De action game Super Mario Galaxy zal met een royaal aantal frames per seconden gedraaid worden. Op de Nintendo World 2006 werd het spel namelijk gedraaid met een framerate van maarliefst 60 fps. De release van de game zal plaatsvinden in 2007. Meer informatie werd tot dusver helaas niet gegeven.
Gedurende het hele spel zul je Mario besturen met de Wii-mote en de bijbehorende Nunchuck. De sensorbar voor je televisie registreert allerlei bewegingen, variërend van een roterende zwiep tot een tikje ophoog, waarmee je de alom bekende sprongen kan maken. De meeste mensen die ooit met het spel in aanraking zijn gekomen tijdens press-events, hadden toch wel een beetje moeite met de besturing. Er werd wel bij gezegd dat men er na een klein tijdje toch wat meer gewenning bij kreeg. Dit kwam ook voor bij de DS. Door de totale vernieuwing, althans bij de betere spellen, duurde het even voordag het geheel intuïtief aanvoelde.
‘Super Mario: Galaxy’ moet toch wel één van de mooiste aangekondigde Wii-games zijn. In tegenstelling tot een hoop andere games die onder het jargon ‘opgepoetste Gamecube-games’ worden geplaatst, bevat deze game mijn inziens toch wel echte next-gen graphics. Mario en Co bestaan in dit deel uit een veeltal aan polygonen en dat is ook duidelijk te zien. Weg met die vierkante rondjes, ditmaal ziet alles er uit zoals het er uit zou moeten zien. De omgevingen, welke zich meestal in een donkere setting plaatsvinden – vanwege het heelal waarin de game zich afspeelt -, weten tóch een kleurrijke setting te weergeven.