Het nieuwste deel in de succesvolle Total War franchise van Sega zal terugkeren naar waar het allemaal begonnen is. In tegenstelling tot de laatste games, die zich (grotendeels) in Europa afspeelden, zal Shogun 2 terugkeren naar het zestiende-eeuwse Japan.
Total War: Shogun 2 speelt zich af in de nasleep van de Ōnin-oorlog, een Japanse burgeroorlog in de vijftiende eeuw. De speler kiest uit één van de negen bespeelbare leiders die in die tijd in Japan aan de macht waren. Elk van deze rijken heeft, zoals we gewend zijn van strategie spellen, verschillende sterke en zwakke punten. Deze voor-en nadelen zijn niet alleen op militair gebied maar hebben ook betrekking op de economische en politieke systemen. Dit is allemaal niets nieuws als je kijkt naar de vorige Total War spellen, maar de rol die de speler vervult is wel anders. In tegenstelling tot de vorige delen in de serie is de speler nu geen “goddelijke” macht die zijn natie bestuurt, maar hij speelt echt als de leider van zijn land als persoon, en zal zelf politieke relaties moeten onderhouden.
Potje kaarten?
De campaign mode zal zich dus afspelen op de kaart van Japan, met het bekende turn-based mechaniek. De kaart zelf is dan wel van één land, in tegenstelling tot een continent, maar het gebied is bijna net zo groot als in Napoleon: Total War. De gebieden die nog niet ontdekt zijn, zijn natuurlijk verhuld in de welbekende Fog of War, maar de grafische presentatie hiervan is verbazend origineel. Delen gehuld in de Fog of War worden weergegeven als een met houtskool getekende landkaart. Dit staat in contrast met de wél verkende gedeeltes, die zijn vol met leven; van appelbloesem dat zwaait in de wind, tot watervallen die rustig van de bergen afkabbelen.
Als de speler een ander leger aanvalt gaat het spel over in de real-time modus. Anders dan bij voorgaande Total War titels zitten hier de al genoemde helden in. Deze helden zijn echte meesters van het slagveld, en er is dus een hoop voor nodig om ze te overwinnen. Als er slim gebruik van gemaakt wordt kunnen zij een doorslaggevende factor zijn, bijvoorbeeld als er een brug verdedigd moet worden. De graphics in deze real-time battles zijn niets minder dan spectaculair. Met regen dat van daken afstroomt en constant van richting verandert door de wind, tot de zonsondergangen die geweldig gebruik van shaders maken.
Belegeringen zijn een van de meest aangepakte onderdelen in Shogun 2. In plaats van een leger dat wacht op tot er een gat in de muur verschijnt, zijn de muren beklimbaar voor troepen. Dit maakt een goede tactiek zowel voor de verdediger als de aanvaller nog belangrijker. Als een verdediger bijvoorbeeld al zijn troepen in een gedeelte van het kasteel zet zal de aanvaller (als hij een beetje tactisch vernuft heeft) zijn leger in meerdere groepen opdelen om vanuit meerdere richtingen aan te vallen. Zelfs in single-player is dit van toepassing omdat de AI totaal vernieuwd is, gebaseerd op het boek van Sun Tzu: “De kunst van het oorlogvoeren”. De computer zal zich aanpassen aan hoe de speler speelt, denk hierbij aan een aanvallende of verdedigende houding aannemen. Gelukkig is het niet zo dat de AI alles weet wat er op het slagveld aan de hand is, als zijn frontlinie druk in gevecht is zal je dus een groep cavalerie achterlangs kunnen sturen om hem in de rug aan te vallen, zolang het maar niet te erg opvalt.Het nieuwste onderdeel van de Total War gevechten, de zeeslagen, zullen ook weer terugkomen. Verschil hierbij is dat de boten veel wendbaarder zijn, omdat ze niet van de wind afhankelijk zijn zoals de Europese schepen. (Japanse boten hadden geen zeilen, ze bleven altijd in ondiepe wateren en werden ook wel beschreven als drijvende kastelen).
Klinkt goed!
Creative Assembly heeft kosten nog moeite gespaard om het spel authentiek aan te laten voelen. Van het inhuren van de British Akendo Association voor motion capture, tot het geluid dat opgenomen is met de echte wapens op de echte materialen die in het spel gebruikt worden. Zelfs de voetstappen zijn opgenomen met schoenen uit het zestiende-eeuwse Japan. Natuurlijk kan de muziek niet vergeten worden, daarvoor is het TaikOz, een groep Australische Taiko spelers die vaak gezien worden als de beste in wat ze doen, gevraagd om de soundtrack te spelen. Ook de engine is uitgebreid, en kan nu tot 56.000 troepen tegelijk in een veldslag aan, het is dan ook wel te verwachten dat er een behoorlijk sterke pc voor nodig is om dit spel op high te spelen.
Shogun 2 komt 15 april 2011 voor pc uit, en die dag zou op de kalender van alle strategy liefhebbers moeten staan. Ik denk dat Total War: Shogun 2 de beste titel in de franchise wordt, en zeker de toon zal zetten voor het genre in 2011.