SCHiM

thumbnail

Uniek en abstract

Van schoolprojecten komen vaak de meest innovatieve games af. SCHiM is een titel die gemaakt is door Ewoud van der Werf en Nils Spijkerman en borduurt voort op een project dat op school begon. Het is een verfrissend concept dat we nog niet eerder hebben gezien, vooral door haar grafische kenmerken.

SCHiM is een charmante indiegame over het helpen van een verloren schaduw die zijn weg terug naar zijn mens probeert te vinden, door van schaduw naar schaduw te springen. Terwijl je zoekt naar slimme manieren om je door de wereld te bewegen, ontdek je kleine verhalen en charmante details die in de omgeving verborgen zijn. Veel locaties in het spel zijn gebaseerd op echte plekken in Friesland en Noord-Holland, wat de game een uniek Nederlands tintje geeft. De SCHiM is de ziel en essentie van een object, ding of levend organsime. Alles met een schaduw heeft er één dus is het belangrijk dat deze nooit van zijn ding wordt gescheiden. Echter gebeurt dit wel in deze game, daar waar deze van de mens wordt gescheiden. Het is aan jou om terug te keren bij de persoon in kwestie waar je van verloren raakt. Je komt hierbij in aanraking met normale bezigheden van de persoon, waaronder boodschappen doen en vissen. Van een echt prominent verhaal is amper sprake maar op zich springt het level-design wel in op de huidige maatschappij. Zo wordt het personage ontslagen op zijn werk en kent hij andere moeilijke tijden.

Het concept van de game werkt vrij eenvoudig. Je kunt springen van schaduw naar schaduw. Dit lijkt in de gameplay-video’s vrij lastig en precies te moeten gebeuren, maar werkt eigenlijk zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Het spel stuurt je redelijk goed naar elke schaduw. Het lastige zit ‘m in de interactie met objecten. Soms moet je dingen activeren, zoals stoplichten en heftrucks en vaak zijn er objecten die bewegen waardoor je snel van het ene naar het andere platform moet gaan. Je kunt de camera vanuit 4 standpunten bekijken en je doel bekijken zodat je weet waar je naar toe zult moeten springen met je kikkerachtige-vriend. Op zich wordt het spel nooit echt heel moeilijk, toch zul je af en toe even moeten zitten en nadenken om te bedenken hoe je grotere afstanden weet te overbruggen. Je kunt heel even buiten je schaduw staan om nog een kleine, laatste hup te maken wanneer nodig. Je kunt daarnaast meeliften met andere mensen of bijvoorbeeld dieren als katten.

Oogt als een abstract schilderij

Het platformen zelf is op zich niet zozeer innovatief, maar werkt gewoon uitstekend en voelt op de een of andere wel uniek aan. Wat het spel echter vooral zo geweldig maakt zijn de abstracte graphics. Alles wordt met lijnen weergegeven waarbij sommige vlakken, waaronder vooral de schaduwen, gevuld zijn. Elk level is weer een andere combinatie van kleuren, waarbij je zelfs zelf het kleurenpallet kunt bepalen. Je kunt ook de border-breedte aanpassen om de lijnen iets dikker te maken, al had dat niet mijn persoonlijke voorkeur. Alle lijnen zijn zo haarscherp en abstract dat het af en toe lijkt alsof je naar een schilderij zit te kijken. De rustgevende muziek, die weliswaar constant hetzelfde aanhoort, maakt het spel verder zeer relaxed om te spelen en maakt het zeer ontspannend. Qua replay is het spel te lineair, al kun je wel streven naar het verzamelen van alle collectibles in de levels als je wilt, al voegen die weinig toe. In totaal kent het spel overigens heel wat levels (ik zal niet spoilen), waarmee je toch wel heel wat uurtjes zoet zult zijn. Na het uitspelen kun je zelfs opnieuw beginnen met uitdagende opties, waaronder het uitzetten van de extra sprong, checkpoints en de fatale modus.

Soms heb je games die geen SCHiM zijn van een standaard game. Dit is zo’n game. Het is geen twaalf-in-een-dozijn game die je geregeld voorbij ziet komen. Qua gameplay doet het spel weinig bijzonders, maar het level-design gecombineerd met de graphics maken het spel uniek en misschien wel nooit eerder vertoond. Dit is dan ook een titel die ontspannend werkt en toch genoeg uitdaging biedt om je hersenen zo nu en dan te laten werken.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Platformer | Release: 18-07-2024 | Uitgever: Extra Nice/PLAYISM | Ontwikkelaar: Ewoud van der Werf, Nils Slijkerman
    Graphics: 9.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 9.5 | Replay: 8.0
    8.8
    + Geweldige, abstracte graphics en hoge contrasten
    + Goed doordachte platformen
    + Inspirerend!
    - Audio is rustgevend maar ook eentonig
    - Vrij lineair
    -

    4.7 3 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    1 maand geleden

    Speel nog iets uit en dan ga ik deze meteen oppakken.Vind zulke indie spellen helemaal geweldig.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx