Tekken 8

thumbnail

The King of Iron Fist Tournament

Het kan zowat het lot zijn. King of Fighters komt uit, Street Fighter volgt en vervolgens komt Tekken om als 3D fighter het rijtje af te maken. De nieuwste iteratie van Tekken moet volgend jaar of ergens eind dit jaar nog uitkomen. Ik heb echter al even de gesloten network test kunnen proberen die de afgelopen twee weekenden heeft plaats gevonden.

Ik gebruik het bovenstaande rijtje natuurlijk niet voor niets. Vanuit het verleden waren dat de meest bekende fighters die uit het verre Oosten kwamen. De afgelopen jaren zijn daar wel een hoop 2D fighers bijgekomen zoals Guilty Gear, Dragonball FighterZ en Blazblue. In de derde dimensie is er naast Soul Calibur echter niet zo bijzonder veel te vinden. Het was dus ook wel weer verfrissend om een 3D fighter te spelen in een serie met een redelijke geschiedenis.

Alhoewel, Tekken 8 gooit een groot deel van de oude gameplay in de puinbak en voegt een aantal mechanismes toe om de gameplay aanzienlijk te versnellen. Een agressievere vechtstijl wordt in Tekken 8 meer beloond dan een verdedigende tactiek. Ook zijn er een hoop moves verplaatst of anders geworden waardoor het niet echt mogelijk is om één-op-één over te stappen naar je favoriete personage (Hwoarang). Dat laatste is uiteraard al even wennen. Het eerste kan ik natuurlijk wel wat meer vertellen.

Hete meters

De wat controversiële rage art uit Tekken 7 komt terug. Dit is een supermove die je eenmalig per ronde kan uitvoeren wanneer je health balk bijna op is. Hier hoef je verder niets meer voor te doen dan op één knop te drukken en hopen dat deze niet ontweken of geblokkeerd wordt. Wat best eenvoudig is om te doen. De heat burst is nieuw. Dit is een balk die onder je health balk te vinden is. Zodra je deze activeert wordt je personage krachtiger, kan je combo’s behoorlijk verlengen, heb je de mogelijkheid om een soort mini superaanval uit te voeren en doe je ongelooflijk veel chip damage. Deze heat balk herstelt zich iedere ronde tijdens een gevecht waardoor je deze iedere ronde in kan zetten.

Heat kan vooral een interessante toevoeging worden aan het algehele vechtsysteem van Tekken als je wat meer houdt van snelle gevechten. Rondes in Tekken 8 gaan bizar snel ten opzichte van voorgaande delen. Met regelmaat leek het alsof heat de normale status van het gevecht was, omdat rondes met behulp van de chip damage in luttele secondes voorbij waren. Het verdedigende psychologische spelletje is wat richting de achtergrond gegaan en heeft plaats gemaakt voor gevechten met een hoog tempo en een aanvallende speelstijl. Veteranen zullen hun vechtstijl aan dienen te passen, want heat wordt tevens geactiveerd na een aantal signature moves. Wil je die balk dus behouden, dan kan je die niet uitvoeren, totdat je vindt dat het tijd wordt om een heat burst te doen.

Het past allemaal wel wat meer bij de grafische stijl en muziek. Graphics hebben een gigantische upgrade gekregen ten opzichte van Tekken 7 en de muziek heeft diezelfde uptempo drum & bass stijl, maar dan met nog wat meer energie. Tekken 8 ziet er als fighter ongelooflijk goed uit door de grote hoeveelheid aan particle effects in combinatie met alle effecten die plaats vinden om de impact van een klap of trap te visualiseren. Het is wel eens zo veel dat je bijna niet meer ziet wat je eigen personage nou aan het doen is. Gelukkig kan je deze effecten met behulp van een slider wat verminderen. Mocht je net zoals mij iets minder gecharmeerd zijn van die grote hoeveelheid aan glitters en ontploffingen.

Het is nog even wachten wat de volledige game brengt, maar Tekken 8 belooft een radicale wijziging te worden voor de reeks. Met de heat balk als voornaamste reden. Over hoe gebalanceerd de game gaat worden kan ik met behulp van deze korte speelsessies nog niet direct zeggen. Al hoop ik wel dat heat op een aantal plekken iets minder explosief zal worden. Dit snellere tempo in combinatie met Tekken Tag Tournament is daarentegen wel een droom combinatie.


  • Peter Derks / Fighting / / Bandai Namco Entertainment /

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    1 jaar geleden

    ik hoop dat Anna williams in tekken 8 komt


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx