Shawn Layden, de man die altijd Crash Bandicoot shirts draagt en executive van Sony Interactive Entertainment is geweest, zegt dat het maken van triple A-games niet houdbaar is. Via de GamesBeat laat de man weten dat men daarnaast terug zal moeten naar games die 12 tot 15 uren aan gameplay bieden.
Het probleem is dat dit model niet houdbaar is. Triple-A games van deze generatie kosten 80 tot 150 miljoen Dollar of meer om te maken en dat is nog voordat de marketing erbij komt kijken. Het zijn enorme kosten bij voorbaat. Ik denk niet dat in deze generatie dat je deze getallen maal 2 kunt berekenen en kunt groeien. De gehele industrie zal moeten gaan bedenken, wat bouwen we nu eigenlijk? Wat is het publiek? Wat is de beste manier om ons verhaal rond te brengen? Wat willen we vertellen? In plaats van 5 jaren aan een 80 uren durende game te werken, kun je ook denken, hoe ziet een game van 15 uren eruit die 3 jaren ontwikkelingstijd kost? 4K, HDR art en het maken van werelden is nu eenmaal niet goedkoop. Ik zou wel open staan voor games van 12 tot 15 uren. Ik zou meer games uitspelen. De huidige aanpak is in ieder geval niet houdbaar voor de toekomst.