Electronic Arts en BP werken in de game SimCity Societies samen zodat spelers zich bewuster worden van de klimaatveranderingen.
De samenwerking brengt ’s werelds grootste game ontwikkelaar op wereldniveau samen met industriële expertise op het gebied van energie, elektriciteitsproductie en de uitstoot van broeikasgassen. Zo worden in de SimCity Societies klimaatveranderingen zoals het broeikaseffect onder de aandacht gebracht. Koopt de speler bijvoorbeeld energieverslindende gebouwen dan wordt een kritiek niveau bereikt en waarschuwt het spel dat er gevaar bestaat voor het optreden van verschillende natuurrampen zoals droogte, hittegolven en andere die spelers steden kunnen bedreigen. SimCity Societies is vanaf 15 november in de winkels verkrijgbaar in Europa en Noord-Amerika.
‘Sinds het ontstaan in 1989 hebben SimCity-games gefungeerd als uitstekende creatieve en educatieve hulpmiddelen om ingewikkelde onderwerpen onder de aandacht te brengen. Met SimCity Societies hebben we de kans om niet alleen een paar oorzaken en gevolgen van het broeikaseffect te demonstreren, maar ook om spelers te laten merken hoe ogenschijnlijk kleine keuzes een grote wereldomvattende invloed kunnen hebben’, zegt Steve Seabolt, Vice President van Global Brand Development voor The Sims Label bij EA. ‘BP was een van de eerste grote energiebedrijven die in het openbaar de noodzaak erkende om de CO2-uitstoot te beperken en om voorzorgsmaatregelen te nemen. Daarom zijn ze de ideale partner om mensen in SimCity Societies te helpen onderwijzen over dit belangrijke sociale onderwerp.’
De game dwingt de spelers niet alleen om de steden op een specifieke manier van energie te voorzien, maar biedt ze keuzes, die alle hun voor- en nadelen hebben. Net als in werkelijkheid zijn de goedkoopste gebouwen, die ook het makkelijkst in de game verkrijgbaar zijn, de grootste veroorzakers van CO2 in de atmosfeer. CO2 is een onzichtbaar gas dat meehelpt aan het broeikaseffect. Als de spelers ervoor kiezen om steden te bouwen die afhankelijk zijn van deze energiebronnen om hun speelgeld te besparen, stijgt de CO2-score. Als een kritiek niveau is bereikt, waarschuwt het spel dat er gevaar bestaat voor het optreden van verschillende natuurrampen zoals bijvoorbeeld droogte en hittegolven die steden bedreigen.
Spelers kunnen er ook naar streven om een groenere omgeving te maken en gevaren te voorkomen die veroorzaakt worden door excessieve CO2-uitstoot. Ze maken dan een keuze uit meerdere BP Alternatieve Energie-mogelijkheden met een laag CO2-gehalte. Door waterstof-, aardgascentrales, windmolenboerderijen en zonne-energie te gebruiken, moedigt SimCity Societies de mensen aan om op een aantrekkelijke, opvoedende en zinvolle manier meer te leren over een aantal oorzaken en gevolgen van het broeikaseffect. Terwijl deze energiebronnen de waarde van de huizen in de omgeving hoog houden en ze de bewoners van de steden beter tegen rampen beschermen, imiteren ze ook het echte leven doordat het de spelers meer geld kost terwijl ze niet zoveel energie leveren als de minder groene opties die net zoveel ruimte in beslag nemen. Informatie uit de echte wereld over energievoorziening en opslag zijn ook in het spel beschikbaar, zodat de spelers op de hoogte worden gehouden van zaken met betrekking tot het broeikaseffect in zowel de virtuele als de echte wereld.
‘Dit was het juiste moment voor deze samenwerking. EA ontwikkelde de volgende aflevering van de serie SimCity op hetzelfde moment dat we op zoek waren naar mogelijkheden om de bewustwording over de keuzemogelijkheden voor CO2-arme energie te versterken’, zegt Carol Battershell, Vice President, BP Alternative Energy. ‘EA heeft een krachtige band met de volgende generatie en BP beschikt over een reeks alternatieven met een lage CO2-uitstoot. In onze samenwerking via dit vernieuwende spel kunnen we educatie bieden met betrekking tot klimaatsveranderingen, de samenhang met CO2-uitstoot en de mogelijkheid om snel positieve actie te ondernemen door keuzes voor een lage CO2-uitstoot te maken.’
SimCity is een van de populairste pc-spellen in de geschiedenis, met wereldwijd meer dan 18 miljoen verkochte exemplaren sinds het in 1989 voor het eerst uitkwam. Later volgden de versies SimCity 2000 (1993), SimCity 3000 (1999) en SimCity 4 (2003). SimCity Societies wordt uitgegeven door Electronic Arts en ontwikkeld door Tilted Mill Entertainment.