Het is weer bijna zover…
Nu de GIRO is begonnen en het pijpenstelen regent in Italië kijken veel mensen alweer uit naar ‘de ronde van het jaar’. De Tour de France is toch wel het meest bekende evenement in de wielersport. Afgelopen jaar wist Vingegaard van Jumbo het klaar te krijgen om Pogacar te verslaan. Dit jaar zal het waarschijnlijk nog lastiger worden om dit fenomeen te verslaan, maar wie weet… Wij mochten van NACON en Cyanice Studio een uurtje aan de gang met de game en waren aanwezig bij een online presentatie over de game. In deze korte preview praten we je even bij.
Hoewel de presentatie wat later begon dan verwacht, mochten we afgelopen woensdag rond ‘n uur of 6 eindelijk kijken naar de eerste details van Tour de France. De presentatie zelf bestond vooral uit sheets, waarmee we dus vooral dood gegooid werden met statistieken. De belangrijkste features kwamen hierbij aan bod. Zo komt de ‘Race of the Moment’ modus weer volledig terug. Deze zagen we vorig jaar voor het eerst. De modus krijgt een nieuwe uitdaging genaamd ‘Downhill of the Moment’. Deze bevat momenten die zich plaatsvinden in downhill-secties. Spelers kunnen hierin hun resultaten vergelijken met andere spelers over de hele wereld. De game bevat daarnaast een vernieuwd ratings-systeem. Hierbij worden Agility- en Medium Mountain-ratings toegevoegd (behendigheid en gemiddelde bergbeklimmingen). Deze eigenschappen van renners kunnen zorgen voor een terugval in het peloton, maar ook in een demarrage op bergen die in jouw straatje vallen wanneer je nog wat energie over hebt. Verder is vooral ook de AI flink aangepakt. Wielrenners reageren realistischer, vooral in grote groepen. Ook bij het afdalen verbetert het gedrag van renners flink en botsingen met anderen zijn een stuk realistischer.
Echt voor de die-hards
Het spel bevat in totaal 260 races, 700 stages, en natuurlijk de 21 ritten uit de Tour de France. In totaal kun je maarliefst deelnemen aan 70 verschillende teams en zijn er 5 game modi; Career, Pro Cyclist, Single Race, Multiplayer en Track. Zeer grootse veranderingen ten opzichte van zijn voorganger zijn er niet. Het zijn vooral uitbreidingen op bestaande concepten en veel verbeteringen om de game-ervaring nog beter en realistischer te maken.
De game is nooit een uitblinker in kwaliteit geweest. Het is echt een titel voor de diehard fans. De gameplay is vaak log, traag en je moet geduld hebben, al kun je natuurlijk de tijd vooruit spoelen, aangezien je niet 5 uur lang gaat liggen trappen. Het draait vooral om energie verdelen, genoeg binnen krijgen om weer energie op te bouwen en geduld hebben met je demarrages. Als een idioot maar wat gaan springen heeft 0 zin en de doorgewinterde fans van de Tour zullen weten dat de sport ook zeer veel draait om tactiek. Bijblijven en je energie sparen tot de laatste berg en vervolgens zoveel mogelijk seconden pakken. Maar ook teamwork is belangrijk. Verder zijn er ook nog 2 nieuwe rugnummers toegevoegd aan de game voor de strijdlustigste rijder en de beste ploeg. Na een uurtje spelen valt er nog weinig te zeggen over de algehele ervaring van de game. Het voelt allemaal wat soepeler aan, de AI lijkt wat realistischer aan te voelen en de interfaces zitten iets logischer in elkaar. Daarnaast draait alles om statistieken. Acceleratie, je klimcapaciteiten, snelheid van herstellen, stamina, alles draait om de beste balans en training van je speler. De ‘gemiddelde berg’ en ‘behendigheid’ zijn hierbij de nieuwste toevoegingen qua eigenschappen. Echter is het nog even afwachten tot begin juni om er echt iets over te kunnen zeggen. Wij wachten geduldig af, en zijn benieuwd naar het eindresultaat.