Tekken Tag Tournament 2

thumbnail

Voor de vechtenthousiast komt er de laatste tijd erg veel uit en dat is eigenlijk jammer, want een fighting game kost enorm veel tijd om te meesteren. Veel mensen zullen dan ook één serie kiezen of zelfs 1 specifieke game waar ze al hun tijd in steken. Het is daarom van belang dat de game veel te bieden heeft, de balans perfect is en er genoeg diepgang te vinden is. Tekken Tag Tournament 2 is het tweede deel waarin we met Tekken personages in duo´s tegen elkaar kunnen strijden. TTT2 is een enorme game geworden en mogelijk zelfs de beste en meest complete Tekken game in de serie.

Fight Lab is het begin

TTT2 is de meest uitgebreide Tekken game als het aankomt op vechters, met meer dan 50 vechters hebben we een enorme vrijheid. Er zijn enkele personages die bepaalde aanvalsets delen, maar dit is zeker tot een minimum gebleven en meestal zijn er toch een aantal kleine verschillen die de vechters net weer anders maken. Elk denkbare personage en favoriet is in deze game te vinden en ze zijn op het begin allemaal beschikbaar waardoor je meteen genoeg keuze hebt om het beste duo samen te stellen. De meeste mensen zullen meteen beginnen in de Fight Lab modus, een veredelde tutorial, waarin alle mechanics uitgelegd worden. Met het personage Combot doorloop je 5 verschillende hoofdstukken. Hier worden belangrijke onderdelen als hoge, middel en lage aanvallen behandeld, maar ook verdedigen tegen diverse aanvallen, de tag mogelijkheden en de air aanvallen. Gedurende deze modus speel je ontwikkelpunten vrij waarmee jij aanvallen kunt vrijspelen voor de Combot om zo een op maat gemaakte fighter te krijgen. Je zult wel alle hoofdstukken meerdere malen moeten doorlopen om alles vrij te spelen. Het herspelen van de tutorial voor deze punten had ik liever anders gezien, maar het leert je de basisonderdelen wel op de beste manier.

De gameplay lijkt erg veel op Tekken 6 met vier knoppen, die elke een ledemaat voorstellen, maar er zijn toch enkele veranderingen die de ervaring heel anders maakt. Wanneer je met twee vechters aan de slag gaat kun je gedurende de gevechten onbeperkt wisselen tussen de twee vechters. Wanneer één van de twee al zijn levenspunten kwijt is, verlies je het gevecht. Het wisselen kan tactisch gebruikt worden om langere combo’s te maken, je te redden van bepaalde aanvallen en meer schade te doen. Dit systeem werkt erg goed, zonder dat het al te makkelijk is. Om het goed te gebruiken zul je er flink wat uurtjes in moeten steken. Maar het grootste onderdeel wat voor mensen een heikel punt kan zijn is het “juggelen” oftewel de air aanvallen. Elk personage heeft aanvallen waarmee jij de tegenstander lucht in kan slaan. Om zoveel mogelijk schade te doen, probeer je het personage zo lang mogelijk in de lucht te houden. Dit is totaal niet makkelijk om foutloos voor elkaar te krijgen, maar als dit eenmaal tegen je gebruikt wordt, voelt de game oneerlijk aan. Je kunt namelijk niks doen en eruit komen is zo goed als onmogelijk. Dit is enorm duidelijk bij de eindbaas Jun in de arcade modus. De arcade modus speel je altijd om voor elk personage een eindfilmpje vrij te spelen en deze zien er altijd erg vet uit en dit is de modus die ik daarom in de voorgaande delen veel heb speelt. Op de makkelijkste moeilijkheidsgraad is zelfs de eindbaas enorm moeilijk en moet je de vechter goed onder de knie hebben om de eindbaas te verslaan. Je vliegt door de eerste acht gevechten heen, maar Jun is soms zo oneerlijk dat je al snel het plezier verliest om de arcade modus te spelen. Ik zou dan ook aanraden om je eerst te richten op de andere modi met name de Ghost modus.

Van petjes tot geweren

De game heeft naast veel karakters ook heel veel modi en dat zien we graag. Op offline gebied hebben we een survival, time attack en ghost modus. De ghost modus is vooral interessant om te spelen omdat je hier tegen gelijke niveau vijanden speelt en dit langzamerhand opbouwt. Elk karakter heeft een titel (Kyu, Dan, Master etc) en die stijgt met elke wedstrijd die jij speelt met dat karakter. Dit maakt het spel zoveel malen leuker en weet de vieze smaak van de arcade modus weg te spoelen. En als je eenmaal wat tijd hebt doorgebracht met de vechter kun je altijd weer de arcade modus proberen. Bovendien speel je tijdens alle gevechten goud en soms ook extra’s zoals eindfilmpjes, items en avatars vrij. Het goud kan dan gebruikt worden om voor elk karakter voorwerpen te kopen. Deze voorwerpen zijn lekker gek en zorgen voor een geheel andere look. Gouden glimmende pakjes, power ranger helms en geweren die je zelfs tijdens gevechten kunt gebruiken behoren allemaal tot de mogelijkheden. Dit kopen gebeurt voor elk karakter apart, dus wil je alles vrijspelen dan zul je maanden zoet zijn.

De online modus is natuurlijk ook van enorm belang bij een dergelijke game en de ervaring is erg positief. Geen problemen met verbindingen en de het gehele systeem eromheen is enorm uitgebreid. Het is mogelijk om groepen te vormen met andere vechters, gevechten terug te bekijken en heel veel statistieken te raadplegen. Voor de beginner en expert is hier dus genoeg te vinden. Bovendien gaat het hier net zoals in het offline gebeuren lekker snel en zijn de laadtijden minimaal. Technisch zit hier de game goed in elkaar. Maar voor mij persoonlijk is dit een game die ik liever tegen vrienden speel, omdat het niveau online vaak erg hoog ligt. Je kunt met vrienden zelfs een duo vormen en dit zorgt zeker op de bank voor veel geschreeuw en plezier. En als je totaal niks ziet in het tag systeem is het ook mogelijk om een enkele vechter te kiezen. Deze zal dan iets sterker zijn en tot nu toe is de balans erg goed.

Het bloemenfestival zit erin!

De gehele presentatie van de game is dik in orde. Alle filmpjes zien er haarscherp uit en het menu beweegt mooi, snel en ziet er strak uit. Er is een enorme hoeveelheid avatars beschikbaar en de aankleding van Fight lab is gedaan met aquarel ogende tekeningen. Er zijn heel veel diverse omgevingen met als hoogtepunt natuurlijk het bloemen festival in Nederland. Wie wilt er nou niet met Tekken vechters door een tulpenweide met springende boeren en kazen een potje knallen? De audio is ook lekker flitsend en wie zijn eigen muziek eronder wilt zetten kan dit doen in de Tekken Tunes optie. Al met al is dit echt het totaalplaatje voor een Tekken game.

Tekken Tag Tournament 2 is een enorm sterke titel geworden. Het bevat heel veel content, er is heel veel vrij te spelen en de gameplay is nog steeds geweldig. De game heeft twee minpunten die spelers potentieel ook meteen kunnen laten afhaken. Dat is ten eerste de enorm moeilijke eindbaas Jun en de luchtaanvallen en het jongleren met vechters. Maar dit neemt niet weg als je eenmaal tijd steekt in deze game, dan heb je met de top van de fighting games te maken en met de één van de beste in de Tekken reeks!


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Fighting | Release: 12-09-2012 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: Namco Bandai
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.5
    9.0
    + Heel veel content en vechters
    + Leuke tutorial
    + Strakke presentatie
    - Hele moeilijke eindbaas
    - Je moet van de air aanvallen houden
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx