Spore

thumbnail

Charles Darwin, een natuuronderzoeker, is de grondlegger van de evolutietheorie. De theorie die verklaart hoe organismen zich evalueren gedurende de duizenden jaren dat ze rondlopen. Hoe dit allemaal gebeurt, staat vast en wordt door de genen of mogelijk zelfs door een hogere hand, vastgelegde weg of het lot bepaald. Maar wat als jij nou eens zelf de gang van zaken kunt bepalen en jij de complete evolutie van het begin af aan tot het eind volledig kunt doorgronden. Dit moet de bedenker van Spore, Will Wright, hebben gedacht. De vader van de Sims is ongetwijfeld één van de legendes die de game-industrie kent. Deze evolutie game is nu alweer jaren in productie en hij begint dan nu eindelijk zijn voltooiing te naderen. Daarom is het ook de grootste tijd geworden om over deze game te speculeren. Wat zal er mogelijk zijn? Wat kunnen we verwachten? En zal Will Wright er wederom in slagen om van een game een grote hit te maken.

Evolutie in 5 stappen

Het thema van deze game is dus de complete evolutie van een organisme. Het spel is zelfs zo uitgebreid dat we de game in vijf delen kunnen splitsen. Deze vijf fases zijn allemaal verschillend en hebben elk zijn eigen mogelijkheden. Maar voordat we de fases gaan bespreken is het handig om eerst de editor te bespreken. In de gehele game zul je alles, wat je ‘bouwt’ zelf moeten ontwerpen met deze editor. Deze editor is zo in elkaar gezet dat iedereen hem kan gebruiken en is uiterst gebruiksvriendelijk. Hoe het in elkaar steekt is eigenlijk doodsimpel. In het menu heb je de keus uit talloze lichaamsonderdelen, lichaamskenmerken en eigenschappen. Het is een kwestie van een lichaamsdeel selecteren en naar je monster te slepen of naar het creatie vak. Als je iets wilt toevoegen, selecteer je gewoon het onderdeel en plak je het op je monster. Daarnaast is het mogelijk elk onderdeel te ‘kleuren’, kleiner, groter, smaller, breder te maken, waardoor er miljarden verschillende monsters mogelijk zijn. Naast deze monsters zul je ook gebouwen, schepen, wapens en planeten kunnen ontwerpen. Waarmee deze editor de kern van het spel te noemen is. Alles draait om het zelf ontwerpen en zelf verzinnen van alle onderdelen in het spel. Maar dit is nog lang niet alles, maar daarover straks meer, nu eerst de vijf fases.

De eerste fase is de celfase. In dit eerste deel van de game zal het mogelijk zijn om eencellig organisme te creëren. Dit zal dus allemaal gebeuren op een microscopisch niveau. De mensen die weleens tijdens biologie hebben opgelet zullen zich dit goed kunnen visualiseren. Een grote plas water met allerlei bewegende puntjes, streepjes en hoekjes is het strijdtoneel waar het allemaal begint. Na je eerste cel gemaakt te hebben, is het de bedoeling om zoveel mogelijk groene korrels op te eten om zo groter te groeien. In deze grote plas zijn er ook genoeg vijanden aanwezig en die zul je dus moeten ontwijken. Maar naarmate je meer groen opgegeten hebt, komen er de eerste ‘lichaamsonderdelen’ vrij. Je zult dan je cel kunnen uitbreiden met stekels, een arm of een staart. Hierdoor kan je weer grotere vijanden aan of beter je weg vinden in deze grote plas. Na uiteindelijk alles te hebben vrijgespeeld in deze fase geeft het spel aan dat je verder kunt naar het volgende deel van het spel. Als je tevreden bent met je monster zal je dus ‘Ja’ klikken. En wordt het nu tijd voor de Creature fase.

Van het water naar het land

De Creature fase is het deel waar jouw monster uit het water springt en op het land verder zijn weg gaat zoeken. En wederom zal je nu je monster verder moeten gaan ontwerpen en uitbreiden. De keuzes tussen bijvoorbeeld een herbivoor of carnivoor komen aan bod, maar ook of je een groepsdier bent of meer een eenling zijn dingen die je nu moet bepalen. Na dit te hebben gedaan zal je op onderzoek moeten uitgaan en eten zoeken. Ook vijanden kruisen je pad hier en zul je dus voor moeten oppassen. Het voortbewegen van je monster wordt ook nog eens bepaald door de bouw van je monster. De game kijkt naar het ‘skelet’ van het monster en bepaald zo hoe het zich zou voortbewegen. Een erg leuke toevoeging naar mijn mening. Naarmate je dan verder op onderzoek uitgaat, je voortplant door eieren te leggen en meer eet, komen er meer lichaamsonderdelen vrij om je monster tot zijn definitieve vorm te krijgen. Je zult dus nu ook al andere dieren tegen kunnen komen, met ze communiceren en zelfs je kunnen voortplanten waarbij je ook je kinderen kunt ontwerpen, maar de meeste nadruk in deze fase ligt toch echt in het verder ontwikkelen van je monster tot zijn definitieve vorm.

Als je dan echt tevreden bent met je definitieve wezen ga je nu naar de derde fase, de Tribal fase. In deze fase kun je aan de slag met een groep van dezelfde wezens om zo een stam op te bouwen. Dit betekent dus dat je de meeste onderdelen van je wezen niet meer kunt aanpassen in deze fase en begint de game echt op een RTS te lijken. Onderdelen als bouw, karaktereigenschappen en dergelijke staan nu vast en kunnen niet veranderd worden. Maar waar nu natuurlijk wel genoeg aan te veranderen is, is je stam. In deze fase ben je namelijk je plaats aan het zoeken in de wereld waarin je leeft. Je communiceert met andere stammen, verkent de wereld een beetje en probeert je eigenschappen van je stam vast te zetten op een manier waarin ze echt lekker werken en ze toch echt iets kunnen betekenen in deze wereld. Dus het ontwerpen van tools en gereedschappen zijn dingen die moeten gebeuren. Als je dan wederom op een eindpunt bent gekomen, is het tijd geworden voor de vierde fase.

In de vierde fase, de Civilization fase, begint het echte strategische werk. Ten eerste zal er een stad opgebouwd moeten worden om je volk in te huisvesten. Dit betekent dus huizen, gebouwen en verdedigingsbolwerken ontwerpen in de editor om deze uiteindelijk in een stad te transformeren. En het mooiste hieraan is dat je echt alles zelf kunt inrichten. Dus gebouwen met kannonen tot pimpelpaarse gebouwen zijn zeker geen uitzonderingen. Nadat je dan een stad/basis hebt opgebouwd is het de bedoeling om de wereld te veroveren. Dit kan op elke manier, met bruut geweld of door economische redenen of gewoon strategisch te werk te gaan. Alles is mogelijk. Dus oorlogswapens, vliegtuigen, ruimteschepen, boten of andere gevaarlijke voertuigen kunnen nu gebouwd worden om zo de wereld te overmeesteren. En als dat dan uiteindelijk gelukt is, zijn we gereed voor de vijfde en laatste fase, de Space fase.

Planeet, sterrenstelsel, universum

In de laatste fase kan je helemaal los gaan en is het de bedoeling in een op missie gebaseerde gameplay planeten te ontdekken, koloniseren, veranderen en veroveren. Zo kan je nu duizenden planeten ontdekken in het gehele universum. Maar daar houdt het zelfs niet op. Het is namelijk ook nog eens mogelijk naar andere universa te reizen, waarmee de te ontdekken planeten echt enorm zijn. En dit zijn de vijf fases van Spore in het kort. Wat maar eens aan geeft hoe uitgebreid deze game is. Het zal uiteindelijk zelfs zo zijn dat bepaalde mensen alleen bepaalde fases zullen doen. Zo zullen er mensen alleen bezig zijn met de editor of wordt er verder op het RTS gedeelte in gegaan. Een game die qua inhoud echt veel, maar dan ook echt veel te bieden heeft.

Grafisch gezien is deze game ook erg indrukwekkend. Alles ziet er ten eerste erg strak uit, maar vooral het gekozen stijltje past erg goed bij deze game. In plaats van een realistisch draai aan deze game hebben ze voor een cartoonlook gekozen. Dus lekker veel vrolijke kleurtjes en cartoony figuren, ogen en planeten. En dit past enorm goed bij deze game. Een realistische stijl had waarschijnlijk afgedaan aan het gehele idee van deze game, omdat het waarschijnlijk niet zou werken. Nu kan alles en mag het zo gek mogelijk, terwijl het toch goed bij de setting van de game past. Natuurlijk hebben we nog niet alles gezien van deze game, maar wat we er van hebben gezien zag er erg goed en gedetailleerd uit, maar je zult er (waarschijnlijk) gelukkig geen NASA pc voor nodig hebben. Dit is voor de meeste onder ons natuurlijk een groot voordeel. Over de sound van de game durf ik op dit moment weinig te zeggen, maar hopelijk krijgen we binnenkort meer te horen van welke sounds de game gaat gebruiken.

Na dit alles zo te hebben besproken, ziet het ernaar uit dat deze game een ware topper wordt op de PC. Deze game belooft zoveel nieuws te gaan doen wat we eigenlijk haast nergens nog hebben gezien. De editor ziet er daarnaast erg handig uit in gebruik en de mogelijkheden blijken eindeloos. Bovendien is het stijltje erg goed gekozen en ziet de gameplay er erg verslavend uit. Het grootste gevaar van deze game is dat de makers er te veel nieuws in willen stoppen, waardoor een game verwarrend kan worden of zelfs onspeelbaar. Ook blijft het gevaar van dingen die niet werken of toch een beperkt aantal mogelijkheden aanwezig. Maar door deze laatste twee dingen is de game al meerdere malen uitgesteld, waardoor we met een gerust hart kunnen zeggen dat er goed wordt gewerkt aan deze game. Een game om echt in de gaten houden.


  • Eric Peter v/d Kooi / Sim / 10-09-2008 / EA / Maxis
    Graphics: 8.6 Audio: 9.2 Gameplay: 10 Controls: 9.2 Replay: 10
    9.4

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx