Slime 3K: Rise Against Despot

thumbnail

Slime 3K: Rise Against Despot is een game die drie onwaarschijnlijke genres combineert: een deckbuilder, een roguelite en een bullet-heaven. Je bestuurt een moordlustige groene bal slijm omcirkelt door grote groepen vijanden. Je zet de meeste gekke wapens in om de hordes uit te schakelen en door kaarten te combineren en aan te schaffen krijg je toegang tot nog gekkere en krachtigere wapens. Deze combinatie van genres en een groene slijmbal zou niet moeten werken, maar Slime 3K is wonderbaarlijk leuk en verslavend.

Een AI in het jaar 3000

Het is het jaar 3000 en een groene blob, die gebruikt wordt om kunstmatige mensen te creëren, komt in opstand tegen zijn kwaadaardige maker, heerser en AI. Het is een flinke mond vol en het verhaal doet er dan ook weinig toe. De speler bestuurt een groene slijmbal en honderden vijanden proberen je aan te vallen. Het is aan jou om deze allemaal om zeep te helpen zonder al te veel schade op te lopen. De game is opgedeeld in verschillende levels die je in een vaste volgorde moet doorlopen. Elk level bevat een selectie verschillende vijanden met een eindbaas aan het eind. Versla je deze eindbaas dan heb je succesvol het level overleefd en kun je op naar de volgende. De game moet het helaas niet hebben van de visuele diversiteit van deze levels. De levels zien er allemaal erg hetzelfde uit, omdat het niet meer is dan een grote arena. De makers hadden zeker iets meer variatie kunnen aanbrengen in het kleurenpalet en de decoratiestukken. De selectie vijanden zorgen er gelukkig wel voor dat elk level flink anders aanvoelt. Zo zijn er zombies die langzaam op je aflopen, maar ook monsters die op je af sprinten of grote hoeveelheden projectielen lanceren. Dit zorgt voor wonderbaarlijk veel tactiek en verschillende speelstijlen.

De besturing is heerlijk simpel. Met WASD bestuur je de groene blob en met de cursor kun je bepalen waar de slijmbal automatisch schiet. Blijven stilstaan kan, maar je zult al snel door vijanden omringd worden en flink veel schade oplopen. Dit zorgt ervoor dat je het beste altijd in beweging kunt blijven en je tactisch weg probeert te bewegen van de vijanden. Je start met een enkele aanval; een pistool. Deze schiet automatisch achter elkaar een aantal kogels af om vervolgens een paar seconden te moeten herladen. Hierdoor kun je dus niet de gehele tijd in de aanval gaan. Met elke vijand die je verslaat krijg je ervaringspunten. Verdien je genoeg ervaringspunten dan stijg je een level en verschijnt er een verkoopautomaat. Bij deze verkoopautomaten kun je extra aanvalskaarten kopen met het geld wat je hebt verzameld. Zo kun je naast je pistool nog veel meer andere aanvallen en wapens uitkiezen en inzetten.

Een deck kaarten

De aanvalskaarten zijn het meest originele element in deze game en zorgen ervoor dat je naast het overleven van grote hordes vijanden ook elke keer weer tactische keuzes moet maken. Elke kaart geeft je een nieuwe aanval. Je kunt maar een beperkt aantal kaarten tegelijk in je hand hebben en je moet dus kiezen welke aanvallen je het leukst vindt. Het moment dat je het maximumaantal kaarten bezit, kun je geen nieuwe kaarten aanschaffen. En hier is waar de makers een leuk spelmechanisme hebben bedacht. Koop je drie van dezelfde kaarten dan worden deze drie kaarten vervangen door een enkele sterkere kaart met een twee erop. Verzamel je weer drie versies van de kaart met een twee erop dan levert dit een kaart op met een drie erop. Het derde level is het maximale level van een kaart en dus ook een aanval. Zo probeer je de gehele tijd de hoeveelheid kaarten te balanceren, kun je zelfs kaarten weggooien en wordt het steeds moeilijker om van alles de hoogste levels te krijgen. De kaarten die je kunt aanschaffen bij de verkoopautomaat zijn willekeurig en het kan dus voorkomen dat de kaart die je zoekt er niet tussen zit.

De kaarten geven de speler een hoop interessante en vreemde aanvallen. Zo kun je doelzoekende ogen afschieten, machinegeweren, raketwerpers en laserpistolen inzetten. Je kunt zelfs vriendelijke zombies oproepen of je kogels meer kracht meegeven, meteorieten laten neerstorten of brandende wielen loslaten. Er zijn hier veel mooie combinaties mogelijk en je kunt flink veel experimenteren om te kijken wat het beste bevalt. De verschillende vijanden en de grootte van de levels kunnen ook flink veel invloed hebben op welke aanvallen je wilt aanschaffen. Zo kwam ik snel in de problemen in een level waar de vijanden heel veel projectielen afvuurden. Mijn setje aanvallen was tactisch samengesteld om veel schade uit te delen op korte afstand. Meer inzetten op lange afstand vuurkracht zorgde ervoor dat ik met gemak deze vijanden op grote afstand kon uitschakelen. Een erg tof systeem en de kleine opties zorgen ervoor dat het allemaal erg gepolijst aanvoelt. Je kunt de verkoopautomaten upgraden om zo betere kaarten te geven en kun je gelukkig ook tegen een kleine betaling een nieuw setje kaarten opvragen als er echt niks interessants bijzit. Je kunt hier vijf verschillende decks bouwen om zo volledige controle te hebben over welke aanvallen je allemaal tegenkomt in de verkoopautomaat.

Heel veel slijm

De eerste paar levels zijn flink lang en kunnen elk al snel twintig minuten duren. Kom je verder in de game dan verschillen de levels meer in lengte en zitten er ook een paar kortere tussen. De eindbazen kunnen door de grote hoeveelheid vijanden moeilijk te spotten zijn, wat een level onnodig lang maakt. Het voltooien van een level geeft je slijm die weer nieuwe kaarten of slijmballen opleveren. De verschillende slijmballen geven je een andere startaanval en andere eigenschappen. Zo is de eerste slijmbal die je vrijspeelt er eentje met meer leven, maar beweegt hij wel een stuk langzamer. Je vindt ook DNA-tokens die je kunt inzetten om je slijmbal permanent beter te maken. De game weet de speler elke keer net iets beter te laten voelen en te belonen. De game heeft een tof pixelstijltje en het belonen van de moeite van de speler gebeurt in stijl. Grafisch is het niet de meest indrukwekkende game, maar het weet wel een indrukwekkende hoeveelheid vijanden op het scherm te toveren. Je zult al snel honderden vijanden om je heen zien rennen en de muziek en geluidseffecten sluiten mooi aan bij het stijltje zonder dat het te snel eentonig wordt.

Slime 3K: Rise Against Despot is een titel die verrast. De drie verschillende genres, die de game met succesvol combineert, passen perfect bij elkaar en maken elk deel van de game beter. Het bouwen van je deck aanvalskaarten zorgen ervoor dat je altijd interessante keuzes aan het maken bent. De kaarten geven de speler een hoop verschillende gekke en wilde aanvallen om in te zetten tegen de grote hoeveelheden diverse vijanden. Elke vijand is net anders, waardoor elk level weer anders aanvoelt. Je kunt hier een hoop vrijspelen en je kunt een hoop experimenteren met de combinaties van de verschillende kaarten. De levels zien er erg hetzelfde uit, maar dit zal je niet tegenhouden om in deze game flink wat uurtjes plezier te beleven.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Roguelite | Release: 02-11-2023 | Uitgever: tinyBuild | Ontwikkelaar: Konfa Games
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
    7.7
    + Toffe deckbuilder mechanisme
    + Heel veel vijanden op het scherm
    + Veel verschillende vijanden
    - De eindbazen zijn soms moeilijk te spotten
    - De levels zien er erg hetzelfde uit
    - De levels zijn flink lang

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    11 maanden geleden

    ZIet er geinig uit.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx