Meer dan uitdagend
Het is april, waar vliegt de tijd? Tijd dus voor weer ‘n leuke indie-game en wederom komt Afil Games met een titel op de proppen. De publisher brengt aparte titels uit en geeft kleine indie-developers kansen om hun projecten op de markt te brengen. Het zijn gevarieerde titels die uiteen kunnen lopen, zo is ook Sokobalien zo’n game. Wij gingen aan de gang met deze uitdagende puzzelgame.
In Sokobalien neem je de rol aan van een moedig buitenaards wezen dat vastberaden is om een boerderij van epische proporties te creëren. Jouw missie is om koeien, schapen, varkens en kippen te duwen, zodat ze correct worden ontvoerd door de stralen van de UFO’s. Wees voorbereid op steeds complexere uitdagingen, want je zult jouw strategische vaardigheden en probleemoplossend vermogen moeten gebruiken om obstakels te overwinnen en succes te behalen.
Het spelconcept is eigenlijk vrij simpel. Je hebt een speelveld waarover je kunt wandelen in vier richtingen. Daarbij moet je de dieren die op het speelveld staan naar hun eindbestemming duwen. Dit kan echter enkel over andere vakjes heen en je moet ook nog achter de dieren kunnen staan om ze te kunnen duwen. Daar is dus ook een vakje voor nodig. Dat klinkt dus simpel maar is het allerminst. Er zijn in totaal 100 levels die je kunt spelen en steeds wordt het speelveld groter en lastiger. Er zijn open velden waar je niet over heen kunt lopen en je moet meerdere dieren naar hun eindbestemming brengen. Je begint met de koeien, die vrij standaard zijn en verder geen opties bieden, maar laterna komen er kippen en bijvoorbeeld ook schapen die over ontbrekende velden heen kunnen springen. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook knoppen die je moet activeren door dieren erop te schuiven, waarna je weer andere dieren kunt verschuiven over de vakken die dan ontstaan zijn. Maar haal je het dier er weer van af, dan gaan deze speelvelden ook weer weg en is het veel puzzelen en nadenken hoe je tot een oplossing gaat komen. In het begin zul je merken dat het spel nog wel goed te doen is, maar na level 25 merk je dat de uitdaging steeds groter wordt naar mate de opdrachten steeds lastiger worden.
Niet meer, niet minder…
De game biedt naast de 100 levels, wat er overigens best wel wat zijn hoor, helaas geen andere speelopties. Je kunt hoeden vrijspelen die je main character op kan zetten, maar daar blijft het ook bij. Geen multiplayer dus of andere unlockables die de speelduur verlengen. Gezien de levels in totaal niet lang duren, zit de tijd ‘m vooral in het proberen en uitdenken. Je kunt levels herstarten als je er echt niet meer uit komt maar je kunt ook zetten herzien en ze terug laten zetten. Verder kun je de achtergrond van kleur veranderen als je alles wat rustgevender of juist drukker wilt laten ogen.
Audiovisueel is het spel sterk wisselend. In-game ziet het er allemaal best wel strak uit, maar de cinematics van de dieren zien er dan weer zeer slecht uit en lijken af te stammen van een of ander middelbaar onderwijsproject waarbij voor het eerst een 3D-animiatie maken de opdracht is geweest. Daarnaast is de soundtrack na enkele minuten al gruwelijk irritant en werkt die nogal op de zenuwen. Ik zette deze dan ook al snel zacht, al dan niet uit.
Sokobalien blinkt uit in z’n eenvoud, maar is niet eenvoudig om uit te spelen. De puzzels worden al snel uitdagender en zijn echte hersenkrakers. De nieuwe dieren die een introductie krijgen brengen wat nieuwe spelelementen naar de game, net als de knoppen die vlakken tevoorschijn brengen of juist laten verdwijnen. De unlockable hoeden brengen 0,0 toegevoegde net als het geld dat je kunt verdienen. Toch is Sokobalien een uitdagende puzzel game die rustgevend werkt en toch lichtelijk verslavend kan zijn. Echter doet het spel ook te weinig bijzonders om echt spraakmakend te zijn. Voor een handjevol Euro’s is dit echter geen titel waarbij je het gevoel zult krijgen dat je het geld net zo goed in het water had kunnen smijten.