De PlayStation 3 is een krachtig beest en zal naar alle waarschijnlijkheid de meest krachtige console van dit jaar gaan worden. Zo zal de Cell processor zorgen voor de verwerking van de berekeningen die gedaan moeten worden. Bij de PlayStation 3 zal dit echter iets anders gaan verlopen dan normaal het geval is. De nieuwe Opteron cpu’s van AMD zijn een beetje vergelijkbaar, maar dan in een grootschaligere vorm. De Cell processor bestaat namelijk uit 8 SPE’s (Synergistic Processing Elements). 7 hiervan zijn er actief en de 8e is in principe een soort van reserve voor als er ooit een zou uit vallen of defect zou raken. Deze neemt dan automatisch het werk van een ander over en vormt dus een alternatief. De kloksnelheid die door de Cell processor wordt behaalt loopt op 3.2 gigahertz. De hoeveelheid cache, waarop dus berekeningen tijdelijk opgeslagen kunnen worden en snel weer oproepbaar zijn, ligt op 512KB per core. De processor zou volgens Sony goed zijn voor een totaal van 218 gigaflops aan floating point-berekeningen. Uiteraard moet het nodige tijdelijk opgeslagen worden door het benaderen van het systeemgeheugen (RAM). Echt veel geheugen is er niet aanwezig maar met een capaciteit van 256MB XDR geheugen dat een bandbreedte behaalt van maarliefst 25.6 GB/s zou dit moeten volstaan.
De grafische kracht die aanwezig is zal ook de monden doen openen bij de hardware freaks. Zo zagen we al dat de grafische chip, de Xenos GPU, in de Xbox 360 de nodige kracht wist te vergaren. Deze zou vergelijkbaar zijn met de X1900XTX welke zo’n 500 euro kost en in een desktop pc kan fungeren als high-end grafische kaart. Ook de PlayStation 3 zal een stap in de toekomst maken met hun RSX gpu. ATI maakte onlangs al bekend dat de bandbreedte die de Nvidia GPU zou behalen niet al te veel benut zou worden. De kloksnelheid mag dan wel hoger uitvallen maar het geheugen van de Xenox GPU zou een stuk beter efficiënter benut worden. De RSX loopt op een kloksnelheid van maarliefst 550Mhz. Dit is ongeveer 10% sneller dan de snelheid van de tegenhanger die in de 360 console van Microsoft zit. ATI gaat er nogmaals in ieder geval zeker niet vanuit dat Nvidia op kan tegen het concept van ATI: Realize that the memory bandwidth is the bottleneck of graphics systems. ATI’s Intelligent Memory provides an almost infinite bandwidth path to memory – meaning that the Unified Shaders will never be stifled in getting work to do. The Sony processor is going to come up against memory bandwidth limitations constantly, negating any small clocking differential.
Vandaag ontvingen we een mooie screen waaruit blijkt dat de RSX GPU ook in staat is om 8 channel audio te verwerken. Nvidia is al langer bezig met deze toepassingen welke dus ook op moederborden al veelvuldig gebruikt wordt. De PlayStation 3 is echter een wat ander verhaal, blijkbaar is de kracht van de GPU dan ook in zoverre deels toegewijd aan het verwerken van digitaal/analoog geluid. Je kunt dit in het onderstaande plaatje dan ook terug zien.