The Surge

thumbnail

RPG in een nieuw jasje

De afgelopen jaren hebben de survival RPG’s een flinke opmars gemaakt. Games als Dark Souls, Nioh en Bloodborne maakte aardig furore en waren erg in trek bij de liefhebbers van echt pittige games. Avonturen waarbij je eerst 100 keer dood moet gaan voordat je het uitspeelt. Je moet ervan houden, en vooral van de extreme uitdaging houden. Ben je van het opgeven? Dan kun je zo’n game na ’n uur alweer in de kast zetten. The Surge is ook zo’n RPG, maar in een iets ander jasje. Kan ook deze game meegaan in het succes van haar voorgangers?

The Surge kun je slecht vergelijken met een andere game binnen hetzelfde RPG-genre. Het spel heeft namelijk haar eigen smoel door de robotwereld waarin de game zich bevindt. Je begint als speler in een rolstoel maar je wordt al snel voorzien met allerlei tech waardoor je weer kunt lopen. Echter wordt je voorzien van allerlei stalen pinnen waaraan al je techniek zich verbindt. Dit zorgt ervoor dat je het op kunt nemen tegen ander staal. In het spel begin je al snel met de bewegingsmechaniek, welke vrij simpel is. Je kunt met de trigger slaan, met de L1-knop verdedigen, en met X bijvoorbeeld snel weg bewegen van een gevecht. De RPG-elementen zijn echter waar het om gaat, en deze zijn in het begin even wennen. Als je deze niet door hebt, dan is het spel ondoenlijk, dat kan ik je alvast zeggen. Qua RPG-elementen is het spel niet dermate uitgebreid; Alles heeft te maken met levels. Je kunt zowel je torse, armen, benen als hoofd bedekken met allerlei technologie en deze kun je ook craften en upgraden. Dit is erg belangrijk aangezien je defensie minstens net zo belangrijk is als je aanvallende kwaliteiten. Ook je wapen bevat een niveau, net als je algemene karakter. Door karakters te verslaan krijg je resources om je core power te verbeteren. De core power bepaalt je algemene level en maakt deel uit van de mogelijkheid om switches en dergelijke te overchargen. Kun je dat niet? Dan moet je omwegen nemen en dus de lange route zien te vinden door de levels heen. Laten we het daar eens over hebben…

Sluiproutes

De levels in de game zijn erg inventief in elkaar gezet. Je moet namelijk weg A altijd in den beginnen nemen, maar het probleem is dat wanneer je de game saved bij het startpunt, dat alle vijanden weer respawnen. Hier heeft men wat op bedacht. Zo kun je namelijk deuren en switches ontgrendelen waardoor je niet weer alle vijanden voorbij hoeft te rennen of hoeft te verslaan. Daardoor worden shortcuts gecreëerd. Kom je dus bij de eindbaas, en ga je dood? Dan hoef je veelal niet verdomd lange stukken te rennen vanaf je basis waar je respawnt bij overlijden. Qua RPG-elementen bevat de game ook implantaten. Dit zijn verbeteringen die je kunt benutten, waaronder de mogelijkheid om een healthbar te zien van de vijand, of om snel health packs te gebruiken. Daarnaast kan ook je energie level drain verbeteren met je implantaten. Elke 5 levels die je stijgt kun je weer een extra implantaat aanbrengen aan je lichaam. Met tech scrap die je verzamelt kun je upgrades en nieuwe schematics die je vindt craften. Dit werkt goed en werkt ook met veel genoegdoening. Je krijgt echt het gevoel dat je beter wordt en aan het verbeteren bent. De scrap ontvang je door met de rechter analoge knop te assignen welk lichaamsdeel je van een robot wilt aftrekken. Als je bijvoorbeeld voor het hoofd kiest wordt na het drukken van de executieknop het hoofd er op brute wijze afgetrokken. Vervolgens kun je hierbij verbeteringen of volledig nieuwe componenten laten bouwen bij je thuisbasis. Natuurlijk heeft elk wapen z’n voor- en nadelen. De een heeft meer impact, maar heeft een lage aanvalsnelheid, de ander heeft weer een andere invloed op de energie die je gebruikt. Zo heeft alles wel invloed op je health, stamina en energie, waardoor je een goede balans moet zien te vinden tussen verschillende armor en wapens.

Lastig

The Surge is een lastige RPG waarbij vijanden vaak nog moeilijker zijn te verslaan dan de eindbazen. De eindbazen hebben vaak een redelijk zelfde stramien waardoor je de aanpak al snel door zult hebben. Echter is de gameplay waarbij je bepaalde stukken moet afleggen tot je een doorgang of shortcut hebt geforceerd redelijk pittig te doorkruisen. Het betreft hier dan ook absoluut geen casual hack ’n slasher. Soms word je zelfs bijna gedwongen om vijanden af te slachten om vervolgens weer terug te gaan en even te levelen voordat je echt jezelf er door heen gaat slaan. Daarmee is The Surge zowel zeer uitdagend, als mede misschien soms wel wat te lastig.

Deck 13 Interactive en Focus hebben hard gewerkt om hun kwaliteit games flink te verbeteren. Dat valt te zien in The Surge. Het spel oogt grafisch goed, en dat valt vooral te zeggen voor de vette intro van de game. Je ziet direct waar het om draait en wat er met jou als karakter gebeurt, al blijft het daar wat betreft het verhaal ook wel redelijk bij. Grafisch oogt het spel redelijk kleurrijk op momenten (buiten). Binnen in een fabriek oogt alles echter een stuk grauwer. Verder zijn vooral de interfaces zeer goed in elkaar gedraaid. Hoewel de gameplay in het begin misschien niet helemaal helder zal zijn voor iedereen, valt dit in ieder geval niet te wijten aan de menu interface. Deze werkt prima, is overzichtelijk en is verdeeld in de juiste secties. Qua omgevingen biedt het spel diverse uitwegen, al is alles toch redelijk lineair. Je komt uiteindelijk bij hetzelfde doel; het verslaan van een eindbaas. Ook qua audio is het spel prima, maar nooit echt indrukwekkend. Het metaal op metaal klinkt soms wat flets en de inslag van de wapens had dan ook wat beter kunnen zijn.

In deze wat drogere tijd wat betreft game releases is The Surge een regenbui die verfrissend werkt. De gameplay zit prima in elkaar, het spel speelt lekker weg, maar is wel op momenten zeer lastig en kan zelfs frustrerend worden door de pittige moeilijkheidsgraad. Deze valt daarnaast ook niet in te stellen, waardoor je echt van goede huizen moet komen om ver te geraken. Het gevoel van progressie en de look daarbij van je karakter die steeds verandert geeft je het idee dat je ook daadwerkelijk steeds krachtiger wordt. Daarnaast ziet het spel er ook nog eens goed uit en is het overzichtelijk. Toch is het constant inhakken op andere metalen tegenstanders op een gegeven moment wel iets wat je wel redelijk gezien zult hebben, aangezien de gameplay vrij constant blijft. Ook omdat alles gescript is, zal dit nooit veranderen. Wel krijg je enkele nieuwe gameplay features, waaronder een Drone waarmee de gameplay wat meer gevarieerd kan worden. The Surge heeft daarmee dus nog wat leerpuntjes voor een volgende game, maar kent in ieder geval een goede start van hopelijk een nieuwe franchise.


  • Jeroen Janssen / Actie RPG / 16-05-2017 / Focus Home Interactive / Deck13 Interactive
    Graphics: 8.0 Audio: 7.0 Gameplay: 8.3 Controls: 8.3 Replay: 6.5
    8.2
    + Goede RPG-elementen en gameplay
    + Innovatief level-design
    + Erg pittig...
    - ... wat ook een nadeel kan zijn
    - Gameplay wordt op gegeven moment eenzijdig
    - Eindbazen konden beter

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx