De President van Sony Worldwide studio’s Shuhei Yoshida, heeft toegegeven dat Sony de nodige moeite heeft om developers ervan te overtuigen om meer uit de PlayStation 3 te halen dan momenteel nog het geval is. Third party developers kunnen momenteel een stuk meer uit de unit halen, volgens de man is het voordeel van de eerder verschenen Xbox 360 nu nog te zien aangezien third party devs zich hebben gericht op die architectuur. Na het ontwikkelen worden de gamet simpelweg met dezelfde kwaliteit naar de PS3 geport, waardoor eigenlijk weinig extra kracht efficiënt gebruikt wordt, daar waar de games juist een nieuwe architectuur moeten krijgen speciaal voor de PS3. De multi-core architectuur is volgens Yoshida een ultiem voordeel voor de PS3, maar tot dusver wordt daar nog niet optimaal van geprofiteerd. Meer kun je lezen via de website van Gamerchip.
“Because the 360 hardware was out earlier, the games were built based on 360 architecture. But still, they must have been planning to…release (the PS3 game) at the same time with the same quality. So they massively underestimated the effort that was needed to re-architect the game to property take advantage of the PS3’s multi-core architecture.”