Veel ervaringen rondom LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

thumbnail

Nog net voor de multiplatform-release op woensdag 13 september presenteren LucasArts en TT Games het zevende en laatste deel van de serie verhalen over LEGO Star Wars II: The Original Trilogy.

Episode VI: je favoriete momenten op z’n LEGO’s!

De humoristische kijk op het sterrenstelsel hier ver, ver vandaan is niet meer zo ver, ver van ons vandaan. Op woensdag 13 september laten LucasArts en TT Games LEGO Star Wars II: The Original Trilogy los op de wereld op acht verschillende platforms. Nu de game helemaal klaar is, kunnen we ons geen beter moment dan nu voorstellen om het te hebben over het laatste gedeelte van de game, dat is gebaseerd op de gebeurtenissen in Star Wars: Episode VI Return of the Jedi?

“Zodra ik mijn twee-disc DVD’s van alledrie de films binnen heb, op dezelfde dag dat de game uitkomt, skip ik meteen naar de speeder bike-achtervolging”, vertelt David Perkinson, producent bij LucasArts. “Destijds waren die special effects verbluffend, en tot op de dag van vandaag is het nog steeds een van de snelste en spectaculairste actie-scènes in de filmgeschiedenis. En de mensen bij Traveller’s Tales hebben ons absoluut niet teleurgesteld met hun versie van die scène in de game.”

Speeder Showdown is het derde van de zes Episode VI-levels, en het enige level in LEGO Star Wars II waarin een stuk met alleen voertuigen (in dit geval razende speeder bikes) wordt gecombineerd met actie te voet zoals in het eerste deel, met één groot verschil. “In LEGO Star Wars kon je niet je eigen AT-ST bouwen en er daarna inspringen om stormtroopers overhoop te knallen”, zegt Jeffrey Gullett, assistent-producent bij LucasArts. “Dat is een van de geweldige nieuwe features die Traveller’s Tales in deze game heeft gestopt, waardoor hij echt heel veel leuker is geworden. Dat, en de Gamorrean guards die beginnen te rocken als je een LEGO jukebox bouwt in Jabba’s paleis.”

“Weet je”, voegt Perkinson toe. “Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik die varkenskoppen naar het slachthuis leid terwijl ze de rockgoden eren. Ik laat ze me altijd aanvallen (en vergis je niet, het zijn zo ongeveer de taaiste vijanden buiten de eindbazen) en gebruik dan Luke’s Force-verstikking; dat vind ik toch een stuk beschaafder.”

“Ik vind dat hele level in Jabba’s paleis sowieso helemaal te gek”, zegt Gullett. “Je hebt zo’n grote verscheidenheid in je groep: Luke met zijn lichtzwaard en nieuwe Jedi-krachten, Chewie met z’n bowcaster, de droïden en Leia in haar vermomming, die net als de andere premiejagers thermal detonators kan gooien als ze haar Boushh-masker opheeft. En aan het einde van het level komt Han er ook nog bij en neemt de hele club het op tegen de Rancor. Nou ja, de hele club behalve Leia… die dan haar gouden bikini draagt als slaaf van Jabba.”

Later in de game kleedt Leia zich wat warmer en zorgt ze samen met Han, Chewbacca, de droïden en Wicket de Ewok voor het grondoffensief tijdens de Slag om Endor. “Het is een van de langste levels in de game”, vertelt Gullett. “Je reist helemaal van het Ewok-dorp naar de schildbunker, waarbij je onderweg meer dan genoeg scout-troopers omver kunt knallen, AT-ST’s kunt besturen en katapulten kunt afvuren.”

In de troonzaal van de Keizer zijn je wapens wel wat geavanceerder dan een katapult en ben je getuige van een intrigerende wending in het verhaal dat 23 jaar geleden op het witte doek verscheen. “Dat was een van die momenten waarbij we even een stap terug moesten doen en een besluit moesten nemen”, legt Perkinson uit. “Maak je van een van een game voor twee spelers opeens een game voor één speler om het verhaal precies te kunnen blijven volgen? Of wijk je een beetje van het verhaal af omwille van een betere spelervaring? Aangezien een geweldige spelervaring de belangrijkste pijler van LEGO Star Wars II is, hebben we gekozen voor het laatste. Dit betekent dat Vader een beetje eerder dan in de film terugkeert naar de goede kant en zijn zoon helpt om Palpatine in een spectaculair lichtzwaardgevecht te verslaan. We weten dat sommige die hard fans zich druk maken over zo’n verandering, maar we denken dat ze inzien dat we de juiste keuze hebben gemaakt als ze het level zelf spelen.”

Voor het laatste level van de game, Into the Death Star, hoefden niet van die moeilijke beslissingen genomen te worden in de ontwikkelingsfase. Het bood ontwikkelaars als Traveller’s Tales’ Will Thompson de mogelijkheid om hun favoriete scène uit Return of the Jedi te vertalen naar een game. “Ik herinner me nog dat ik in de bioscoop voor het eerst het ruimtegevecht boven Endor zag: al die TIE fighter-formaties die gillend richting camera vlogen… ik sloeg achterover van verbazing”, vertelt de storyboard-artiest en modellenmaker enthousiast. “Het was een heerlijke uitdaging om te helpen bij het omzetten van deze scène naar een speelbaar geheel, maar vast niet zo groot als destijds de uitdaging was om de scène te filmen met een samengesteld-beeldmethode! Je krijgt echt een nieuwe waardering voor de tijd en energie die toen is gestoken in het creëren van die epische ruimtegevechten.”

En nu de game klaar is, heeft Perkinson een nieuwe waardering ontdekt bij zichzelf: “Ik heb een hernieuwde waardering gekregen voor Ewoks.”

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx