SKATE

thumbnail

‘’SKATE is mind-blowing’’, ‘’SKATE is the next-level in skateboarding games’’ en ‘’It’s a bird, it’s a plane! No, It’s SKATE!’’ zijn allerlei uitspraken van diverse games journalisten die recentelijk overal te lezen zijn. Zelf ben ik bekend met de Tony Hawk’s Pro Skater franchise en zag dus tot op heden weinig potentie in SKATE, mede omdat vele voorgangers die de Tony Hawk games wilde evenaren vrijwel altijd in de grond werden geboord omdat het feitelijk klonen waren. Dus vond ik die uitspraken maar een beetje overhyped. Maar om niet de fanboy uit te hangen beloofde ik om mezelf te gaan verdiepen in deze game van EA Games, om te kijken of hij daadwerkelijk die uitspraken wel waard was. Met SKATE wil EA overigens een compleet nieuwe weg inslaan van het skateboard genre, met name op het gebied van vernieuwing. Of ze dat gelukt is, of dat ze enigszins in de buurt zijn gekomen zul je merendeel in deze preview te weten komen. Dus lees, en huiver.

”Je kent het spreekwoord: wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.”

Ten eerste moet ik zeggen dat deze preview is gebaseerd op de recent verschenen demo voor de Xbox 360, dit was gelijk een mooie kans voor mijzelf om de game te ervaren. Geen screenshots en video’s kijken deze keer dus. Maar wat bleek nu; de demo is maar twintig minuten te bespelen. Dus dat werd telkens opnieuw opstarten wilde ik echt alles verkennen. Het was dan ook een kleine demo, maar je kent het spreekwoord: wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.

Zoals gezegd probeert EA ten eerste met SKATE vernieuwing bovenaan het ‘to-do’ lijstje te zetten. Deze vernieuwing is vooral te vinden in het gebied van de besturing, en de complete aanpak. Wat mij van deze twee het meest aansprak is de besturing. Deze is ongekend, en iedereen zal er in het begin ietwat moeite mee hebben om deze onder controle te krijgen. Al heb je deze dan onder controle, dan geeft dat wel een goed gevoel. De beweging van het personage gaat namelijk met de linker analoge stick, en met de rechter stick kun je alle tricks uitvoeren. Deze moeten nauwkeurig worden uitgevoerd. Want als de speler bijvoorbeeld een Ollie wil uitvoeren, dan moet de stick naar beneden worden gedrukt en dan omhoog in een golfje. Zo vertaalt de stick eigenlijk wat de skateboard aan het doen is. Er zijn hier uiteraard vele combinaties mee; en het speelt naar mijn mening ook gelijk lekker weg. Deze manier van besturing geeft de illusie dat de speler de bewegingen zelf uitvoert, en wees eerlijk, wie wil dat nou niet? Daarnaast is de camera laag geplaatst en is alles mooi van de zijkant te zien, er waren hier echter nog wel wat problemen mee tijdens de demo, zo verwisselt de camera meestal als je een trick uitvoert en de skater dreigt uit het beeld te gaan. Soms dan staat de camera in de weg, en aangezien de besturing een grote rol speelt in SKATE kun je dan niet goed zien waar de skater zich bevind, en valt hij vervolgens geheid op zijn sodemieter. Wat ook leuk en vernieuwend is, wat overigens automatisch wordt geregeld, is dat de laatste minuut die de speler geskate heeft volledig is terug te bekijken door een leuk replay systeem. Het doet zich voor alsof iemand anders de speler heeft gefilmt, en zo kan er van camerapunt veranderd worden. Opzich een leuke toevoeging, die overigens naar mijn mening wel ietsjes uitgebreider mag zijn in de uiteindelijke versie.

In SKATE is er een vrije wereld te verkennen. Ik heb daar echter maar minder dan een kwart van gezien, maar de wereld belooft doorlopend te zijn met enkele minieme laadtijden. In deze grote wereld is het de bedoeling om je reputatie op te krikken, je begint als amateur skater en moet zo verscheidene goals voltooien om in aanmerking te komen met meerdere goals en een eventuele hogere status. Deze goals worden gegeven door diverse personen, waar zich ook enkele echte professionele skaters onder bevinden, zoals Paul Rodriquez. Als een goal voltooid is dan krijg je een klein beetje aanzien van hen op jou. Des te moeilijkere goals je vervult, des te meer aanzien je krijgt. Of deze toevoeging een succes wordt, ik weet het niet, maar het lijkt in ieder geval wel (met hier en daar wat variatie) een stap in de juiste richting. Het scoresysteem is niet nieuw, maar EA Games heeft deze zonodig aangepast om vernieuwend over te komen. Als de speler namelijk tricks uitvoert in een razend snel tempo, dan vult een metertje zich op. Dan, na een paar hele sick-tricks, bereikt dat metertje de x3, en naast een score die x3 gaat krijgt het spel zelf grafisch ook meer contrast en gaat de muziek keihard aan als een soort blijken van de behaalde punten. Op zich een leuke toevoeging. Het is dan echter wel belangrijk om erbij te melden dat dit niet al te snel gehaald wordt, zelf heb ik het maar een stuk of vier keer gehad in al die speelsessies. Want in SKATE moet je veel moeite doen voor je punten, meer dan 1000 punten in een combo halen is namelijk moeilijk te halen. Hoewel dat mij juist wel aanspreekt, om zoveel moeite te doen, kan het voor sommige misschien te moeilijk zijn en die haken vervolgens af.

Wordt SKATE de nieuwe koning?

Voorlopig kunnen we alleen speculeren over hoe SKATE nu daadwerkelijk zal gaan worden. Geen nood, hij komt namelijk nog deze maand uit, en als ik eenmaal het review exemplaar in mijn handen krijg dan zal een uitgebreide review volgen over SKATE. Want zeg nu zelf, wie wil er nu niet weten hoe het spel het aflegt tegen voormalig koning Tony Hawk’s Pro Skater? Zelf ben ik benieuwd of SKATE deze titel weet te veroveren, hoewel het mij nu al zeer waarschijnlijk lijkt.


  • Pim de Brock / Simulatie, extreme sport / 02-11-2007 / Electronic Arts / EA Black Box
    Graphics: 8.6 Audio: 8.7 Gameplay: 9.2 Controls: 8.1 Replay: 8.7
    8.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx