Sid Meier’s Pirates!

thumbnail

Afgelopen week viel er een envelop op mijn deurmat. Afzender 2K Games, met de inhoud Sid Meier’s Pirates voor de PSP. De eerste Sid Meiers game zag het levenslicht in 1987. In 2004 verscheen er een remake, Sid Meier’s Pirates voor de PC en in 2005 verscheen een port op de Xbox. Ik heb dus al meerdere malen de kans gehad om de game te spelen. Dit heb ik nagelaten omdat Sid Meier’s en het genre me nooit interesseerde. Nu ik de game van 2K Games heb ontvangen ben ik genoodzaakt om de game te spelen, ik ben benieuwd… Vorig jaar was er een heisa over de uitspraak van premier Balkenende naar aanleiding van kritieken op het beleid van de regering. Balkenende reageerde geïrriteerd en zei; ”Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over de grenzen heen kijken.” Met dit in mijn achterhoofd stop ik de UMD in mijn PSP. Of Sid Meier’s Pirates de VOC-mentaliteit bij me naar boven zal brengen, zal blijken.

Geschiedenisles

Het verhaal gaat over jouw familie die aan een schuld van een Spaanse baron moet voldoen, er zijn echter problemen bij de aflossing. Hier is de baron niet van gediend en hij ontvoerd je hele familie. Jij als jonge knul weet te ontsnappen aan de klauwen van de Spanjaarden. Enige jaren later heb je wel zin in een avontuur, en je gaat op zoek naar een schip waarmee je over het Caribische gebied kunt varen. Hier begint de game. Voordat je echter op een schip mee mag varen moet je eerst aangeven in welke skill je jezelf wilt specialiseren. Je hebt keuzes uit; navigeren, zwaardvechten, romanticus, artillerie of geneeskunde. De piraat in me kwam naar boven en ik koos zwaard vechten. Ik houd wel van een potje hakken. Na het personaliseren van je karakter heb je de keuze bij welk van de vier zeemachten je jezelf wilt aansluiten. In de zeventiende eeuw waren er namelijk vier zeemachten actief in het Caribische gebied te weten Engeland, Spanje, Frankrijk en Nederland. Het is natuurlijk leuk om de VOC-mentaliteit zoals Balkenende aanhield in praktijk tot uitvoering te brengen. Mijn keuze was snel gemaakt, ik koos dus om op een Nederlands schip mee te varen. Het blijkt echter dat de kapitein niet zo’n vriendelijke jongen is. Hij zet je onder druk en je mag het dek schrobben. Dit pikt je personage niet en hij duwt de kapitein overboord. Je neemt het roer over en ziet de kans om samen met het schip en de crew wraak te nemen op het Spaanse gespuis.

Schipper mag ik overvaren; ja of nee?

Aan het roer van je schip heb je de vrije keus om te kiezen waar je naar toe wilt varen. Je kunt van haven tot haven varen om goederen te verhandelen, je kunt goederen in je vrachtruim krijgen door vijandelijke schepen aan te vallen en/of te enteren etc. Als je de vijand hebt overmeesterd kun je het schip leegplunderen. Je hebt niet alleen zeegevechten. Je hebt ook enkele gevechten die zich op het land afspelen. Waar je wel bij elk gevecht rekening mee moet houden is dat elke actie een politiek en economisch gevolg kan hebben. Stel je valt een Engels vrachtschip aan, dan kan een Engelse gouverneur minder gezind zijn om jou te helpen. Denk dus eerst na voordat je een vijand aanvalt. Naast het buit maken van goederen van je vijanden, heb je ook de mogelijkheid om goederen te krijgen van neutrale partijen. Deze partijen zijn verschillende indianenstammen en kloosters. Hier kun je vaak voedsel en specerijen tegen een laag bedrag kopen. Dit kun je vervolgens weer in verschillende havens tegen een hogere prijs verkopen. Hiermee ontwikkelt je handelsgeest enorm. Waar een game al niet goed voor is.

In de havens kun je naast het verhandelen van goederen ook informatie en een crew inhuren. De informatie krijg je door in een bar de barman, serveerster of een mysterieuze man te ondervragen. Deze informatie is vaak waar een betreffende kapitein bijvoorbeeld vaart, en hoeveel geld hij vervoert. Het zijn eigenlijk steeds opdrachten die ervoor zorgen dat je de game door komt. Het tot succes brengen van een opdracht staat of valt door de sfeer aan boord van je schip. Het tevreden houden van je crew is dus van belang. Zorg er dan ook voor dat de crew regelmatig een aandeel van de buit krijgt en dat er altijd voldoende voedsel aanwezig is.

Mooi is anders, maar klinkt goed

De graphics van Sid Meier’s Pirates zien er niet noemenswaardig mooi uit. Het is zeker niet lelijk, maar het ziet er allemaal een beetje simplistisch uit. Wat me ook tegenvalt, is dat je bijvoorbeeld bij het enteren van een schip constant dezelfde animatie ziet hoe de kapitein van het geënterde schip in het water valt. Het is jammer dat ontwikkelaar Firaxis weinig inspiratie heeft kunnen vinden om verschillende animaties te ontwerpen. De muziek is wel lekker als je langs verschillende nederzettingen vaart. Vooral als je langs Curaçao en Sint Maarten vaart komen de heerlijkste Caribische muziekklanken uit je PSP.

Ik heb de Sid Meier’s reeks altijd links laten liggen omdat het genre me nooit aansprak. Nu ik Sid Meier’s Pirates heb gespeeld ben ik er anders over gaan denken. Sid Meier’s Pirates is erg leuk. Dit komt mede door de politieke en economische gevolgen van elke actie die je uitvoert. Ook mijn handels- en vechtdrift werd door de game gestimuleerd. De VOC-mentaliteit is dan ook op en top. Ik ben erg blij dat 2K Games Sid Meier’s Pirates naar me heeft gestuurd. Ik zou de game anders nooit hebben gespeeld, en ik had dan zeker wat gemist. Kortom: Sid Meier’s Pirates zal de komende tijd in mijn PSP blijven!


  • Auteur: Glenn Pelupessy | Genre: Adventure/RPG | Release: 25-03-2007 | Uitgever: 2K Games | Ontwikkelaar: Firaxis
    Graphics: 7.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
    7.8

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx