SEGA Corporation heeft vandaag aangekondigd dat Mario & Sonic op de Olympische Spelen geschiedenis heeft geschreven: in net iets meer dan drie maanden zijn er vijf miljoen exemplaren van het videospel over de toonbank gegaan.
Tijdens de ontwikkeling van deze game zijn belangrijke mijlpalen goedgekeurd door de ontwikkelaars van Nintendo, die tevens creatieve feedback hebben gegeven. De titel, die door SEGA is ontwikkeld voor het Wii-systeem en het Nintendo DS-systeem, bracht de twee meest geliefde iconen uit de amusementsindustrie voor het eerst bij elkaar. Volledig in de geest van de Olympische Spelen hebben de legendarische mascottes tevens hun vrienden uit veelbezongen franchises meegebracht, waaronder Luigi, Knuckles, Yoshi en Tails, die allemaal meedoen aan diverse Olympische evenementen.
“Vanaf het moment dat we wisten dat dit spel mogelijk was, werd iedereen bij SEGA Europe enorm enthousiast. We voelden aan dat dit spel de potentie had om alle doelgroepen, zowel gamers als nieuwkomers, aan te spreken – maar tot nu toe heeft de verkoop onze stoutste verwachtingen overtroffen! Mario en Sonic hebben opnieuw bewezen dat mensen altijd een zwak zullen houden voor vermaak en hilariteit”, aldus Mike Hayes, President en COO, SEGA Europe.
Mario & Sonic op de Olympische Spelen (dat in Europa en Noord-Amerika is uitgegeven door SEGA, en in Japan door Nintendo) maakte zijn wereldwijde debuut op 6 november 2007, toen de Wii-versie werd uitgebracht in de Verenigde Staten. Volgens de NPD Group, een organisatie die Amerikaanse verkoopgegevens bijhoudt, was het spel in december (dé cruciale verkoopmaand) één van de tien best verkochte games in de Verenigde Staten – van alle platforms.
Toen Mario & Sonic op de Olympische Spelen een paar dagen later in Europa uitkwam, was het meteen een hit. Het spel steeg snel in de verkooplijsten en was het best presterende Wii-spel in de week eindigend op 11 december 2007. In januari stond Mario & Sonic opnieuw boven aan de verkooplijsten en groeide het van alle formaten uit tot het best verkochte videospel in het Verenigd Koninkrijk en de Benelux.
Mario & Sonic op de Olympische Spelen is gelicenseerd via een wereldwijd samenwerkingsverband met International Sports Multimedia (ISM), de exclusieve licentiehouder van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) voor interactieve amusementssoftware.