Crystal Dynamics is trots om het 15-jarig bestaan van de TOMB RAIDER-reeks te vieren met een speciaal initiatief voor de fans.
De wereld maakt in oktober 1996 voor het eerst kennis met TOMB RAIDER, bedacht en gemaakt door Toby Gard en de crew van Core Design. Ze konden niet vermoeden hoe populair hun avonturier zou worden: Lara Croft werd binnen een jaar een wereldberoemde naam en verwierf een plek als pop culture-icoon dat de gamewereld ver oversteeg.
Om het 15-jarig bestaan te vieren zal Crystal Dynamics, onderdeel van Square Enix, optreden als curator van een unieke digitale tentoonstelling die zal bestaan uit acht originele kunstwerken die gedurende de maand oktober zullen worden onthuld.
De werken worden gemaakt om de nieuwe visie op Lara Croft te tonen zoals deze te zien zal zijn in de nieuwe TOMB RAIDER game, zonder tekort te doen aan de unieke stijlen van de verschillende kunstenaars.
De tentoonstelling begint op 4 oktober met een werk van artiest Andy Park die heeft gewerkt aan de originele TOMB RAIDER stripboeken. De maand eindigt met een werk van Toby Gard, bedenker van de TOMB RAIDER serie.
Alle kunstwerken kunnen in de maand oktober worden bekeken op www.tombraider.com/15.
“De perfecte manier om de geschiedenis van TOMB RAIDER te vieren is door een blik te werpen op haar veelbelovende toekomst,” zegt Karl Stewart, Global Brand Director bij Crystal Dynamics. “We kunnen niet wachten om te laten zien welke unieke interpretaties van Lara Croft de artiesten hebben gemaakt.”
Gedurende de maand zal ook een aantal evenementen worden georganiseerd om het jubileum te vieren, waaronder een signeersessie van de kunstenaars tijdens New York Comic Con op 14 oktober.
Ter afsluiting van deze viering zal een gelimiteerd aantal T-shirts en posters worden verkocht via The Nerd Machine www.thenerdmachine.com. Een deel van de opbrengst komt ten goede aan Child’s Play.
Van de games uit de TOMB RAIDER serie zijn tot nu toe meer dan 35 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. De reeks diende als inspiratie voor een van de meest succesvolle gameverfilmingen aller tijden, met een opbrengst van meer dan $300 miljoen wereldwijd.
TOMB RAIDER wordt op dit moment ontwikkeld voor meerdere platformen voor een release in de herfst van 2012.