Niet opvallen
Het afgelopen jaar maakten we al kennis met Sniper Elite V2, een game die het gedrocht dat Sniper Elite heette behoorlijk wist op te volgen. Voor Sniper: Ghost Warrior zal hopelijk hetzelfde gelden. De eerste game was geen ongekend succes, verre van dat zelfs. Inmiddels is deel 2 uitgekomen in een tijd dat de game releases weer wat meer elkaar opvolgen. Met de release van Crysis 3 en het feit dat deze game op draait op de CryEngine 3, dezelfde dus als die van Crysis 3, lijkt goed vergelijkingsmateriaal al direct beschikbaar.
Zoals de titel al duidelijk maakt is er in deze game geen plaats voor totale actie en destructie. Het betreft een Sniper game waarin je als ‘Ghost’ moet fungeren. Ongemerkt achter de linies van de vijand sluipen hoort hier uiteraard bij. De gameplay is vrij simplistisch in elkaar gezet. Het draait om sniperen, in- en uitzoomen en raak schieten. Dat laatste is een belangrijk advies aangezien je anders al snel gespot zult worden door de tegenstanders. Als je mis schiet krijgen opponenten al snel argwaan en gaan ze naar je op zoek. Word je eenmaal gespot dan kun je ervan uitgaan dat je konijnenvoer wordt. Van dichtbij is er namelijk vrijwel geen verweer tegen de assault rifles. Je kunt daarnaast geen wapens van tegenstanders oppakken, waardoor je totaal aangewezen zult zijn op je sniper. Van dichtbij kun je iemand van achteren nog wel neer kniven, maar meer is er ook niet qua combat mogelijkheden. Als sniper zijnde heb je uiteraard ook de beschikking over handige tools, waaronder night-vision en heat detection. Dit maakt het vooral makkelijker om tegenstanders te vinden in donkere omgevingen.
Vooral niet opvallen!
De zichtbaarheidsmeter geeft om de minimap een teken wanneer je bijna ontdekt wordt door vijanden. Deze zul je zeker nodig hebben. Duik nog net op tijd naar de grond of sluip snel even achter een bosje om je aanwezigheid beter verborgen te houden. Op de minikaart zie je waar je tegenstanders zich verbergen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad zul je ook nog de windsensor in de gaten moeten houden die betrekking heeft op afwijkingen van kogels. De trefmeter met de rode stip die de afwijking aangeeft is niet beschikbaar op de hoogste moeilijkheidsgraad.
Het spel bestaat uit een drietal acts, die weer bestaan uit 3 delen. Daarmee is de campaign niet kort. Je zult er zo’n 7 tot 9 uren mee bezig zijn, vooral door de soms zeer frustrerende checkpoints, die soms wel erg ver uit elkaar liggen. Hierdoor moet je regelmatig delen in de game overdoen wanneer je sterft, terwijl je al een groot deel hiervan hebt gehaald. Daarmee verdwijnt soms de motivatie om echt verder te gaan in de singleplayer. Je zult zo nu en dan samen, maar ook veel alleen te werk moeten gaan. Alles is volledig lineair en gescript en de toch nog best beperkte omgevingen zorgen ervoor dat je niet heel veel vrijheid zult hebben in een game die daar toch wel om vraagt. Natuurlijk zijn er de shots van een kilometer afstand, maar dit zijn meestal wel de gedeeltes in de game waarin je volledig aan de hand wordt genomen door je teamleden, die aangeven op wie je mag schieten.
Als de gameplay maar ook de vrijheid al vrij beperkt is, mag je dus geen game verwachten die echt Sniper-waardig is. Wat dat betreft vind ik nog altijd dat de eerste Delta Force games bijvoorbeeld boden wat een Sniper game moet hebben. De gameplay is op zich niet verkeerd maar ook niet bijzonder. De artificial intelligence is daarbij ook niet bijster slim. Soms kruip je bijna tegen een tegenstander aan en zien ze je nog niet. En een moment later ben je goed verborgen en zien ze je op 50 meter afstand al zitten. Ook de snipers van tegenstanders liggen er veelal maar voor apengapen bij. Het is niet het kat-en-muis-spel dat je soms wel in bijvoorbeeld Sniper Elite V2 terug zag. Het blijft allemaal een beetje hetzelfde: Veel rust bewaren, iedereen stuk-voor-stuk neervlammen en vooral niet ontdekt worden wanneer het niet nodig is. Echte variatie ontbreekt.
De game bezit ook een multiplayer, maar het lijkt erop dat het budget te krap was om deze goed uit te werken. Er is alleen een team deathmatch mode en deze kun je spelen op slechts 2 maps! Dat is wel erg weinig voor een multiplayer. Het spel draait dan ook puur om de singleplayer, waarbij de multiplayer bijzaak zal zijn en ook niet echt als nuttig beschouwd mag worden. Ook is er een shooting range die je kunt afwerken, al zul je deze misschien enkel even spelen om de controls te begrijpen.
CryEngine 3? Ok…
De game mag dan wel op de CryEngine 3 van Crytek draaien, maar de echte details ontbreken nog altijd. Als je een geweldige engine die juist de details uitstekend kan verwerken op die manier gebruikt, dan kun je net zo goed de Unreal Engine gebruiken. Vooral beplantingen zien er erg kartelig en wazig uit, maar ook tegenstanders zien er allemaal vrijwel hetzelfde uit. Globaal genomen ziet het spel er zeker niet verkeerd uit, maar verwacht niet te veel van de beloftes omtrent de engine. Die wordt verre van volledig benut. Af en toe zie je hoe een kogel richting de vijand raast, maar ook dit is verder niet al te bijzonder. Het verhoogt het gevoel van impact wel zo nu en dan, maar verder heeft het niet echt een toegevoegde waarde. Qua audio is het spel iets beter. De soundtrack waarmee het spel start bonkt lekker door je woonkamer door en ook ingame klinkt het allemaal niet heel verkeerd.
Out-of-the-box is Sniper: Ghost Warrior 2 geen verkeerde game, maar qua inhoud is het allemaal toch wel vrij karig. De erg lineaire campaign is eigenlijk alles waar je het mee moet doen en gezien het aantal uren dat deze zal duren ben je met amper 10 uurtjes aan gameplay toch wel klaar. De multiplayer voegt weinig toe, vooral door het lage aantal maps en de beperkte mogelijkheden en ook qua gameplay biedt de singleplayer te weinig variatie. Daarmee is Sniper: Ghost Warrior 2 vooral goedkoop enigszins aantrekkelijk. Gelukkig is het spel al vrij goedkoop verkrijgbaar en dat heeft dan ook een reden. Het spel blinkt nergens in uit, maar valt ook niet zwaar door de mand. Het is jammer genoeg verre van de game geworden waarop veel mensen hadden gehoopt. Foxtrot out!