Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

thumbnail

Klassieker van de oude doos

Het maken van remakes, director cuts, remasters, het is een business opzichzelf geworden. Square-Enix maakt ook geregeld een remake of komt met een heruitgave van een game. Ditmaal is het de beurt aan Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, een full HD remake van de titel die dit najaar op 24 oktober verschijnt voor consoles en pc. Wij gingen alvast aan de gang met de game op de console nadat we eerder al de preview speelden.

Het verhaal draait om het koninkrijk van de “Ere” en hun strijd tegen het kwaad, dat in de vorm van de mysterieuze Seven Heroes verschijnt. De speler neemt de rol aan van verschillende heersers door de tijd heen, waarbij elke generatie nieuwe uitdagingen en kansen met zich meebrengt. Dit unieke narratieve systeem zorgt voor een dynamische vertelstijl waarbij de keuzes van de speler directe invloed hebben op de ontwikkeling van het verhaal en de wereld om hen heen.

Boordevol RPG-elementen

De gameplay van Romancing SaGa 2 is een mix van traditionele RPG-elementen en nieuwere systemen. Spelers kunnen hun personages ontwikkelen door het kiezen van vaardigheden en het voltooien van missies. Het vechtsysteem is turn-based, maar met een creatieve twist: spelers kunnen hun aanvallen combineren en strategisch gebruikmaken van hun omgeving. Het turn-based gevechtssysteem biedt de mogelijkheid om combo’s te creëren door verschillende aanvallen te combineren. Dit maakt elke gevechtssituatie uniek, aangezien de speler zijn strategie kan aanpassen aan de verschillende vijanden en omstandigheden die ze tegenkomen. Een van de meest interessante aspecten van Romancing SaGa 2 zijn de RPG-elementen die de speler de vrijheid geven om hun eigen pad te bepalen. In tegenstelling tot veel andere RPG’s zijn er geen vaste klassen of een lineaire verhaallijn. Spelers kunnen hun personages op hun eigen manier ontwikkelen door gebruik te maken van een breed scala aan wapens, magie en vaardigheden. Dit geeft een hoge mate van aanpassingsvermogen, waardoor spelers hun eigen speelstijl kunnen creëren en hun personages uniek kunnen maken.

Spelers nemen de rol aan van verschillende heersers in hun koninkrijk, waarbij elke heerser na zijn dood wordt opgevolgd door een erfgenaam. Dit systeem beïnvloedt zowel het verhaal als de voortgang, aangezien spelers keuzes maken die gevolgen hebben voor toekomstige generaties en het lot van het koninkrijk. Deze dynamiek voegt diepte toe aan de gameplay en stimuleert spelers om strategisch na te denken over hun beslissingen. Daarnaast beschikt het spel over een vrij systeem van karakterontwikkeling, waarbij vaardigheden groeien naarmate ze vaker worden gebruikt. De karakters levelen door een bepaalde vaardigheid, sla met een zwaard en je wordt beter met zwaarden. In plaats van vastgestelde klassen, kunnen spelers hun personages vormgeven op basis van hun speelstijl, wat leidt tot een grote variëteit in speelervaringen. De Remake bevat ook diverse, nieuwe features waaronder de Timeline Combat, waarbij combat orders nu via een tijdlijn getoond worden. Verder zijn er 30 nieuwe classes aanwezig waarmee je dus volledig nieuwe abilities kunt gebruiken en tactieken kunt samenstellen. Ook zijn er nieuwe story events om zo de achtergrond van de Seven Heroes beter te kunnen begrijpen. Het draagt allemaal bij aan een uitgebreidere Remake dan het origineel. De gameplay en zowel de combat werken over het algemeen goed, ondanks de wat verouderde mechanics. Het recruiten van allies, de vele classes met de vele professions en met elk hun eigen wapens en abilities. Het biedt vooral veel aanpassingsmogelijkheden voor de speler om de gevechten precies naar je hand te zetten en de krachten van de characters te benutten en goed te verdelen.

Rommelig en druk

Japanse RPG’s staan er vaak bekend om redelijk rommelig en druk te zijn qua user interface. Dat is ook hier niet anders. Veel balken, sierlijke fonts, allerlei stats en cijfers en de nodige kleurten maken het er niet fraaier op en soms passen zelfs teksten amper in hun tab waardoor het allemaal vrij rommelig oogt. Ook de characters en animaties zelf ogen wat slordig en onafgewerkt, al hebben we natuurlijk te maken met een klassieker die herontworpen is. Al met al oogt het allemaal typisch Japans, wat niet altijd een pluspunt hoeft te zijn maar ook wat overdreven en onoverzichtelijk kan worden. Dat is hier redelijk het geval dus, zo kun je ook in bovenstaand screenshot al zien als voorbeeld. Qua audio zijn de hernieuwde soundtracks flink verbeterd en gemoderniseerd. Ze klinken wat mij betreft een stuk beter dan de klassieke soundtracks, maar het is aan de speler welke je voorkeur hebben en die keuze kun je dan ook zelf maken in het spel. Kenji Ito heeft namelijk de originele soundtracks op tafel gelegd en deze herbouwd om ze passend te maken voor deze tijd. Je kunt echter switchen tussen de originele soundtracks en de soundtracks die aangepast zijn aan deze tijd. Ook zijn er extra talen toegevoegd, waaronder Spaans, Duits en Frans, al zal dat voor spelers in de Benelux weinig van toegevoegde waarde zijn.

Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven is een klassieker die zijn voor- en nadelen kent. Het spel kun je helemaal naar je hand zetten door alle opties en gameplay-features, maar kwalitatief komt het spel wel aardig tekort. Grafisch oogt het spel erg gedateerd aan en qua user interface is het best wel een rommelig zooitje. Voor de fans van veel RPG-elementen die veel content willen voor hun geld en mogelijkheden te over eisen zal dit een game naar hun hart zijn. Daarnaast komt het spel in de eerste uren erg langzaam op gang waardoor je echt even door het zuur heen moet bijten tot het lekkers tevoorschijn komt. Door de gemixte gevoelen is het dan ook lastig om het spel helemaal naar waarde te beoordelen, zo lazen we eerder ook al in onze preview. Dat we dan ook er tussen in blijven zitten mogen duidelijk zijn in ons oordeel en gezien de plussen en minnen.


  • Peter Derks / RPG / 24-10-2024 / Square-Enix / Square-Enix
    Graphics: 5.5 Audio: 7.5 Gameplay: 7.5 Controls: 6.0 Replay: 8.5
    7.5
    + Veel RPG-elementen
    + Vette, vernieuwde soundtracks
    + Veel opties om gameplay naar je hand te zetten
    - Rommelige UI en fletse graphics
    - Komt erg langzaam op gang
    - Tecnhnisch achterhaald

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx