The Sims label kondigt Steve Jablonsky aan als meesterbrein Sims 3

thumbnail

Electronic Arts Inc. kondigde vandaag aan dat de componist Steve Jablonsky, die al heel wat onderscheidingen gewonnen heeft, de hoofdmuziek zal verzorgen voor de nieuwe next generation PC-game van het The Sims Label, waar al een hele tijd naar uit wordt gekeken: The Sims 3. Zijn werk aan de soundtrack van The Transformers werd recentelijk beloond met een BMI Film Music Award. Jablonsky wordt keer op keer geprezen voor zijn contributies aan films, televisieprogramma’s en computergames. Nu zal hij zijn talent gebruiken om De Sims 3 een rijk orkestraal geluid mee te geven, dat naadloos aansluit bij de open buurt van het spel.

“We zijn heel enthousiast over waar we naartoe gaan met de nieuwe muziek in De Sims 3. We wilden echt het belang van de open buurt met ieder onderdeel van deze game benadrukken, want het is de belangrijkste innovatie ten opzichte van de vorige game. Steve voelt dat haarfijn aan en heeft dit effect met zijn prachtige muziek weten te creëren,” zegt Ben Bell, uitvoerend producent van De Sims 3.

Behalve de hoofdmuziek verzorgt Jablonsky ook de muziek voor andere belangrijke delen van de game. In het menu ‘Sim creëren’ zal de muziek bijvoorbeeld de creatieve aard weerspiegelen van de keuzes die de speler maakt met betrekking tot gelaatstrekken, kapsels en kleding. In de bouw- en koopmodus, waar je je droomhuis kunt bouwen en de buurt vorm kunt geven, zal ook unieke muziek te horen zijn. In De Sims 3 kun je voor de eerste keer veel verschillende locaties in de stad bezoeken. Zo kun je naar het strand, de sportschool of een café gaan en zelfs een bezoekje brengen aan je buren. De muziek sluit aan bij waar je je op dat moment bevindt. Als je bijvoorbeeld langs het strand loopt, dan zal het geluid zich aanpassen. Je zult meeuwen en de branding horen, terwijl de muziek dat lekkere zeegevoel weerspiegelt. In de sportschool zul je ook weer muziek horen die daar bijzonder van toepassing is, zoals snelle techno.

De Sims 3 biedt de speler ongeëvenaarde mogelijkheden om de game op iedere mogelijke manier zelf aan te passen. Je bent als speler zelf vrij om de omgevingsgeluiden van het spel te bepalen. Met de stereo kun je veel verschillende muziekgenres beluisteren, of je kunt je eigen muziek laden en die afspelen! Verder heb je nu de vrijheid om het stemgeluid van je Sim volledig aan te passen. Je kunt uit een groot aantal stemmen kiezen en verder kun je de toonhoogte aanpassen, om zo Sims met een uniek stemgeluid te creëren.

“Het is ontzettend leuk om aan zo’n enorm project als De Sims 3 te werken, waar de muziek alles bepalend is voor de spelbeleving van de gebruiker,” zegt Jablonsky. “Het is een hele eer om aan een van de meest veelbelovende computergames ooit en de best verkopende gamereeks op de PC te werken. Ik vond het geweldig om kennis te maken met de getalenteerde mensen die aan De Sims 3 werken.”

Jablonsky maakte voor het eerst kennis met muziek maken toen hij twaalf jaar werd. Hij kreeg van zijn opa als verjaardagscadeau een klarinet. Hij ontwikkelde al snel een passie voor muziek. Tijdens zijn tienerjaren speelde hij bij meerdere orkesten. Hij studeerde aan de University of California, Berkeley af in Muziekwetenschappen. Hij was al op jonge leeftijd geïntrigeerd door filmmuziek. Vooral filmcomponisten Ennio Morricone en Hans Zimmer waren van grote invloed op hem. Hij verzorgde, componeerde of regisseerde de muziek voor verschillende films, televisieprogramma’s en computergames, zoals Transformers (2007), The Island (2005), Desperate Housewives (2004-2007) en Command and Conquer 3: Kane’s Wrath (2008 ).

“We zijn heel blij met alle innovaties in De Sims 3 en we vinden het helemaal geweldig om een componist als Steve erbij te hebben, die de muziek van het meest veelbelovende spel van het jaar vorm zal gaan geven,” zegt Steve Schnur, wereldwijde leider op het gebied van muziek en geluid bij EA. “We stellen even hoge eisen aan de muziek van onze games als grote filmstudio’s en Steve Jablonsky heeft een opmerkelijk talent voor het verzorgen van de muziek voor blockbuster entertainment, maar begrijpt ook als geen ander wat de interactieve mogelijkheden zijn binnen computergames. We zijn dolblij dat hij zijn unieke talenten en ervaringen mee zal nemen naar de dramatische, energieke en speelse wereld van De Sims.”

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx