is designed for things like set-top boxes and mobile phones, where you want the fundamental graphics but don’t need some of the fringe stuff that Open GL has. Because you’ve got that on PS3, it’s going to be much easier than the PS2 to get something up and running – there are hundreds of books out there for it, so you can do your background reading. All the documentation is there.’

Verder gaat Possession in op de ontwikkeling voor de PlayStation 3. Door bij PC games gebruik te maken van meerdere threads is het bij de PS3 een makkelijke kwestie de main processor te gebruiken en daarnaast ook de 7 omliggende SPE chips te laten functioneren door de threads (opdrachten) te verdelen. Hierdoor kan een hoop werk ook verricht worden door de omliggende kracht die aanwezig is. Door gebruik van deze kracht te maken is het mogelijk nog betere games te ontwikkelen welke vergelijkbaar zullen zijn met de grafische mogelijkheden van de huidige high-end videokaarten die voor de PC geschikt zijn. Verder wordt er ook nog even gepraat over de Blu-Ray speler die in de PS3 geïntegreerd zal zijn. Deze wordt bestempeld als erg positief, de beschikbare capaciteit van een disc is ongeveer 2x zo groot als die van een HD-DVD disc. Dit kan vooral voordelig zijn voor de toekomstige games welke meer ruimte in zullen nemen.

‘The graphics capabilities of PS3 will, I think, be slightly above the absolutely top-end graphics cards on the PC, but you’ve got much more processing power in the box so you’re going to see a lot more physics, a lot more generated geometry. With water ripples, for example – they’re pretty much algorithms, you have a flat plane of triangles and you run some sort of mathematical algorithm over it to generate a surface rippling effect – well, you will have the processing power to do these sorts of generated geometry effects On PS3. You could actually put one chip aside just to do that…’

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx