Vietcong 2

thumbnail

Goodmoring Vietnam!

Als ik Vietnamoorlog zeg, dan denkt iedereen natuurlijk al direct aan dichtbegroeide bossen, veel ongedierte, M16’s en AK47 geweren. Vietcong 2 is anders, dit speelt zich namelijk meer in de steden van Vietnam af, wie kent Saigon bijvoorbeeld niet? Uiteraard is dit het vervolg op het tamelijk succesvolle eerste deel dat vooral door de multiplayer mogelijkheden veel furore maakte. Spellen die zich baseren op de gebeurtenissen in de jaren 60 van de vorige eeuw zijn schaars heden ten dagen. Het lijkt soms weer een kleine opleving te krijgen in de vorm van games als Conflict Vietnam, Elite Warriors – Vietnam en Battlefield Vietnam maar veel huidige toevoegingen kunnen we helaas niet erbij schrijven, het is en blijft voorlopig nog een en al WW2 dat met shooters als Sniper Elite en Call of Duty 2 de meeste faam krijgt.

Aan films geen gebrek. Er zijn meer dan genoeg films (Platoon, We Were Soldiers, Tigerland, Full Metal Jacket, Casualties of War bv) die zich fixeren op de verschrikkelijke (misschien wel onnodige) gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in het natte Vietnam dat geregeld bestrooid werd met napalm bommen. Het is dus vrij makkelijk een soort van voorstelling te maken van confrontaties die je ook in de game naar voren wilt zien laten komen. Helaas is deze visualisatie nog nooit echt gerealiseerd wat mij betreft. Geen enkele game kwam dichtbij de realiteit. Het gevoel van een M16 dat je in CSS wel met een Colt krijgt heb ik gewoonweg nog nooit gehad. Hopelijk kan Vietcong 2 daar dan snel iets aan veranderen.

Het spel begint in ieder geval in een soort van ‘Hamburger Hill’ sfeertje. Je wordt geconfronteerd met je eigen karakter die lekker in zijn bed ligt na te denken met naast je een Vietnamese hoer die letterlijk van de straat geplukt is, zo mag je het wel omschrijven toch? No offense, maar destijds kon je voor 10 dollar al heel wat ***sletjes mee naar huis nemen, hoe erg het ook is. Als een gek mag je je, na gestoord te worden, gaan melden bij de officier om een reporter te begeleiden bij een fotosessie. Een slechtere briefing kun je niet krijgen. Poeslief als je bent neem je de opdracht aan en voer je hem uit. Uiteraard loopt niet alles gesmeerd en besluit de Vietcong een aanval te plegen op het betreffende huis waar jij aanwezig bent. Daar breekt dan ook direct de hel los. Niet op het gebied van geweld, maar qua gameplay misschien wel. Je ontvangt na wat rond rennen direct een wapen in de vorm van een pistool en daarmee zul je je een weg moeten banen door de grote zooi van Vietnam, samen met de reporter die je vaak voor de voeten zal lopen. Je komt heel wat roekeloos gespuis tegen kan ik je zeggen en die zijn op het moeilijkere niveau (Vietnam) zéér maar dan ook zéér moeilijk te bestrijden. Het niveau is namelijk betrekkelijk hoog, waarschijnlijk is dit gedaan omdat de A.I. volkomen scripted is en omdat deze van een erg laag kaliber blijkt te zijn. Dan heb ik het alleen over de intelligentie van je opponenten. Tegenstanders rennen naar je toe, hebben nog nooit van flankeren gehoord en staan vaak achter wat lege dozen verborgen om zo tussen enkele openingen je lek te kunnen schieten.

Zoals verwacht zijn de echte Vietnamese wapens ook aanwezig, zo hebben we beaucoup aan de M16 die er overigens vrij aardig uit ziet in het spel. De AK47, helaas is toch iets te gladjes uitgewerkt en lijkt meer op een soort van gemoderniseerde versie die zelfs de CSS tijd voorbij lijkt te streven. Helaas is het geluid hiervan ook vrij matig, zelfde geld voor de M16, het geklapper van uitvliegende hulzen ontbreekt in ieder geval zeker, iets dat in elk spel toch gestandaardiseerd moet worden.

Als we het hebben over de besturing van het spel dan ontstaat er enige verwarring in het switchen van wapens. Snel gaat dit meestal niet en het gooien van granaten gaat dan ook vaak vrij houterig, iets wat niet zou moeten kunnen. Ook de characters die met je meelopen of die je juist zouden moeten coveren lopen veelal in de weg, zijn te traag of lopen met hun verstand op nul in een door de coogs bezet gebied. Soms klopt er werkelijk geen reet van het spel. Je mag bijvoorbeeld niet al vooruit lopen in je missie en objectives in omgekeerde volgorde voltooien, zo zul je al in de 2e missie merken dat je niet zomaar vooruit, door een rokende smoke granade, mag sprinten. Verder zul je op een moment ook moeten wachten op een squad member dat eerst behandeld moet worden, ga je direct verder om deze man juist te beschermen van sniperende Vietcong strijders, dan wordt je missie afgeblazen wat leidt tot een herstart. Wel handig zijn de meestormende medics en engineers. Wat deze voor functies hebben lijkt me wel duidelijk al zijn engineers meestal geen dragers van extra ammo maar maken ze voornamelijk mijnen en boobytraps onschadelijk en sporen ze deze uist op, hier dus niet. Medics kunnen je binnen no-time opknappen, hier zul je dan ook uitermate veel gebruik van moeten maken. Wel leuk is het gevoel dat je van elke kant wel iets kunt verwachten. Er is geen moment dat je niet om je heen moet kijken en voorzichtig locaties moet benaderen, daar waar Vietnamezen uit de ramen (of waar dan ook) je op staan te wachten. Het gewoonweg rondrennen in een open gebied zal dan ook vrijwel altijd leiden tot de dood. Je krijgt hierdoor echt een one-shot, one-kill gevoel wat toch wel karakteristiek voor de Vietnamoorlog is.

Did you see that head come apart man!?

Een memorabele quote die iedere filmfan zal kennen uit ‘Platoon’. Echt een uitspraak die alleen bij deze oorlog van toepassing kan zijn en we ook vooral niet in Vietcong 2 zullen terug horen, of iets in een dergelijke vorm. Ook jammer blijft dat we het echte Vietnam gevoel weten te ontlopen door de gebruikte locaties die zich vrijwel niet in de jungles bevinden. Gevoelsmatig geeft je dit toch een heel andere kijk op de oorlog. Plichtmatig als ik ben, dan wel met tegenzin, accepteer ik het maar. Helaas kan het grafische geweld, dat ontbreekt, de sfeer niet in positieve zin verhogen. Op hoge resoluties speelt het spel totaal niet lekker en wil de performance geregeld erg droppen, daar waar de grafische pracht het nalaat. De hedendaagse games mogen wel zeker wat beter in elkaar steken als dit. Karakters die bij je in een jeep zitten lijken net jpeg’s die over het beeld heen zijn geknipt en geven totaal geen 3D gevoel bij de speler. Zelfde geld voor de physics die verre van realistisch zijn. Je kan schieten wat je wilt, een muur blijft in de staat waarin deze altijd heeft verkeerd. Je zou verwachten dat je heel wat bloed zal zien in het spel. Dat krijg je dan ook zeker. Wel in de vorm van felgekleurde tomatensoep. Het ziet er simpel gezegd gewoon niet uit wat er over het beeld heen vloeit en de animaties die een Vietnamees van een trappenhuis af laten vallen zijn eerder lachwekkend dan goed te noemen. Verder gaande over animaties.. Een stuk in de game was wel erg lachwekkend, zo moest je je eigen basecamp beschermen waarbij een jeep met dinks kapot geschoten moest worden. Het eindresultaat: Een weg vliegend voertuig dat tot 30 meter de lucht in geschoten werd. Het zag er werkelijk niet uit. Enig positieve praat over de graphics dan maar. De omgeving is nog acceptabel en de wapens zijn ook aardig. De view die gecreëerd wordt bij het licht inzoomen met de wapens is ook aantrekkelijk maar lijkt het schieten soms alleen maar moeilijker te maken. Het gevoel met de M16 die je in We Were Soldiers o zo mooi krijgt ontbreekt hier volledig, erg jammer.

Op naar het geluid dan maar, ik wil lekker veel ontploffingen horen, veel geknetter van geweren en heli’s! Helaas ontbreekt het allemaal en is hetgeen wat we te beluisteren krijgen verre van indrukwekkend. Enig pluspuntje is wel het piepend oorgeluid dat je krijgt bij granaten die van dichtbij ontploffen. Wat ik mis zijn de geluiden om je heen, het is toch niet zoveel gevraagd om af en toe wat lekkere met haaientanden bespoten heli’s voorbij te laten komen die van je rechterfront boxen langzaam weg faden naar je linker rear speakers? Verder ontbreekt het geknal ook te veel en wordt er weinig diepgang gecreëerd tijdens het spelen. Ook de conversaties zijn veel te mild, waar is de hardheid van Vietnam gebleven? Af en toe hoor je wel ‘Die! Die! Fucking Coogs!’ maar daar blijft het dan wel bij. Een ruzie tussendoor in het platoon of zo zou de sfeer wel weer wat meer kunnen onderdrukken, iedereen is echter poeslief en loopt je achterna als een stel stomme kantoorlui die zelf nooit training gehad hebben en zomaar in het land gezet worden om te vechten. Het geluid, de graphics, de gameplay, niets geeft mij het donkere gevoel dat ik wil hebben!

Dan misschien wel de mode waar het om draait. De multiplayer mode. Deze biedt in ieder geval meer speelplezier dan de singleplayer campaigns en bevat ook aardig wat opties. Zo kun je in de mode list kiezen voor modes als Assault, Co-op, Capture the Flag, Deathmatch en Team Deathmatch. De map list is helaas niet al te groot en bestaat dan ook uit maps als Trail, Waterstation, Graveyard, NVAbase en Junglepoint. Op zich biedt men genoeg mogelijkheden voor een leuk potje ouderwets raggen. Helaas blijkt het niet echt verslavende uitwerkingen op mij te hebben gehad aangezien de speelsessie na een krap uurtje alweer vrij vervelend begon te worden.

We’re gonna lose this war…

De multiplayer mode lijkt in ieder geval inhoudelijk nog wel het beste te zijn al raad ik liever vergelijkbare games als Battefield Vietnam aan wat toch relatief ouder is. Grafisch kan Vietcong er net mee door maar is het te nihil uitgewerkt om mensen er met grote ogen naar te laten doen kijken. De mannen van Pterodon hebben, zoals ik kon zien, in ieder geval wel hard hun best gedaan de replay waarde zo hoog mogelijk te kunnen opkrikken. Dit is ze dan ook aardig gelukt met de multiplayer mode en de singleplayer mode die vrij uitgebreid is. Het ontbreken van de echte sfeer, de matige kwaliteit van het geluid en de wat houterige gameplay zorgt echter voor een resultaat die het in de strijd met de huidige generatie games helaas kansloos moet afleggen. Een vervolg? Als men op deze toer door verder gaat dan hoeft het voor mij in ieder geval zeker niet. Er moet meer pit in zitten, de lat moet hoger gelegd worden en de jungle mag wel wat meer naar voren komen.


  • Jeroen Janssen / Shooter / 15-11-2005 / 2K Games / Pterodon
    Graphics: 6.0 Audio: 5.0 Gameplay: 4.5 Controls: 5.0 Replay: 6.5
    5.4

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx