Trackmania DS

thumbnail

Niet al te lang geleden besloot de Franse game developer Nadeo, vooral bekend van de game Virtual Skipper (huh?), met een nieuwe game te beginnen. Na lang overleg besloten ze een arcade racegame te maken zonder schademodel, met snelheden tot 1000 km/h en racebanen die waren opgebouwd uit simpele, LEGO-achtige blokken. Na uiteindelijk een uitgever te hebben gevonden die hun concept op de markt wilde brengen kwam de wereld in aanraking met het fenomeen Trackmania, en het is sindsdien alleen maar gegroeid.

Zoals je hierboven al hebt gelezen is Trackmania een racespel dat niet echt realistisch is. De snelheden waarmee je racet kun je vergelijken met F-zero. Je jaagt je auto met 500km/h door haarspeld bochten heen, vliegt door loopings en lanceert jezelf over gigantische gaten. Het begon allemaal in 2001 met Trackmania Original (toen gewoon Trackmania genaamd), dat de speler in staat stelde door 3 verschillende omgevingen heen te rijden, namelijk Desert, Rally en Snow. Iedere omgeving bracht een aparte driving feel met zich mee en dus ook een totaal andere speelstijl. Dit alles lijkt niet zo apart, maar wat Trackmania zo speciaal maakte was de level editor. Hierin kon je met een beperkt aantal blokken je eigen banen bouwen op een hele simpele manier. Het is eigenlijk gewoon virtuele LEGO, maar leuk dat het was!

Die editor bracht dan ook geheel nieuwe speelmanieren met zich mee, zoals de puzzel mode. Hierin kreeg je een beperkt aantal blokken en moest je zo je eigen baan bouwen en dan erop racen om een vooraf ingestelde tijd te verslaan. Door al de custom content rondom de game groeide er al snel een flinke community, en een vervolg kon dus niet uitblijven.

Die vervolgen kwamen er, na Trackmania Original kwam Trackmania Sunrise. Deze liet je in 3 nieuwe omgevingen rondraggen, maar de grootste hit moest nog komen, namelijk Trackmania Nations. Trackmania Nations (TMN) was een gratis game die het moest hebben van de reclame die ingame was verwerkt. Het werd een gigantische hit en het idee hiervan werd door meerdere game developers opgepakt (bijvoorbeeld Battlefield Heroes en de nieuwe Quake). De game bood slechts een omgeving, stadium, en had een nog beperkter aantal blokken om mee te bouwen dan zijn voorgangers, maar die simpelheid maakte het geweldig. Na TMN kwam er Trackmania United, die alle omgevingen samen bundelde en in april dit jaar kwam het laatste deel uit de serie uit: Trackmania Forever. Deze bestond uit een gratis variant, Trackmania Nations Forever, en een update voor united: Trackmania United Forever. Het einde van de serie is echter nog lang niet in zicht, en eind 2008/begin 2009 moet Trackmania DS zijn debuut maken.

Beste online DS game tot nu toe?

Trackmania DS gaat alles van Trackmania United Forever bevatten. Zo zullen alle omgevingen aanwezig zijn en is de editor ook van de partij. Ook is er een flinke Singeplayer campagne die je meer dan 400 races laat spelen. Het meeste interessant worden echter de multiplayer mogelijkheden. Zo kun je met 8 personen tegen elkaar racen, tegen mensen naast je op de bank of online. Ook zal er een mogelijkheid zijn maps uit te wisselen met elkaar via een grote map databank. Hoe dat gedaan gaat worden is nog niet bekend, maar denk hierbij aan een optie zoals bij Advance Wars. Of de ManiaLinks, een ingame internetsysteem uit Trackmania United, ook van de partij zullen zijn is nog niet bekend, maar kijkende naar de mogelijkheden van de DS lijkt die kans klein.

De editor zelf zal in al zijn glorie bruikbaar zijn, en het zelf banen bouwen met blokken die je overal naartoe kan slepen is natuurlijk perfect voor het touchscreen. Zo kun je in verschillende hoogtes werken, de camera rondslepen en wanneer je tevreden bent met je creatie hem meteen spelen. De limiet van het aantal banen dat je op kunt slaan is niet bekend, maar zal waarschijnlijk ook ongeveer net zo werken als met Advance Wars.

FPS problemen?

Het racen zelf lijkt precies hetzelfde te gaan als bij zijn grote broer op de PC. Hoe het precieze sturen in de Coast en Stadium omgevingen zich zal vertalen naar het kleine schermpje van de DS en of de FPS hoog genoeg is voor de snelle banen is allemaal nog niet bekend. Van de manier van spelen via WiFi connection is ook nog niets bekend, maar de kans dat je met friendcodes aan de slag moet is aanwezig. Hoe verder allemaal gaat online is nog niet bekend, maar het is te hopen dat Focus hier wat op verzint.

Trackmania DS lijkt een game te worden met een gigantische replay waarde. Alles van zijn grote broer op de PC lijkt erin te zitten en dat is al een prestatie op zich. Als nu de online opties nog helemaal goed worden uitgewerkt is dit een titel om in de gaten te houden!


  • Joost Verplak / Racing / 17-09-2008 / Focus Home Interactive / Firebrand Games

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx